Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

VII Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej - finał

< poprzedni | następny > 08.04.2011

VII Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej - finał

60 wielkopolskich uczniów zmierzy się z 60. pytaniami – już w poniedziałek 11 kwietnia poznamy laureatów VII Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Finał konkursu rozpocznie się o godzinie 10.00 w sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu

Olimpiada

Laureatami zostanie pięciu najlepszych finalistów, którzy zostali wybrani spośród 525 uczniów ze 112 wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych. Żeby znaleźć się w finale, uczestnicy musieli wykazać się wiedzą z zakresu przepisów regulujących prawa konsumentów m.in. ustaw: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o usługach turystycznych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o kredycie konsumenckim.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez Prezes UOKiK, Marszałka Województwa, Rzecznika Ubezpieczonych i Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej oraz Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej – m.in. laptopa, netbook, wieżę hi-fi, aparat cyfrowy.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Sprawdź czy zdałeś!

1.  Deweloper ogłaszając w prasie swoją ofertę w treści reklamy wskazał, że stosuje kodeks dobrych praktyk, który w 2009 r. został zatwierdzony przez Prezesa UOKiK. W rzeczywistości Prezes Urzędu prowadził przeciwko deweloperowi postępowanie w sprawie stosowania praktyk polegających na stosowaniu niedozwolonych postanowień umownych wpisanych do rejestru. Czego może żądać od dewelopera konsument, który nie nabył u niego lokalu?

a)  unieważnienia wszystkich zawartych przez tego dewelopera z konsumentami umów sprzedaży lokali

b)  odszkodowania za wprowadzenie go w błąd

c)  zaniechania stosowania takiej reklamy i złożenia sprostowania w lokalnej prasie

d)  naprawienia szkody wszystkim konsumentom, którzy nabyli lokale

2.  31 marca 2010 r. konsument zawarł z firmą kredytową umowę pożyczki i otrzymał kwotę pożyczki przelewem na rachunek bankowy. 10 kwietnia 2010 r. złożył w siedzibie firmy kredytowej oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W oświadczeniu konsument nie wskazał, z jakiej przyczyny odstępuje od umowy. Do dnia złożenia ww. oświadczenia konsument nie zapłacił żadnej z rat pożyczki. Oświadczenie konsumenta o odstąpieniu od umowy:

a)  jest skuteczne, pod warunkiem że w terminie 14 dni zwróci otrzymaną kwotę pożyczki

b) nie jest skuteczne, ponieważ konsument nie powołał ważnej przyczyny, która   uzasadniałaby rozwiązanie umowy

c) nie jest skuteczne, ponieważ wraz ze złożonym oświadczeniem konsument powinien jednocześnie zwrócić otrzymaną kwotę pożyczki

d) nie jest skuteczne, ponieważ konsument przekroczył dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy

3.  Konsument otrzymał w banku kredyt w wysokości 3.000 zł, na okres jednego roku, oprocentowany w wysokości 20% w stosunku rocznym. Spłacił już ponad 2.000 zł, a pozostałą do spłaty część kredytu chce spłacić przed terminem określonym w harmonogramie spłat. Skorzystanie z tego uprawnienia:

a) jest dopuszczalne tylko pod warunkiem, że takie uprawnienie przewidziane było w umowie 

b) jest możliwe po poinformowaniu firmy pożyczkowej o zamiarze wcześniejszej spłaty najpóźniej w terminie 7 dni przed jej dokonaniem

c) powoduje, że konsument nie musi płacić odsetek przypadających za okres po spłacie tej części kredytu

d) powoduje, że konsument może żądać zmniejszenia zapłaconej bankowi prowizji proporcjonalnie do okresu, o który skrócono czas korzystania z kredytu

 

Honorowy patronat nad Olimpiadą objęli: Małgorzata Krasnodębska–Tomkiel, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Klub Poznański Federacji Konsumentów, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Dodatkowe informacje o konkursie:
Jarosław Krüger, Dyrektor Delegatury UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

 

*Poprawne odpowiedzi: 1. C; 2. C; 3. C

Tagi: ochrona konsumentów, olimpiada, poznań, finał, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE