Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów

< poprzedni | następny > 25.11.2011

Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów

386 decyzji chroniących konkurencję oraz konsumentów - to efekty pracy Prezes UOKiK od początku 2011 roku. O tym, dlaczego ważna jest konkurencja i jak wpływa na każdego z nas przypominamy podczas Europejskiego Dnia Konkurencji i Konsumentów

- Konkurencja jest fundamentalną cechą wolnego rynku, a w wielu przypadkach jej zakłócenia szkodzą konsumentom, jednak jej ochrona nie jest celem samym w sobie. Powinna nim być natomiast dbałość o dobrobyt konsumentów, stanowiący element nowoczesnej polityki konkurencji – powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK podczas uroczystego otwarcia konferencji. Najważniejsze wydarzenie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, którego gospodarzem jest UOKiK, odbywa się w Poznaniu 24 i 25 listopada. 

Prezydencja w UE

Prelegenci, wśród których znaleźli się m.in. Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Joaquín Almunia - Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Profesor Leszek Balcerowicz, byli zgodni co do tego, że konkurencja jest podstawą wolnego rynku. Zapewnia wszystkim większy wybór produktów i usług, stymulując innowacje. Profesor Balcerowicz podkreślił, że bez konkurencji nie można mówić o dobrobycie konsumentów, ani o efektywności przedsiębiorców. Zwrócił także uwagę na konieczność zachowania niezależności organów antymonopolowych, które stojąc na straży prawa konkurencji, nie dopuszczają do powstania rynkowych monopolistów. Z tym poglądem zgodził się także dr Janusz Steinhoff. Zdaniem byłego Wicepremiera i Ministra Gospodarki wyniki uzyskiwane przez rynkowych monopolistów powinny być porównywane do takich, które mogliby uzyskać, gdyby na rynku panowała niezakłócona konkurencja.

konferencja w Poznaniu

Ochrona słabszych uczestników rynku to także kontrola koncentracji przedsiębiorców. Zakazy wydawane są bardzo rzadko, ale mają na celu wyeliminowanie takich transakcji, w wyniku których powstałby podmiot o zbyt dużej sile rynkowej. Innymi słowy – w  konsekwencji przeprowadzenia danej transakcji sytuacja konsumentów nie może ulec pogorszeniu. W tym roku Prezes UOKiK aż 141 razy zgodziła się na zgłoszone do Urzędu fuzje, wydała trzy zgody warunkowe oraz dwa razy sprzeciwiła się transakcjom.

Obecny na konferencji Henk Don z holenderskiego Urzędu Antymonopolowego przedstawił rezultaty badań przeprowadzonych wśród członków Międzynarodowej Sieci Konkurencji. 90 proc. z nich przyznało, że dobrobyt konsumentów powinien być jednym z najważniejszych celów egzekwowania przez organy antymonopolowe zasad prawa konkurencji. Przytoczył także słowa Joaquina Almunii, które padły podczas poprzedniego Europejskiego Dnia Konkurencji: dobrobyt konsumentów wyznacza cele, priorytety oraz nadaje odpowiedni kierunek wydawanym decyzjom organów antymonopolowych.

konferencja w Poznaniu

Z kolei Maciej Szpunar, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, zwrócił uwagę na rolę polityki konkurencji także w kontekście Rynku Wewnętrznego, jako jednego z priorytetów polskiej prezydencji. Ponadto podkreślił istotę jednolitej legislacji dotyczącej ochrony interesów słabszych uczestników rynku – m.in. podczas zakupów w Internecie. Z pewnością przyczyni się do tego przyjęta przez Radę Unii Europejskiej w październiku 2011 roku dyrektywa o prawach konsumentów. Nowe przepisy obejmą niemal wszystkie formy zakupów - dokonywanych zarówno w sklepie, jak i przez telefon, Internet, sprzedaż katalogową a także w postaci umów zawieranych „na progu” mieszkania. Nowością jest m.in. ujednolicenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej w sieci, który będzie w całej UE wynosił do 14 dni.

konferencja w Poznaniu

Lepsza ochrona konsumentów zwiększy ich zaufanie do przedsiębiorców. Z doświadczeń UOKiK wynika, że przedsiębiorca, który posiada silną pozycję rynkową, często utrudnia konsumentom egzekwowanie ich praw – np. stosując nieuczciwe warunki umów, nie przyznając prawa do zgłoszenia reklamacji, mylnie informując o oferowanych produktach. Prezes Urzędu interweniuje również w takich sytuacjach. Chroniąc słabszych uczestników rynku, Prezes UOKiK wydała w tym roku 179 decyzji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, stwierdzając w aż 60 przypadkach zaprzestanie stosowania kwestionowanej praktyki. Ponadto 70 przedsiębiorców dobrowolnie zmieniło niezgodne z prawem działania. Cieszy fakt, że coraz częściej decydują się na taki krok.

Wszystkich, którzy nie mogli wziąć udziału w konferencji zapraszamy do zapoznania się z materiałami na stronie internetowej UOKiK.

Zapis video z konferencji zorganizowanej w ramach Europejskiego Dnia Konkurencji i Konsumentów -"Konkurencja – jakie korzyści dla konsumentów?" dostępny pod adresem:
ftp://ftpf.uokik.gov.pl/filmy/20111124-eccd/

 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Aleksandra Mączyńska, Rzecznik prasowy prezydencji w UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 167
Faks 22 826 11 86
E-mail: aleksandra.maczynska@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, konsumenci, konkurencja, Poznań, konferencja, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Joaquín Almunia, Komisarz ds. Konkurencji, Komisja Europejska 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Prof. Leszek Balcerowicz, Kierownik Katedry Międzynarodowych Studiów Porównawczych, Szkoła Główna Handlowa 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Prof. Frédéric Jenny, Przewodniczący Komitetu ds. Konkurencji OECD 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Dr Janusz Steinhoff, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki RP
w latach 1997–2001
24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Dr Alexander Italianer, Dyrektor Generalny DG ds. Konkurencji, Komisja Europejska 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Dr Helen Jenkins, Dyrektor Zarządzający, Oxera 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Sten Nyberg, Główny Ekonomista, szwedzki urząd antymonopolowy 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Sir Christopher Bellamy, Starszy Konsultant, Kancelaria Linklaters 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Prof. Anna Fornalczyk, były Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Andreas Mundt, Prezes, niemiecki urząd antymonopolowy 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów, Dr András Tóth, Przewodniczący, węgierska Rada Konkurencji 24.11.2011 r. - Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów

 

Warto przeczytać

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK
Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK

Do UOKiK trafiły skargi na spółkę Enrex Energy. Wynika z nich, że przedstawiciele firmy mogli podszywać się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu. ...>

Rynek odpadów - raport Prezesa UOKiK
Rynek odpadów - raport Prezesa UOKiK

Wzrost kosztów działalności, brak konkurencji, niewystarczające narzędzia nadzorcze w rękach samorządów – to główne przyczyny wzrostu cen w instalacjach przetwarzania odpadów ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE