Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Gliwickie Wodociągi przywołane do porządku

< poprzedni | następny > 17.11.2006

Gliwickie Wodociągi przywołane do porządku

Konsument nie może ponosić konsekwencji sprzecznych z prawem praktyk przedsiębiorcy - przypomina UOKiK. Na Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach, które bezprawnie określało terminy opłat za usługi, a także stosowało niezgodne z przepisami kryteria przy ustalaniu ich wysokości, nałożono karę finansową

Wątpliwości Urzędu wzbudziła klauzula we wzorcu umownym stosowanym przez PWiK w Gliwicach zobowiązująca konsumentów do dokonania zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w ciągu 20 dni od daty wystawienia faktury. Postanowienie to nie gwarantuje bowiem, że klient otrzyma rachunek w czasie pozwalającym mu na uiszczenie należności w terminie wskazanym przez przedsiębiorcę. W skrajnych przypadkach, faktura może zostać konsumentowi dostarczona nie tylko w czasie krótszym niż przewidują to przepisy, ale nawet po upływie terminu płatności.

Urząd zakwestionował też klauzule przewidujące nieuprawnione pozbawienie konsumentów dostarczania wody i odprowadzania ścieków w sytuacji trzykrotnego uniemożliwienia dokonania odczytu lub wymiany wodomierza, a zatem w przypadkach wykraczających poza określone przepisami prawa.

PWiK w Gliwicach zarzucono również, że nie informował konsumentów o obowiązkach przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w przypadku planowanego odcięcia dostaw wody lub zamkniecia przyłącza kanalizacyjnego, co może uniemożliwić dochodzenie roszczeń.

UOKiK stwierdził ponadto, że spółka wykorzystując swoją silną pozycję na lokalnym rynku, stosowała nieuczciwe ceny za dostawę wody. Polegało to na pobieraniu od wszystkich klientów opłaty w tej samej wysokości bez ich różnicowania na poszczególne grupy odbiorców. Dalsze stosowanie tych praktyk skutkowałoby obciążaniem gospodarstw domowych opłatami za dostawę wody w wysokości, której nie powinny ponosić.

Nakazując zaniechanie kwestionowanych działań, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 34 tys. zł, która ma spełniać funkcję prewencyjną, zapobiegając w przyszłości naruszeniom przepisów ustawy.

W rezultacie działań UOKiK, spółka wprowadziła również do obrotu nowe, zmodyfikowane wzorce umów. Została także zobowiązana się do stopniowej wymiany już zawartych kontraktów.

Przedsiębiorca nie odwołał się od decyzji Prezesa UOKiK oraz wpłacił nalożoną karę.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK
Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone ...>

Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku
Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku

Przed długim weekendem przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na skontrolowanych stacjach. Wystarczy zajrzeć na mapę na stronie internetowej UOKiK.  ...>

Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej
Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej

W zeszłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2,6 tys. zabawek, stwierdzając nieprawidłowości w 0,7 tys. z nich. Obejrzyj nasz najnowszy film, aby zobaczyć w jaki sposób poddajemy zabawki testom laboratoryjnym oraz na co zwrócić uwagę kupując dziecku zabawkę. ...>

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE