Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Prawo konkurencji na co dzień
< poprzedni | następny > 15.03.2007
Chcesz wiedzieć więcej o ochronie konkurencji? Przeczytaj bezpłatny elektroniczny biuletyn Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dziś wyszedł pierwszy numer - zachęcamy do lektury
W Polsce od kilku lat obowiązują wymagane prawem Unii Europejskiej przepisy dotyczące ochrony konkurencji. Poziom znajomości prawa wśród przedsiębiorców małych i średnich nadal jest niski jak na wymagania stawiane przez współczesny rynek. W ramach podnoszenia wiedzy wszystkich uczestników na temat przepisów antymonopolowych stworzono cykl wydawniczy Prawo konkurencji na co dzień, opracowywany przez zespół wybitnych ekspertów oraz praktyków z zakresu prawa wraz z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej UOKiK .
Pierwszy numer biuletynu UOKiK poświęcony jest zależnościom, jakie zachodzą między ochroną konkurencji i konsumentów. W ogólnym rozrachunku konkurencja jest korzystna dla konsumentów - współzawodnictwo między przedsiębiorcami przyczynia się do obniżania cen i wpływa na różnorodność towarów oraz usług. Z kolei skuteczna polityka konsumencka sprzyja rozwojowi konkurencji eliminując nierzetelnych przedsiębiorców.
Ponadto w numerze omówienie najważniejszych decyzji Prezesa UOKiK i prowadzonych postępowań, analiza przykładów obrazujących praktyki ograniczające konkurencję i ich negatywny wpływ na sytuację konsumentów, słowniczek podstawowych pojęć oraz praktyczny przewodnik (akty prawne, przydatne strony internetowe, adresy organów ochrony konkurencji).
Kolejny numer biuletynu pojawi się już w kwietniu. Poświęcony będzie negatywnym skutkom niedozwolonych porozumień zawieranych przez przedsiębiorców. W przygotowaniu następne edycje:
- Pośrednie bądź bezpośrednie narzucanie nieuczciwych cen (nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich) przez przedsiębiorców o znaczącej pozycji rynkowej (Biuletyn nr 3, maj 2007),
- Wpływ fuzji i przejęć na pozycję konsumenta na rynku (Biuletyn nr 4, czerwiec 2007),
- Gminy a prawo antymonopolowe - konsument na rynku lokalnych usług komunalnych (Biuletyn nr 5, lipiec 2007),
- Unia Europejska wobec konieczności zapewnienia konsumentom możliwości dochodzenia roszczeń od przedsiębiorców naruszających prawo konkurencji (Biuletyn nr 6, sierpień 2007).
Każdy numer biuletynu (28 stron) wydawany jest elektronicznie oraz tradycyjnie w nakładzie 3700 egzemplarzy. Mając nadzieję, że cykl wydawniczy Prawo konkurencji na co dzień w przystępny sposób przybliży zagadnienia prawa antymonopolowego, zachęcamy Państwa do lektury.
Dodatkowe informacje:
Anna Janowska, Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 310
faks 22 826 11 86
E-mail ajanowska@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (905 KB, doc)
- Biuletyn (1,06 MB, pdf)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie