Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Delegatura UOKiK w Poznaniu - Biomed

< poprzedni | następny > 07.06.2011

Delegatura UOKiK w Poznaniu - Biomed

Sugerowanie wyjątkowych właściwości sprzedawanych produktów, gdy w rzeczywistości ich nie posiadają, to praktyka niezgodna z prawem. O tym m.in. przekonał się przedsiębiorca Biomed w Dobieżynie (woj. wielkopolskie). Zobowiązał się on do zmiany kwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk

Biomed sprzedaje m.in. masujące fotele, maty, poduszki i masażery do stóp poza lokalem przedsiębiorstwa czyli np. na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie zawiadomienia miejskiego rzecznika konsumentów w Warszawie.

sprzęt rehabilitacyjny, masażer

Przedsiębiorca w zaproszeniu na pokazy produktów informował o ich rehabilitacyjno-leczniczych właściwościach. Wskazywał także katalog schorzeń, w których stosowanie sprzedawanych przez niego produktów może być pomocne. UOKiK ustalił, że produkty te nie spełniają określonych prawem wymogów umożliwiających ich zakwalifikowanie jako wyrobów medycznych. Sprzedawane przez przedsiębiorcę towary są wyrobami wyłącznie relaksacyjnymi. Zamieszczanie w materiałach reklamowych informacji  o właściwościach leczniczych sugeruje, zdaniem Prezes Urzędu, że konsument nabywa produkt leczniczy, który przeszedł określoną przepisami prawa weryfikację i certyfikację. Innymi słowy, informacja taka buduje przeświadczenie, że sprzedawane przez przedsiębiorcę produkty są wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów.

Urząd zakwestionował także postanowienie, zgodnie z którym Biomed nie odpowiadał za informacje przekazywane konsumentom przez swoich przedstawicieli handlowych podczas pokazów. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada również za działania pośredników. Jego reprezentant jest jedyną osobą, z którą klient ma kontakt podczas pokazu. To on udziela konsumentowi wszelkich informacji dotyczących nabywanego towaru, a także warunków samej transakcji.

Biomed przyjmował zwroty towarów wyłącznie w swoim biurze, po uprzednim telefonicznym potwierdzeniu terminu. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji

Ponadto wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziło postanowienie, zgodnie z którym Biomed przyjmował zwroty towarów wyłącznie w swoim biurze, po uprzednim telefonicznym potwierdzeniu terminu. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Nałożenie obowiązku zwrotu produktu w biurze handlowym przedsiębiorcy może wiązać się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zorganizowaniem podróży przez konsumentów mieszkających poza siedzibą przedsiębiorcy - Biomed sprzedaje bowiem swoje produkty na terenie całego kraju, m.in. w Białymstoku, Gdańsku, Tczewie.  

Biomed zobowiązał się do zmiany kwestionowanych praktyk m.in. do zmiany treści zaproszenia i kwestionowanych postanowień. W związku z tym, Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Prezes Urzędu.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Poznaniu
tel. 61 852 77 50
e-mail: poznan@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, Poznań, Dobieżyn, Biomed

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE