Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
PGNiG - Postępowanie UOKiK
< poprzedni | następny > 05.01.2011
Urząd sprawdzi, czy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo nadużywa swojej pozycji na rynku hurtowej sprzedaży gazu ziemnego. Prezes Urzędu wszczęła postępowanie antymonopolowe w tej sprawie
Z informacji, które otrzymał Urząd, może wynikać, że PGNiG bezzasadnie odmawia zawarcia umowy sprzedaży i dostawy paliwa gazowego ze spółką NowyGaz, która zamierzała je dalej odsprzedawać
Prezes UOKiK wszczęła postępowanie antymonopolowe w sprawie nadużywania pozycji dominującej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo na krajowym rynku hurtowej sprzedaży gazu ziemnego. Postępowanie zostało wszczęte w związku z podejrzeniem, że działania PGNiG mogły prowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży paliwa gazowego ze szkodą dla kontrahentów i konsumentów oraz do zamknięcia rynku, hamując jego liberalizację.
Z informacji, które otrzymał Urząd, może wynikać, że PGNiG bezzasadnie odmawia zawarcia umowy sprzedaży i dostawy paliwa gazowego ze spółką NowyGaz, która zamierzała je dalej odsprzedawać. Dominant, jako powód odmowy podał m.in. problemy dotyczące precyzyjnego rozliczenia gazu wprowadzonego do sieci dystrybucyjnej, który miałby być w tej sieci sprzedawany przez więcej niż jeden podmiot.
Wszczęte postępowanie sprawdzi, czy odmowa PGNiG zawarcia umowy może uniemożliwiać spółce NowyGaz wejście na rynek sprzedaży gazu klientom końcowym, którym przysługuje prawo do zmiany dostawcy (zasada TPA). Ponadto UOKiK zbada czy z uwagi na silną pozycję PGNiG kwestionowana praktyka prowadzi do wyeliminowania konkurencji na rynku, na którym NowyGaz próbuje rozpocząć działalność.
Warto bowiem podkreślić, że obecnie na rynku hurtowego obrotu gazem ziemnym nie działa żaden przedsiębiorca, który nabywałby paliwo od PGNiG, a następnie dostarczał je odbiorcom końcowym na zasadach TPA. Wejście na rynek nowej spółki dałoby odbiorcom gazu ziemnego nie tylko prawną, ale i faktyczną możliwość zmiany sprzedawcy.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie pięciu miesięcy od dnia jego wszczęcia.
W przypadku stwierdzenia nadużywania pozycji dominującej przez spółkę, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, nadużywanie pozycji dominującej, PGNiG
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (100,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie