Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Staszek radzi - przedsiębiorco skorzystaj

< poprzedni | następny > 28.11.2011

Staszek radzi - przedsiębiorco skorzystaj

Zmowy cenowe są nielegalne. Dotkliwych sankcji finansowych możesz uniknąć, przyznaj się dobrowolnie komunikat tej treści pojawi się w mediach. Bohater spotu UOKiK – Staszek będzie mógł radzić przedsiębiorcom dzięki uprzejmości 48 stacji i portali internetowych

Zgodnie z prawem za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję – np. zmowie cenowej grozi kara finansowa do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Istnieje jednak możliwość uniknięcia tak wysokiej sankcji. Taką okazję daje program łagodzenia kar (leniency) – uczestnicy zmowy mogą zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dostarczyć dowodów na istnienie kartelu.

To rozwiązanie pojawiło się w polskim prawie w 2004 r. Od tego czasu do Urzędu wpłynęło 29 wniosków przedsiębiorców o objęcie programem. W celu zwiększenia tej liczby UOKiK prowadzi akcje edukacyjne skierowane do skruszonych uczestników karteli. Jedną z nich jest spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej. Jego bohater namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy.

Od dziś historię Staszka radzącego przedsiębiorcom będzie można usłyszeć w radiu, zobaczyć w telewizji i Internecie. Jest to możliwe dzięki uprzejmości 48 stacji radiowych i telewizyjnych oraz portali internetowych, które wspierając kampanię promującą prawo antymonopolowe wśród przedsiębiorców zgodziły się na bezpłatną emisję spotu. Są to: TVN, TVN 7, TVN 24, TVN CNBC, TVN Meteo, TVN Style, TVN Turbo, cztery programy Polskiego Radia – Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka, Radio dla Ciebie, Złote Przeboje, Roxy FM, Poznań Blue FM, TOK FM, Radio ZET, RMF FM, Radio PiN, regionalne rozgłośnie Polskiego Radia – Radio Merkury, Koszalin, Lublin, Katowice, Gdańsk, Kielce, Pomorza i Kujaw, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Zachód, RMG, Zielona Góra, Kraków, Wrocław, Opole oraz portale internetowe: Forbes.pl, Onet.pl, Newsweek.pl, eGospodarka.pl, pb.pl, Money.pl, sieć reklamy wideo AdPlayer (gazeta.pl, wyborcza.pl, wyborcza.biz), gazetaprawna.pl, forsal.pl, twarzebiznesu.pl, tvp.pl.

– Wspólne działania instytucji publicznych i mediów dają możliwość wpływania na poziom świadomości prawnej przedsiębiorców i konsumentów. Bez wsparcia mediów dotarcie z komunikatem do tak szerokiej grupy odbiorców byłoby niemożliwe – wyjaśnia Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Do akcji przyłączyło się już 48. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu leniency.

Przedsiębiorca, który jest uczestnikiem kartelu i chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faxem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

24-25 listopada zapraszamy do Poznania na Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów. To najważniejsze wydarzenie polskiego przewodnictwa w Radzie UE organizowane przez UOKiK. Razem z gośćmi – m.in. Leszkiem Balcerowiczem i Joaquinem Almunią, Wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej, Komisarzem ds. Konkurencji – pokażemy, w jaki sposób konkurencja wpływa na dobrobyt konsumentów. Poznań Międzynarodowe Targi Poznańskie (ul. Głogowska 14, Pawilon 8A). 

Dodatkowe informacje:
dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
fax 22 826 11 86
e-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

dotyczące zaangażowania w kampanię:
Marta Kozon
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 202 fax 22 826 11 86
e-mail: marta.kozon@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, program łagodzenia kar, leniency

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE