Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Gliwickie Wodociągi przywołane do porządku

< poprzedni | następny > 17.11.2006

Gliwickie Wodociągi przywołane do porządku

Konsument nie może ponosić konsekwencji sprzecznych z prawem praktyk przedsiębiorcy - przypomina UOKiK. Na Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gliwicach, które bezprawnie określało terminy opłat za usługi, a także stosowało niezgodne z przepisami kryteria przy ustalaniu ich wysokości, nałożono karę finansową

Wątpliwości Urzędu wzbudziła klauzula we wzorcu umownym stosowanym przez PWiK w Gliwicach zobowiązująca konsumentów do dokonania zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w ciągu 20 dni od daty wystawienia faktury. Postanowienie to nie gwarantuje bowiem, że klient otrzyma rachunek w czasie pozwalającym mu na uiszczenie należności w terminie wskazanym przez przedsiębiorcę. W skrajnych przypadkach, faktura może zostać konsumentowi dostarczona nie tylko w czasie krótszym niż przewidują to przepisy, ale nawet po upływie terminu płatności.

Urząd zakwestionował też klauzule przewidujące nieuprawnione pozbawienie konsumentów dostarczania wody i odprowadzania ścieków w sytuacji trzykrotnego uniemożliwienia dokonania odczytu lub wymiany wodomierza, a zatem w przypadkach wykraczających poza określone przepisami prawa.

PWiK w Gliwicach zarzucono również, że nie informował konsumentów o obowiązkach przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego w przypadku planowanego odcięcia dostaw wody lub zamkniecia przyłącza kanalizacyjnego, co może uniemożliwić dochodzenie roszczeń.

UOKiK stwierdził ponadto, że spółka wykorzystując swoją silną pozycję na lokalnym rynku, stosowała nieuczciwe ceny za dostawę wody. Polegało to na pobieraniu od wszystkich klientów opłaty w tej samej wysokości bez ich różnicowania na poszczególne grupy odbiorców. Dalsze stosowanie tych praktyk skutkowałoby obciążaniem gospodarstw domowych opłatami za dostawę wody w wysokości, której nie powinny ponosić.

Nakazując zaniechanie kwestionowanych działań, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 34 tys. zł, która ma spełniać funkcję prewencyjną, zapobiegając w przyszłości naruszeniom przepisów ustawy.

W rezultacie działań UOKiK, spółka wprowadziła również do obrotu nowe, zmodyfikowane wzorce umów. Została także zobowiązana się do stopniowej wymiany już zawartych kontraktów.

Przedsiębiorca nie odwołał się od decyzji Prezesa UOKiK oraz wpłacił nalożoną karę.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE