Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsument na rynku usług bankowych

< poprzedni | następny > 01.12.2010

Konsument na rynku usług bankowych

Czy konsumenci korzystający z usług banków znają swoje prawa? Czy zawsze są one przestrzegane? Ilu klientów bezproblemowo mogło przenieść konto do innego banku? Na te pytania próbowali znaleźć odpowiedź uczestnicy debaty UOKiK

Znajomość praw konsumenckich na rynku usług bankowych, niedozwolone postanowienia w umowach o karty płatnicze, a także bariery w przenoszeniu konta bankowego były tematem debaty pt. Konsumenci na rynku usług bankowych, która odbyła się pierwszego grudnia w siedzibie UOKiK. Wśród uczestników spotkania znaleźli się przedstawiciele banków oraz instytucji chroniących prawa klientów.

Z badań społecznych przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie UOKiK wynika, że blisko 40 proc. konsumentów uważa, że ma słabą wiedzę na temat przysługujących im praw w kontakcie z bankami. W rezultacie, rzadko próbują dochodzić swoich racji, a w kontakcie z bankiem często uważają się za dużo słabszą stronę. Jarosław Król – Wiceprezes UOKiK – otwierając debatę powiedział, że wolny rynek i rosnąca konkurencja w sektorze usług bankowych skutkują ciągłymi zmianami w ofertach skierowanych do potencjalnych klientów. Jednak brak wystarczającej wiedzy i umiejętności wyrażenia swoich potrzeb są dla konsumentów przeszkodą w satysfakcjonującym uczestnictwie na rynku usług bankowych. Katarzyna Marczyńska – Arbiter Bankowy – zwraca uwagę na to, że w praktyce coraz więcej konsumentów decyduje się złożenie reklamacji. To dobry znak. Reklamacja jest sposobem rozmowy klienta z bankiem. Fakt, że coraz częściej próbujemy dochodzić swoich praw to duży krok naprzód – powiedziała. Reprezentująca UOKiK Monika Stec – Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej – podkreśliła, że wzorce umowne stosowane przez banki często nie są zrozumiałe dla konsumentów. Dlatego Urząd regularnie monitoruje branżę finansową m.in. pod kątem stosowania przez banki postanowień naruszających prawa konsumentów.

Podczas spotkania dyskutowano także nad tym jakie przeszkody spotykamy zmieniając rachunek bankowy. W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie Urząd przeprowadził badanie rynku, czego wynikiem jest raport na temat mobilności konsumentów na krajowym rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Dla ułatwienia procedur Związek Banków Polskich opracował odpowiednie wytyczne. Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich zauważył, że od 1 stycznia do 31 października 2010 roku prawie 11 tys. osób skorzystało z możliwości przeniesienia rachunku. Ten system zadziałał w naszym kraju, ale nadal nie jest zbyt często wykorzystywany przez konsumentów – zauważył. Zdaniem Wiceprezesa UOKiK niskie zainteresowanie może wynikać m.in. z tego, że procedura przeniesienia rachunku w zależności od banku różni się zarówno pod względem czasu trwania, minimalnej ilości wizyt klienta, jak i opłat, które musi ponieść w związku z rezygnacją z dotychczasowych usług.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, niedozowolone klauzule, raport, bank, karty płatnicze, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Katarzyna Marczyńska - Arbiter Bankowy, Jarosław Król - Wiceprezes UOKiK Barbara Mroczek - Dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej Aneta Pacanowska - Departament Analiz Rynku, 
Monika Stec - Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej Katarzyna Marczyńska - Arbiter Bankowy Aneta Pacanowska - Departament Analiz Rynku
Maciej Samcik - Gazeta Wyborcza, Norbert Jeziolowicz - Związek Banków Polskich Monika Stec - Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej, Katarzyna Marczyńska - Arbiter Bankowy, Maciej Samcik - Gazeta Wyborcza, Norbert Jeziolowicz - Związek Banków Polskich Dyskusja

 

Warto przeczytać

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje
Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące firm organizujących pokazy handlowe. Vitaldream oraz R.A.M. Polska sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego. Firmy wprowadzały konsumentów w błąd co do właściwości urządzenia.   ...>

Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej
Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej

Koszule czy swetry były z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki nie trzymały wymiarów, a obrusy plamoodporne okazały się nieodporne na olej.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera
UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera

Spółka Döhler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców. Rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty. To efekt decyzji UOKiK.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości