Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zakupy książek i muzyki przez internet - Raport UOKiK

< poprzedni | następny > 27.06.2011

Zakupy książek i muzyki przez internet - Raport UOKiK

Na co zwracamy uwagę robiąc zakupy w sklepach internetowych, jak wygląda rynek sprzedaży książek, muzyki, filmów i gier komputerowych? Odpowiedzi na te pytania przynosi jedno z największych badań rynku przeprowadzonych przez UOKiK. Wiedzę na temat konkurencji w wybranych sektorach uzyskano na podstawie informacji od ponad tysiąca przedsiębiorców

Zakupy w internecie

Ważną częścią działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są badania rynku. Dzięki prowadzonym analizom Urząd może uzyskać szczegółową wiedzę na temat konkurencji w poszczególnych sektorach gospodarki. Najczęściej badane są rynki w związku ze zgłaszaną koncentracją lub gdzie istnieje prawdopodobieństwo działań zagrażających rozwojowi konkurencji. Najskuteczniejszą metodą na zdobycie informacji są dane uzyskane bezpośrednio od przedsiębiorców. To oni bowiem posiadają największą wiedzę na temat obszaru własnej działalności, mogą także zwrócić uwagę Urzędu na problemy w relacjach z konkurentami. Pytania wysyłane są droga pocztową, a adresaci mają obowiązek na nie odpowiedzieć, przekazując prawdziwe informacje. Podmioty, które nie są objęte badaniem, a chcą wypowiedzieć się w danej sprawie, mogą z własnej inicjatywy wysłać do Urzędu swoją opinię. Więcej informacji na temat badań rynku, w tym odpowiedzi na najczęstsze pytania przedsiębiorców, można znaleźć na stronie internetowej UOKiK.

Zakończone ostatnio badanie dotyczyło rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. Była to jedna z największych analiz w historii UOKiK. W jej trakcie uzyskano informacje od ponad tysiąca podmiotów, m.in. sklepów internetowych, księgarni, wydawnictw, wytwórni płytowych, a także producentów i dystrybutorów filmów oraz gier komputerowych.

Jak wynika z analizy Urzędu, kupujemy coraz więcej literatury i płyt bez wychodzenia z domu. W latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez Internet zwiększyła się z 99 do ponad 225 mln zł (wzrost o ponad 127 proc.), natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 do niemal 50 mln zł

Efektem badania jest raport przygotowany przez UOKiK. W dużej części poświęcony on został handlowi internetowemu - przede wszystkim sprzedaży książek i muzyki. Jak wynika z analizy Urzędu, kupujemy coraz więcej literatury i płyt bez wychodzenia z domu. W latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez Internet zwiększyła się z 99 do ponad 225 mln zł (wzrost o ponad 127 proc.), natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 do niemal 50 mln zł.  W obu przypadkach największy wzrost miał miejsce w 2007 roku.

Głównymi uczestnikami rynku sprzedaży książek są dwa sklepy internetowe: Empik i Merlin. Udział każdego z nich mieścił się w przedziale 10-20 proc., przy czym Empiku w ostatnich latach gwałtownie rosły. Łączny udział tych sklepów oraz trzech kolejnych detalistów oferujących książki w Internecie (KDC/Świat Książki, Reader’s Digest) wynosił około 50 proc. Duże sklepy internetowe przeważają również w przypadku sprzedaży muzyki w sieci. Pięć największych z nich kontroluje ok. 50 proc. rynku. Oprócz Empiku i Merilna są to: Agora, Fan oraz Rock-Serwis. Okazuje się też, że wielu Polaków kupuje muzykę za pośrednictwem portalu aukcyjnego Allegro. Łączny udział w rynku handlujących tam małych przedsiębiorców to około 26 proc.

Raport poświęca również sporo uwagi zachowaniom konsumentów korzystających z nowoczesnych kanałów sprzedaży. Jak wynika z badań MillwardBrown SMG/KRC wykonanych dla spółki Merlin, przy zakupach w sklepach internetowych duże znaczenia ma znajomość marki. Dokonując elektronicznych zakupów konsumenci mogą obawiać się czy zamówienie zostanie zrealizowane lub otrzymają towar zgodny z opisem. Wolą więc kupować u sprzedawcy, do którego mają zaufanie. Mając do wyboru tani produkt w nieznanym sklepie internetowym lub nieco droższy w renomowanym, częściej wybieramy tę drugą opcję. Obawa towarzysząca zakupom w sieci powoduje również, że korzystając z usług mniej znanych sprzedawców decydujemy się na płatność przy odbiorze towaru, co jest droższą opcją niż wcześniejsza zapłata przelewem. Inną, specyficzną cechą zakupów elektronicznych jest zamawianie jednocześnie dużej liczby produktów, co pozwala na zmniejszenie kosztów wysyłki.

Ksiazki

Ponadto Urząd przeanalizował na badanych rynkach stan konkurencji pomiędzy podmiotami, które jako pierwsze wprowadzają produkty do obrotu. Chodzi przede wszystkim o wydawnictwa, wytwórnie płytowe, a także producentów oraz dystrybutorów filmów i gier.

Na rynku sprzedaży książki największe znaczenie ma grupa kilkunastu wydawnictw, posiadających łączne udziały na poziomie 60 proc. W ostatnich latach nie zachodziły na tym rynku żadne gwałtowne zmiany. Podobnie ustabilizowana konkurencja jest wśród wytwórni płytowych – 20 największych przedsiębiorców odpowiada za blisko 100 proc. sprzedaży.

Jeśli chodzi o rynek filmowy to w grupie pięciu najistotniejszych dystrybutorów znajdują się - Best Film, Galapagos, Monolith Films, Imperial Cinepix, TIM.  W badanym okresie posiadały one łącznie ponad 80 proc. udziału. Również przy sprzedaży gier komputerowych kluczowe znaczenie dla rynku ma wąska grupa największych producentów. CD Projekt, Electronics Arts Polska, Licomp Empik Multimedia i Sony Computer Entertainment Polska kontrolują ponad 90 proc. rynku.            

Szczegóły na temat raportu oraz badań rynku prowadzonych przez Urząd zostaną zaprezentowane podczas debaty z udziałem Prezes UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel. Odbędzie się ona dziś o godz. 12.00przy ul. Senatorskiej 37  w Warszawie.Wśród uczestników spotkania będą także przedstawiciele przedsiębiorców – Tadeusz Zysk Prezes Zysk i S-ka oraz Piotr Marciszuk z Polskiej Izby Książki.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, internet, zakupy, raport

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), Wojciech Surmacz, Forbes; Wojciech Szymczak, Dyrektor Departamentu Analiz Rynku, UOKiK; dr hab. prof. nadzw. SGH Teresa Taranko, Katedra Rynku i Marketingu, SGH;Piotr Marciszuk, Prezes Polskiej Izby Książki;Tadeusz Zysk, Prezes Zysk i S-ka Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), Wojciech Surmacz, Forbes Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), Wojciech Szymczak, Dyrektor Departamentu Analiz Rynku, UOKiK Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), dr hab. prof. nadzw. SGH  Teresa Taranko, Katedra Rynku i Marketingu, SGH Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), dr hab. prof. nadzw. SGH Teresa Taranko, Katedra Rynku i Marketingu, SGH;Piotr Marciszuk, Prezes Polskiej Izby Książki
Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), Piotr Marciszuk – Prezes Polskiej Izby Książki; Tadeusz Zysk – Prezes, Zysk i S-ka Debata UOKiK: Po co UOKiK bada rynki? (2011.06.27), Tadeusz Zysk, Prezes Zysk i S-ka

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry