Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Uwaga na ,,Raty 0%"
< poprzedni | następny > 14.02.2007
Spółka Euro-net wprowadzała konsumentów w błąd co do warunków sprzedaży ratalnej - uznał Prezes UOKiK i zobowiązał spółkę do zaniechania kwestionowanych praktyk. Reklama „Raty 0%, bez żadnych kosztów” wcale nie oznaczała, że kredyt nic nie kosztuje
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka Euro-net, do której należy sieć sklepów RTV Euro AGD, nie udzielała swoim klientom pełnych i rzetelnych informacji o ofercie kredytowej. Konsumenci kupujący sprzęt w ramach promocji „Raty 0%, bez żadnych kosztów” nie byli informowani o wszystkich warunkach zakupu.
Słabsi uczestnicy rynku kupując na raty bardzo często nie zdają sobie sprawy, że w rzeczywistości zawierają umowę o kredyt konsumencki. Niewiele osób też wie, że skorzystanie z dogodnego systemu ratalnego często wiąże się z ubezpieczeniem zaciąganego kredytu, za które trzeba zapłacić - o tym dowiadujemy się zazwyczaj tuż przed zawarciem umowy, a nawet już po jej podpisaniu.
Ubezpieczenie jest jedną z form zabezpieczenia kredytu. Ubezpieczyciel deklaruje przejęcie obowiązku spłaty rat np. na wypadek utraty przez konsumenta zdolności do pracy. Bank może uzależnić przyznanie pożyczki od wykupienia ubezpieczenia, a klient nabyć towar godząc się na to bądź zrezygnować z transakcji. Tak było również w przypadku oferty spółki Euro-net. Jednak, jak ustalił UOKiK, konsumenci nie byli o tym informowani. Wysokość ubezpieczenia kredytu jest ważna, gdyż decyduje o całkowitym koszcie zakupionego towaru - w opisywanej sytuacji do ceny detalicznej doliczano koszty ubezpieczenia w wysokości 5-7 proc. wartości kredytu.
Urząd zakwestionował również fakt, że chociaż promocja „Raty 0%, bez żadnych kosztów” dotyczyła zaledwie 0,3 proc. całego asortymentu oferowanego w sieci sklepów RTV Euro AGD, dystrybuowane ulotki sugerowały, że można z niej skorzystać przy zakupie dowolnego produktu. Wielu konsumentów, zachęconych treścią reklamy, podpisywało umowy o kredyt bez świadomości, że wybrany przez nich towar nie podlega promocji na zasadach nieoprocentowanych rat oraz że wykup ubezpieczenia jest ich uprawnieniem, a nie zobowiązaniem.
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę do zaniechania kwestionowanych praktyk. Decyzja dotycząca działań Euro-net nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jednocześnie Urząd apeluje do konsumentów, aby przed skorzystaniem z promocji sprawdzili, czy rzeczywiście jest ona dla nich korzystna. Decydując się na zakup warto porównać oferty kilku sklepów - może bowiem okazać się, że ten sam towar w innym miejscu kosztuje znacznie mniej. W przypadku zakupu towaru w systemie ratalnym, przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić całkowity koszt kredytu i warunki, na jakich jest udzielany.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (478,5 KB, doc)
- Decyzja (265,4 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie