Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Firmy kurierskie - podsumowanie

< poprzedni | następny > 10.06.2010

Firmy kurierskie - podsumowanie

22 decyzje, 5 postępowań w toku i łącznie ponad 300 tys. zł kar – to bilans działań podjętych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągu ostatniego roku wobec firm kurierskich. Większość przedsiębiorców dobrowolnie zmienia klauzule w regulaminach

W maju ub. r. UOKiK podsumował ogólnopolską kontrolę regulaminów stosowanych przez 30 firm kurierskich. Zastrzeżenia zgłoszono wówczas do wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców. Efektem było wszczęcie przez Urząd 27 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W ciągu roku zakończyło się 22 z nich. W 13 przypadkach przedsiębiorcy zobowiązali się do dobrowolnego zaprzestania praktyk w ustalonym wspólnie z Urzędem terminie. Na sześciu zostały nałożone kary w łącznej wysokości 300 761 zł m.in. za stosowanie w regulaminach postanowień, które wcześniej zostały zakwestionowane przez sąd i trafiły do Rejestru klauzul niedozwolonych.

W przypadku korzystania z usług firm kurierskich ważną kwestią jest rodzaj umowy, którą zawieramy i w związku z tym na podstawie jakich przepisów możemy dochodzić ewentualnych roszczeń. Korzystając z tego typu usług zwróćmy uwagę, czy w regulaminie określone są jasno kryteria stwierdzające, czy przesyłka jest traktowana, jako usługa pocztowa czy przewozowa. Zgodnie z prawem nadawca w zależności od tego, co przesyła może stać się stroną umowy przewozu lub o świadczenie usługi pocztowej. Jeśli wysyła korespondencję stosuje się prawo pocztowe, zgodnie z którym, to przedsiębiorca w regulaminie określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast, jeżeli przesyłka nie zawiera korespondencji – świadczona jest usługa przewozu. Wówczas stosuje się prawo przewozowe jasno określające zasady dochodzenia roszczeń. Pełna informacja w tym zakresie ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy kurier na podstawie tego samego regulaminu świadczy zarówno usługi pocztowe i przewozowe. Powinniśmy więc domagać się wyraźnego oznaczenia charakteru usługi w liście przewozowym. Ułatwi to dochodzenie praw w przypadku sytuacji konfliktowych.

Podsumowując działania Urzędu szczególną uwagę należy zwrócić na zakwestionowane postanowienia, które mogą naruszać interesy konsumentów. Pomimo, że klauzule wpisane do Rejestru są zakazane w obrocie z konsumentami może zdarzyć się, że znajdą się np. w proponowanym nam regulaminie. Naszą uwagę powinny zwrócić postanowienia, które utrudniają dochodzenie reklamacji. Przykładem jest zobowiązywanie konsumenta do dołączenia dodatkowych, innych, wszelkich dokumentów niewymienionych w regulaminie. Kontrolowani przez UOKiK przedsiębiorcy zastrzegali, że brak ich złożenia spowoduje nierozpatrzenie reklamacji. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca ma prawo żądać od konsumenta tylko tych dokumentów, które są związane ze świadczoną usługą, czyli np. listu przewozowego, potwierdzenia zawarcia umowy. Wymaganie dodatkowych, bliżej nieokreślonych dokumentów może celowo przedłużać czas rozpatrzenia reklamacji, a tym samym godzić w interesy konsumentów.

Warto zwrócić także uwagę na postanowienia, które ograniczają odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania. Zgodnie z prawem przewozowym, w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego, czyli opłaty za transport. A w przypadku wystąpienia szkody w przesyłce ma obowiązek zapłacenia maksymalnie jej wartości.

Dotychczas Prezes Urzędu wydała decyzje wobec:

  • AGAP (Warszawa) – decyzja nr RŁO 21/2009 z karą 24 244 zł;
  • A-POST (Tychy) – decyzja nr RKT 2/2010, stwierdzenie zaniechania praktyki niezgodnej z prawem w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności w zakresie usług kurierskich;
  • BIS Centro Car (Wrocław) – decyzja nr RWR 21/2009, umorzenie postępowania;
  • Błyskawica (Gdynia) – decyzja nr RGD 35/2009, stwierdzenie zaniechania praktyki niezgodnej z prawem w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności w zakresie usług kurierskich;
  • Business Park Service (Gdańsk) – decyzja nr RGD 17/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • Federal Express Poland (Warszawa) – decyzja nr RPZ 29/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • General Logistics Systems Poland (Głuchowo) – decyzja nr RPZ 18/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • InPost (Kraków) – decyzja nr RKR 18/2009 z karą 51 169 zł;
  • K2 Kurier (Jazowsko) – decyzja nr RBG 14/2009, stwierdzenie zaniechania praktyki niezgodnej z prawem;
  • KMB GRO – UPS (Wrocław) – decyzja nr RWR 22/2009, umorzenie postępowania;
  • Koliber Express Usługi Transportowe (Warszawa) – decyzja nr RGD 18/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • Kolporter (Kielce) – decyzja nr RŁO 13/2010 z karą 208 923 zł;
  • Miejskie Przesyłki Doręczeniowe (Rybnik) – decyzja nr RKT 25/2009, umorzenie postępowania;
  • PAF operator Pocztowy (Białystok) – decyzja nr RLU 22/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • Quriers (Łódź) – decyzja nr RLU 17/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • SPED EXPRESS (Kąty) – decyzja nr RWA 40/2009 z karą 1387 zł;
  • Sprinter (Warszawa) – decyzja nr RKT 6/2010 z karą 12 464 zł;
  • TBA Express (Marki) – decyzja nr RBG 18/2009 z karą 2 574 zł;
  • UPS Polska (Warszawa) – decyzja nr RWA 35/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • Viktorio (Warszawa) – decyzja nr RLU 14/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • X-Press Couriers (Warszawa) – decyzja RGD 19/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki;
  • ZAP (Warszawa) – decyzja nr RLU 20/2009, spółka zobowiązała się do zmiany praktyki.

 

Oprócz wycofania z regulaminów klauzul niezgodnych z prawem, wymiernym efektem kontroli przeprowadzonej przez UOKiK są również zmiany proponowane w prawie pocztowym. Założenia do nowej ustawy przewidują m.in. wprowadzenie definicji usługi kurierskiej jako usługi pocztowej. Ponadto określone zostaną zasady, tryb i terminy składania reklamacji z tytułu niewykonania lub niewłaściwego wykonania usługi pocztowej.

W przypadku usług pocztowych konsumenci mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym. W przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy pomocy udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, a także organizacje konsumenckie. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, konsument, usługi, firmy kurierskie, decyzje

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kontrole żywności - nowa jakość
Kontrole żywności - nowa jakość

Od 1 lipca nastąpi fuzja kontroli jakości żywności w jednej wyspecjalizowanej instytucji – Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). ...>

Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK
Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.   ...>

Kolejne piramidy finansowe? Prezes UOKiK stawia zarzuty
Kolejne piramidy finansowe? Prezes UOKiK stawia zarzuty

Luxinvest, Quantum International oraz Quantum sp. z o.o. – to kolejne firmy, które mogły stworzyć system promocyjny typu piramida. Prezes Urzędu postawił zarzuty tym firmom.  ...>

Rynek rolno-spożywczy - działania UOKiK i Inspekcji Handlowej
Rynek rolno-spożywczy - działania UOKiK i Inspekcji Handlowej

Walka z nieprawidłowościami na rynku rolno-spożywczym to jeden z priorytetów UOKiK. Dzięki decyzjom Urzędu rolnicy szybciej dostają zapłatę za swoje produkty. ...>

Uwaga na weksle inwestycyjne
Uwaga na weksle inwestycyjne

Konsumencie, uważaj na tzw. inwestycyjne weksle nieruchomościowe. Gdy wystawca weksla ogłosi upadłość, możesz nie odzyskać pieniędzy. Jest to nowy sposób na pozyskanie kapitału, który jako mechanizm jest ryzykowny dla konsumentów.   ...>

Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK
Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK

Skutki wyroku TSUE C-260/18 odnoszą się do każdej umowy zawierającej klauzule niedozwolone. Banki nie mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału w przypadku unieważnienia umowy - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE