Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Delegatura w Bydgoszczy - Holding Budowlany Budstol

< poprzedni | następny > 11.07.2011

Delegatura w Bydgoszczy - Holding Budowlany Budstol

Skrócenie czasu, w którym można zgłaszać wady budynku – to jedno z postanowień stosowanych przez Holding Budowlany BUDSTOL w Bydgoszczy. Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Spółka zobowiązała się do zmiany kwestionowanych przez Urząd praktyk

Deweloperzy

Urząd na bieżąco sprawdza wzorce umów pod kątem występowania w nich niedozwolonych postanowień. Niedawno zakończone postępowanie wykazało, że we wzorcach umów stosowanych przez Holding Budowlany znajdują się sprzeczne z prawem postanowienia. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła m.in. klauzula, zgodnie z którą deweloper miał możliwość zmiany (bez ważnej przyczyny) rodzaju materiałów budowlanych. Warto przypomnieć, że w umowie deweloperskiej standardy techniczne – w tym rodzaj materiałów użytych do realizacji inwestycji - muszą zostać szczegółowo uregulowane. Nie powinny być modyfikowane bez ważnego powodu oraz bez zgody konsumenta. W przeciwnym wypadku gdyby konsument był niezadowolony ze zmiany materiałów budowlanych, powinien mieć możliwość odstąpienia od umowy i zwrotu wpłaconych pieniędzy. Zmiana rodzaju materiałów budowlanych jest istotną zmianą umowy.

Urząd zakwestionował również postanowienie, zgodnie z którym czas na zgłaszanie usterek rozpoczynał się od dnia zakończenia budowy budynku. Zgodnie z prawem, w przypadku wady mieszkania konsument może to zrobić do 3 lat od dnia jego odbioru, a nie zakończenia budowy. Kupujący może przez ten czas odstąpić od umowy, żądać naprawy lub obniżenia ceny, jeżeli nieruchomość odbiega od stanu w jakim powinna być mu przekazana. Deweloper, stosując to postanowienie, miałby prawo do skrócenia czasu, w którym konsument mógłby zgłaszać roszczenia. Okres, który może upłynąć od zakończenia realizacji inwestycji do momentu odbioru mieszkania, może się znacznie wydłużyć. Konsument nie może w tym czasie sprawdzić mieszkania, a realny czas na zgłaszanie roszczeń skraca się.

Ponadto Prezes UOKiK zakwestionowała sposób podawania cen mieszkań: podana była cena netto oraz informacja, że należy do niej doliczyć podatek VAT. Praktyka ta wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ należność podawana przez przedsiębiorcę powinna uwzględniać podatek. Wartość inwestycji mogła wzrosnąć w przypadku zmiany stawki VAT. To właśnie ostateczny koszt, a wiec wartość brutto, jest istotną informacja przy podejmowaniu decyzji o kupnie mieszkania.

Holding Budowlany BUDSTOL zobowiązał się do zmiany kwestionowanych postanowień oraz aneksowania niezrealizowanych jeszcze umów. Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej, ale na spółkę został nałożony obowiązek złożenia do 30 września 2011 r. sprawozdania z realizacji zobowiązania. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Bydgoszczy
Tel. 52 345 56 44
e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl 

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, , niedozwolone praktyki, deweloperzy, rynek nieruchomości, Bydgoszcz

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE