Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Mylące opakowania

< poprzedni | następny > 14.05.2007

Mylące opakowania

Spółka LG Electronics wprowadzała konsumentów w błąd, co do rzeczywistych parametrów oferowanych telewizorów - uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakazał zaniechania praktyki


Wszczęte w maju 2006 roku postępowanie przeciwko LG Electronics z Mławy wykazało, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o produkcie. UOKiK zakwestionował opakowania telewizorów, których od 2004 roku spółka wyprodukowała i wprowadziła na rynek ponad 37 tys. Jak ustalił Urząd, opakowania telewizorów pojawiają się w akcjach reklamujących produkt, ponadto w wielu sklepach standardem jest umieszczanie zapakowanych telewizorów w miejscu sprzedaży.


W toku postępowania Prezes UOKiK uznał, że producent stosuje opakowania telewizorów, które wprowadzają konsumentów w błąd, co do istotnej cechy towaru - wielkości obrazu widzialnego. Organ antymonopolowy uznał, że informacje zawarte na opakowaniu telewizorów, mogą powodować u konsumentów mylne wrażenie, co do jego rozmiarów - przekonanie, że ekran jest większy niż w rzeczywistości.


Podstawowym prawem konsumenta jest możliwość uzyskania pełnej informacji o oferowanych towarach. Obowiązkiem przedsiębiorcy - przekazanie informacji odzwierciedlających cechy produktów. Trudno wymagać od konsumenta, by na zakupy sprzętu TV wybierał się z miarką ułatwiającą sprawdzenie czy podawane przez producenta wielkości ekranów są prawdziwe.


Prezes Urzędu uznał, że spółka LG nie informując rzetelnie konsumentów złamała prawo i nakazał zaniechania nieuczciwej praktyki. Ponieważ postępowanie zostało wszczęte na podstawie przepisów „starej” ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów na przedsiębiorcę nie została nałożona kara pieniężna. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl


Delegatura UOKiK w Lublinie
ul. Dolna 3-go Maja 5, 20-079 Lublin
Tel. (81) 532 35 31, (81) 532 54 48
faks 71 340 59 22
E-mail: lubin@uokik.gov.pl

 

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry