Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsumencie, nie jesteś sam

< poprzedni | następny > 12.10.2006

Konsumencie, nie jesteś sam

Prawie 1200 powództw wytoczonych na rzecz konsumentów, ponad 32 tys. wystąpień do przedsiębiorców oraz blisko 175 tys. udzielonych porad i informacji -  to efekt rocznej pracy 369 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Dzięki nim coraz lepiej znamy swoje prawa

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w interesie publicznym, tzn. wszczyna postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Z taką sytuacją mamy do czynienia wówczas, gdy bezprawna praktyka dotyka lub może dotyczyć nieograniczonej liczby osób - potencjalnie każdy może być nią poszkodowany. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną poradę prawną słabsi uczestnicy rynku mogą uzyskać u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Obecnie w Polsce działa 369 rzeczników, którzy wspierają w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcą. Ich działalność ma na celu nie tylko pomóc w konkretnej sprawie, ale przede wszystkim przekonać konsumentów do zasadności dochodzenia swoich praw.

W porównaniu z danymi z lat ubiegłych, liczba udzielonych przez rzeczników porad rośnie. W minionym roku konsumenci najczęściej zgłaszali się do nich ze sprawami dotyczącymi m.in. reklamacji wadliwych produktów, usług telekomunikacyjnych, pralniczych, bankowych, finansowych, a także pocztowych, przewozu kolejowego oraz usług świadczonych przez zakłady gazowe. Konsumenci skarżyli się również na metody stosowane przez firmy windykacyjne, które zastraszały klientów wezwaniami do spłaty nieistniejącego długu powołując się na nieobowiązujące przepisy.

Miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów dążą do polubownego rozwiązania sporu, gdy jednak jest to niemożliwe - interweniują. W ubiegłym roku rzecznicy wytoczyli 1188 powództw na rzecz konsumentów. Środek ten stosowano, gdy przedstawione przez konsumenta dowody jednoznacznie wskazywały, że przedsiębiorca rażąco naruszył prawo. Niemal połowa spraw (473), które swój finał znalazły w sądzie dotyczyła reklamacji i gwarancji towarów. Dużą część (389) stanowiły powództwa związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi.

W 2005 roku rzecznicy występowali do przedsiębiorców ponad 32 tys. razy. Większość interwencji miała charakter mediacyjny. Rzecznicy przed wytoczeniem powództwa kierowali do przedsiębiorców propozycję ugodowego załatwienia sporu. W przypadkach, gdy ewidentnie zostało naruszone prawo a przedsiębiorca nie ustosunkował się pozytywnie do wystąpienia rzecznika, sprawy kierowane były na drogę sądową. Niejednokrotnie rzecznicy korzystali z pomocy niezależnych rzeczoznawców, których ekspertyzy najczęściej różniły się znacząco od tych, które przedstawiali przedsiębiorcy.

UOKiK współpracuje z powiatowymi i miejskimi rzecznikami konsumentów. Z inicjatywy Urzędu zorganizowano dla nich specjalne szkolenia, zakupiono sprzęt komputerowy. Na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, rzecznicy są uprawnieni do występowania z wnioskiem o wszczęcie postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz praktyk antymonopolowych. Ponadto przy Prezesie UOKiK, jako organ doradczy, funkcjonuje Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów.

Urzędowi udało się również pozyskać 180 tys. euro na utworzenie bazy skarg konsumentów napływających do rzeczników, co usprawni i przyspieszy interwencje podejmowane przez UOKiK. Promocji działań miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów służy także aktywna polityka medialna Urzędu. UOKiK podkreślał rolę rzeczników jako instytucji chroniącej interesy konsumentów w trakcie realizacji m.in. telewizyjnego programu „Konsument” oraz dwutygodniowej, ogólnopolskiej kampanii informacyjnej pod hasłem „Nie daj się oskubać”. Wiosną przyszłego roku planowane jest przeprowadzenie kolejnych akcji promujących instytucję rzecznika.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE