Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Mylące opakowania
< poprzedni | następny > 14.05.2007
Spółka LG Electronics wprowadzała konsumentów w błąd, co do rzeczywistych parametrów oferowanych telewizorów - uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakazał zaniechania praktyki
Wszczęte w maju 2006 roku postępowanie przeciwko LG Electronics z Mławy wykazało, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o produkcie. UOKiK zakwestionował opakowania telewizorów, których od 2004 roku spółka wyprodukowała i wprowadziła na rynek ponad 37 tys. Jak ustalił Urząd, opakowania telewizorów pojawiają się w akcjach reklamujących produkt, ponadto w wielu sklepach standardem jest umieszczanie zapakowanych telewizorów w miejscu sprzedaży.
W toku postępowania Prezes UOKiK uznał, że producent stosuje opakowania telewizorów, które wprowadzają konsumentów w błąd, co do istotnej cechy towaru - wielkości obrazu widzialnego. Organ antymonopolowy uznał, że informacje zawarte na opakowaniu telewizorów, mogą powodować u konsumentów mylne wrażenie, co do jego rozmiarów - przekonanie, że ekran jest większy niż w rzeczywistości.
Podstawowym prawem konsumenta jest możliwość uzyskania pełnej informacji o oferowanych towarach. Obowiązkiem przedsiębiorcy - przekazanie informacji odzwierciedlających cechy produktów. Trudno wymagać od konsumenta, by na zakupy sprzętu TV wybierał się z miarką ułatwiającą sprawdzenie czy podawane przez producenta wielkości ekranów są prawdziwe.
Prezes Urzędu uznał, że spółka LG nie informując rzetelnie konsumentów złamała prawo i nakazał zaniechania nieuczciwej praktyki. Ponieważ postępowanie zostało wszczęte na podstawie przepisów „starej” ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów na przedsiębiorcę nie została nałożona kara pieniężna. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Lublinie
ul. Dolna 3-go Maja 5, 20-079 Lublin
Tel. (81) 532 35 31, (81) 532 54 48
faks 71 340 59 22
E-mail: lubin@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (476,5 KB, doc)
- Decyzja (260,26 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie