Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Usługi wodociągowo-kanalizacyjne pod lupą

< poprzedni | następny > 29.05.2007

Usługi wodociągowo-kanalizacyjne pod lupą

Zakład wstrzymał Ci dostawy wody? Arbitralnie nalicza karne opłaty? Grozi odcięciem przyłącza? Sprawdź, czy Twoja umowa nie zawiera klauzul niezgodnych z prawem


Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków określa te usługi jako zadania własne gminy. Ich świadczenie odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą. Rozliczanie następuje w oparciu o taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo i zatwierdzoną przez gminę w drodze uchwały.


Od kilku miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Po przeanalizowaniu wzorców umownych stosowanych przez zakłady z woj. mazowieckiego, UOKiK zakwestionował szereg postanowień niekorzystnych dla odbiorców indywidualnych.


Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła klauzula zobowiązująca klientów do uregulowania rachunku w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia pod rygorem odcięcia wody w trybie natychmiastowym. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem odcięcie może nastąpić wyłącznie w określonych przypadkach, między innymi gdy: przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano nielegalnie, odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego.


UOKiK zakwestionował również sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku kradzieży lub zawinionego przez odbiorcę uszkodzenia wodomierza określając ją na maksymalnym możliwym poziomie (niezależnie od poniesionej przez zakład szkody) a także praktyki polegające na ograniczaniu prawa konsumentów do uzyskania upustu w przypadku obniżenia jakości oferowanych usług.


Zarzuty Urzędu dotyczą ponadto wyłączania odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców za zawinione przez nich wstrzymanie dostaw wody spowodowane jej brakiem w ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym czy też konserwacją urządzeń.


W trakcie badania UOKiK stwierdził też, że przedsiębiorcy nie dołączają do umów z konsumentami obowiązujących taryf, pomijają zapisy o sposobie i terminach rozliczeń, nie dookreślają warunków usuwania awarii, nie informują o obowiązku okazania podczas kontroli pisemnego upoważnienia czy legitymacji służbowej.


W związku z powyższymi wątpliwościami Urzędu wszczęto (w różnym zakresie) postępowania wobec następujących przedsiębiorców:

  • Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Oczyszczalni Ścieków „WOD-KAN” z Mławy,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Ostrołęki,
  • Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Siedlec,
  • Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z Raciąża.


Jeżeli zarzuty Urzędu potwierdzą się, wobec wyżej wymienionych przedsiębiorców zostaną wyciągnięte konsekwencje przewidziane stosownymi przepisami prawa.

 


Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl


Delegatura UOKiK w Warszawie
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 826 89 54
faks 22 827 67 41
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl


Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK
Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone ...>

Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku
Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku

Przed długim weekendem przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na skontrolowanych stacjach. Wystarczy zajrzeć na mapę na stronie internetowej UOKiK.  ...>

Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej
Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej

W zeszłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2,6 tys. zabawek, stwierdzając nieprawidłowości w 0,7 tys. z nich. Obejrzyj nasz najnowszy film, aby zobaczyć w jaki sposób poddajemy zabawki testom laboratoryjnym oraz na co zwrócić uwagę kupując dziecku zabawkę. ...>

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE