Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

PKP Cargo zapłaci karę?

< poprzedni | następny > 17.06.2010

PKP Cargo zapłaci karę?

Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na PKP Cargo. Sprawdzi ono, czy przedsiębiorca w terminie wykonał decyzję Urzędu

PKP Cargo jest jednym z największych w Europie kolejowych przewoźników towarowych. Do 2001 roku spółka zajmowała na krajowym rynku towarowych przewozów koleją pozycję monopolistyczną – była jedynym podmiotem świadczącym usługi tego rodzaju. Pomimo stworzenia podstaw prawnych do zaistnienia konkurencji, PKP Cargo nadal dysponuje istotną siłą rynkową.

W grudniu 2004 roku Prezes UOKiK uznał, że PKP Cargo nadużyło swojej pozycji na rynku, nierówno traktując swoich partnerów handlowych – m.in. różnicując upusty na przewóz węgla kamiennego oraz warunki zmiany zadeklarowanej masy przewożonego towaru. Prezes UOKiK nakazał przedsiębiorcy zaniechania stosowanych praktyk i nałożył na niego karę pieniężną w wysokości 20 mln złotych.

Spółka bezskutecznie odwoływała się od tego rozstrzygnięcia do sądów wszystkich instancji. Decyzja uprawomocniła się w listopadzie 2008 roku, a przedsiębiorca zapłacił nałożoną na niego karę pieniężną. Wcześniej, w lipcu 2007 roku, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na wniosek jednego z konkurentów PKP Cargo, nadał części decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że od tego momentu przewoźnik powinien był zaniechać stwierdzonych praktyk ograniczających konkurencję.

Ze wstępnych ustaleń Prezesa UOKiK wynika, że przedsiębiorca mógł z opóźnieniem wykonać ww. decyzję Urzędu. Dlatego wszczęte zostało postępowanie w sprawie nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej, które sprawdzi czy przedsiębiorca zmienił antykonkurencyjne praktyki.

Zgodnie z prawem Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: pkp, pkp cargo, nadużywanie pozycji dominującej, kolej, transport, kara, decyzja, sokik

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry