Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Prezes UOKiK na forum ICN
< poprzedni | następny > 18.05.2010
W dniach 27-29 kwietnia br. odbyła się IX coroczna konferencja Międzynarodowej Sieci Konkurencji (ICN) w Stambule.
Utworzona w Nowym Jorku w 2001 r. Międzynarodowa Sieć Konkurencji (ang. International Competition Network – ICN) stanowi platformę współpracy i wymiany doświadczeń instytucji i organów ds. konkurencji, wzbogaconą udziałem doradców pozarządowych (przedstawicieli biznesu, grup konsumenckich, akademików, prawników i ekonomistów). Jest to organizacja wyspecjalizowana, choć o charakterze nieformalnym. W ciągu 7 lat liczba członków wzrosła z 16 do 104 organów ochrony konkurencji (z 92 jurysdykcji). Jej głównym celem jest stymulowanie praktycznych działań mających na celu efektywniejsze kreowanie i egzekwowanie prawa antymonopolowego o wymiarze międzynarodowym. Przez wzmacnianie konwergencji i współpracy Sieć gwarantuje kompleksowe, globalne podejście do zagadnień ochrony konkurencji, niezależnie od różnic dzielących ustawodawstwa poszczególnych krajów. Jest to niezwykle istotne w kontekście globalizacji i rozwoju światowej gospodarki, które powodują, że zagrożenia konkurencji wykraczają poza granice poszczególnych państw, a walka z nimi wymaga współpracy poszczególnych rządów.
Organizacja podejmuje wszelkie działania i decyzje na zasadzie konsensusu, a praca odbywa się w grupach roboczych za pośrednictwem telekonferencji, seminariów lub wymiany e-maili. W ramach ICN opracowano szereg praktycznych dokumentów w postaci zaleceń, najlepszych praktyk, wytycznych czy podręczników, które stanowią dla organizacji członkowskich źródło inspiracji dla wzmocnienia krajowego prawa konkurencji i ulepszenia metod wykrywania i zwalczania praktyk ograniczających konkurencję.
Co roku członkowie spotykają się na konferencjach. W tym roku dziewiąta konferencja ICN, w której wzięli udział szefowie urzędów ochrony konkurencji z całego świata, w tym Prezes UOKIK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, odbyła się w Turcji. Na konferencji zaprezentowane zostały raporty końcowe wszystkich pięciu grup roboczych ICN ds. karteli, koncentracji, jednostronnych praktyk rynkowych, efektywności urzędów antymonopolowych oraz promowania prawa antymonopolowego (competition advocacy). Każda z grup przedstawiła również swój plan działania na najbliższy okres oraz długoterminowe plany strategiczne. Podczas konferencji urząd turecki zaprezentował również tzw. projekt specjalny: raport poświęcony analizie wzajemnego oddziaływania polityki konkurencji i innych polityk publicznych.
Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, jako moderator, przewodniczyła dyskusji w ramach sesji dot. zwiększania efektywności urzędów antymonopolowych. Podstawą do dyskusji był raport „Planowanie strategiczne i ustalanie priorytetów” opracowany przez grupę roboczą (Agency Effectivenness Group). Prezes UOKiK wraz z panelistami, Marią Coppolą z Federalnej Komisji Handlu USA, Davidem Lewisem, byłym przewodniczącym Komitetu Sterującego ICN oraz profesorem Vicente Bagnoli z Uniwersytetu McKenzie, przedyskutowali czynniki wpływające na zdolność organów ochrony konkurencji do osiągnięcia swoich celów w sposób skuteczny i efektywny. Dyskutanci zgodzili się, że jednym z takich czynników jest opracowywanie jasnej, skoncentrowanej na celach, zgodnej z możliwościami urzędu – misji, a następnie strategii realizacji polityki konkurencji. Ze względu na prawne, instytucjonalne, polityczne i finansowe ograniczenia procesy strategicznego planowania różnią się w poszczególnych krajach. W niektórych jest to proces jedynie wewnętrzny, w innych angażowani są również eksperci z instytucji zewnętrznych. Wiele urzędów, w tym UOKiK, przywiązuje ogromną wagę do tego, w jaki sposób strategia jest postrzegana przez społeczeństwo. Dlatego względy komunikacyjne stanowią istotną część takiego planowania i organizacji pracy.
Warto przypomnieć, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedzialny jest za opracowanie i realizację rządowej Polityki Konkurencji na lata 2008-2010, której naczelnym celem jest tworzenie, rozwijanie i ochrona konkurencji, a tym samym zwiększenie efektywności funkcjonowania gospodarki narodowej. Zgodnie z dokumentem jednym z głównych priorytetów UOKIK jest kontynuacja działań mających na celu wspieranie konkurencji w sektorach regulowanych - energetyce, komunikacji elektronicznej, transporcie, jak również dalsze prace nad liberalizacją dostępu do wolnych zawodów.
Wszystkie materiały z konferencji dostępne są na stronie: www.icn-istanbul.org/submenu/materials.aspx
Dodatkowe informacje:
Marta Skrobisz, Główny Specjalista
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: marta.skrobisz@uokik.gov.pl
Tagi: ICN, forum
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (108 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie