Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rekordowe kary dla uczestników zakazanego porozumienia

< poprzedni | następny > 19.09.2006

Rekordowe kary dla uczestników zakazanego porozumienia

Kary w łącznej wysokości niemal 110 milionów złotych nałożył Prezes UOKiK na uczestników zakazanego porozumienia: Polifarb Cieszyn-Wrocław i właścicieli siedmiu marketów budowlanych. Cezary Banasiński uznał, że przedsiębiorcy wspólnie ustalili ceny na oferowane produkty

We wrześniu 2005 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem zawarcia niezgodnego z prawem porozumienia pomiędzy producentem farb - spółką Polifarb Cieszyn-Wrocław oraz właścicielami siedmiu sklepów wielkopowierzchniowych oferujących produkty budowlane: Bricomarche, Castorama, Leroy Merlin, Nomi, Obi, Platforma i Praktiker.

Z dokumentacji - zgromadzonej przez Urząd między innymi w trakcie kontroli z przeszukaniem dokonanych w siedzibach przedsiębiorców - wynika, że w zamian za utrzymywanie cen farb i lakierów na ustalonym przez dostawcę (lub wyższym) poziomie sklepy te otrzymywały specjalny rabat. Wycofanie się z porozumienia oznaczało dla sprzedawcy utratę zniżki, a niejednokrotnie wstrzymanie przez Polifarb dostaw produktów.

W toku postępowania UOKiK ustalił, że stroną inicjującą zawarcie porozumienia był Polifarb (w specjalnym liście skierowanym do wymienionych przedsiębiorców zapewnił on, że wprowadzone rozwiązanie będzie korzystne dla obu stron), który ustalił termin jego obowiązywania i stał się jego głównym beneficjentem. W opinii Urzędu bowiem celem tych praktyk było zakończenie „wojny cenowej” pomiędzy marketami i wprowadzenie jednolitych cen na farby i lakiery produkowane przez spółkę.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające dziesięciu procent ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym (m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu). Umożliwia to program łagodzenia kar (leniency), który do polskiego porządku prawnego wprowadziła ostatnia nowelizacja prawa antymonopolowego. Wydana decyzja jest pierwszą wykorzystującą te przepisy.

W toku postępowania jedna ze stron porozumienia dostarczyła Prezesowi Urzędu szereg dokumentów, które w istotny sposób przyczyniły się do wyjaśnienia sprawy. Współpracowała także aktywnie w trakcie postępowania, dostarczając niezwłocznie wszelkich żądanych informacji. Wobec powyższego Prezes UOKiK postanowił o obniżeniu kary pieniężnej wobec przedsiębiorcy do 50 tys. zł.

Prezes Urzędu nałożył na Polifarb, jako inicjatora porozumienia i jego głównego beneficjenta, karę pieniężną w wysokości 32 mln 86 tys. zł. Sankcja finansowa tej wysokości ma pełnić funkcję prewencyjną i represyjną - zakwestionowane praktyki należą bowiem do najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego, które zawsze odbywają się ze szkodą zarówno dla konkurencji jak i interesów konsumentów.

Natomiast różnicując wysokość kary dla pozostałych uczestników porozumienia, Prezes UOKiK wziął pod uwagę przychody przedsiębiorców:

• Leroy Merlin - 32 mln 646 tys. zł;
• Praktiker - 16 mln 930 tys. zł;
• Nomi - 13 mln 992 tys. zł;
• Saint - Gobain - 8 mln 794 tys. zł
• Obi - 4 mln 644 tys. zł
• Bricomarche - 342 tys. zł.

Decyzja nie jest prawomocna. Stronom przysługuje prawo odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeszcze w toku postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK ukarał Leroy Merlin karą w wysokości 80 tys. zł za nieudzielanie informacji oraz nie przestrzeganie ram czasowych na przesyłanie odpowiedzi.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry