Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Usługi wodociągowo-kanalizacyjne pod lupą

< poprzedni | następny > 29.05.2007

Usługi wodociągowo-kanalizacyjne pod lupą

Zakład wstrzymał Ci dostawy wody? Arbitralnie nalicza karne opłaty? Grozi odcięciem przyłącza? Sprawdź, czy Twoja umowa nie zawiera klauzul niezgodnych z prawem


Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków określa te usługi jako zadania własne gminy. Ich świadczenie odbywa się na podstawie pisemnej umowy zawartej między zakładem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą. Rozliczanie następuje w oparciu o taryfę opłat określoną przez przedsiębiorstwo i zatwierdzoną przez gminę w drodze uchwały.


Od kilku miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Po przeanalizowaniu wzorców umownych stosowanych przez zakłady z woj. mazowieckiego, UOKiK zakwestionował szereg postanowień niekorzystnych dla odbiorców indywidualnych.


Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła klauzula zobowiązująca klientów do uregulowania rachunku w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia pod rygorem odcięcia wody w trybie natychmiastowym. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem odcięcie może nastąpić wyłącznie w określonych przypadkach, między innymi gdy: przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne wykonano nielegalnie, odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia, stwierdzono celowe uszkodzenie lub pominięcie urządzenia pomiarowego.


UOKiK zakwestionował również sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku kradzieży lub zawinionego przez odbiorcę uszkodzenia wodomierza określając ją na maksymalnym możliwym poziomie (niezależnie od poniesionej przez zakład szkody) a także praktyki polegające na ograniczaniu prawa konsumentów do uzyskania upustu w przypadku obniżenia jakości oferowanych usług.


Zarzuty Urzędu dotyczą ponadto wyłączania odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorców za zawinione przez nich wstrzymanie dostaw wody spowodowane jej brakiem w ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym czy też konserwacją urządzeń.


W trakcie badania UOKiK stwierdził też, że przedsiębiorcy nie dołączają do umów z konsumentami obowiązujących taryf, pomijają zapisy o sposobie i terminach rozliczeń, nie dookreślają warunków usuwania awarii, nie informują o obowiązku okazania podczas kontroli pisemnego upoważnienia czy legitymacji służbowej.


W związku z powyższymi wątpliwościami Urzędu wszczęto (w różnym zakresie) postępowania wobec następujących przedsiębiorców:

  • Zakład Wodociągów, Kanalizacji i Oczyszczalni Ścieków „WOD-KAN” z Mławy,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Ostrołęki,
  • Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z Siedlec,
  • Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z Raciąża.


Jeżeli zarzuty Urzędu potwierdzą się, wobec wyżej wymienionych przedsiębiorców zostaną wyciągnięte konsekwencje przewidziane stosownymi przepisami prawa.

 


Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl


Delegatura UOKiK w Warszawie
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 826 89 54
faks 22 827 67 41
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl


Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wyjazdy wakacyjne - bezpieczne opalanie
Wyjazdy wakacyjne - bezpieczne opalanie

Kremy do opalania, z filtrem, po opalaniu – sprawdziliśmy, czy informacje na twoich kosmetykach są prawidłowo zamieszczane.   ...>

Działalność UOKiK w 2020 roku
Działalność UOKiK w 2020 roku

Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, ponad 30 miliardów złotych nałożonych kar.   ...>

Jakość paliw w 2020 roku i 2021 roku (I kw.)
Jakość paliw w 2020 roku i 2021 roku (I kw.)

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,88 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie więcej niż w 2019 roku (1,86 proc.).   ...>

UOKiK dla seniorów: propozycja zmian dotyczących pokazów handlowych
UOKiK dla seniorów: propozycja zmian dotyczących pokazów handlowych

Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy i przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – to niektóre propozycje legislacyjne Prezesa UOKiK.   ...>

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Umowy na dostawy produktów rolnych - porady UOKiK dla rolników
Umowy na dostawy produktów rolnych - porady UOKiK dla rolników

Rolniku, czy wiesz, jak powinna wyglądać korzystna dla Ciebie umowa na dostawy produktów? Sprawdź porady UOKiK.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE