Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Euro 2012 - Zakupy przez internet

< poprzedni | następny > 05.12.2011

Euro 2012 - Zakupy przez internet

W Polsce 10, na Ukrainie 14 dni – tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne. Przypominają o nich organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na Ukrainie

Euro 2012

186 dni pozostało do pierwszego gwizdka rozpoczynającego rozgrywki Euro 2012. Po losowaniu grup finałowych każdy kibic wie, w którym mieście zagra jego reprezentacja. Może już zacząć rezerwować miejsce w pociągu, samolocie, pokój w hotelu. Wielu z nich zrobi to przez Internet. Jakie mamy prawa kupując od polskich czy ukraińskich sprzedawców? Po raz kolejny informują o tym UOKiK i Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse.

Rezerwacja hotelu, miejsca w samolocie przez internet

Jeżeli wybierasz się na mecz w Polsce czy na Ukrainę i rezerwujesz on-line miejsce w hotelu, czy przelot samolotem, zmieniając zdanie nie w każdym przypadku będziesz mógł liczyć na zwrot pieniędzy. W przeciwieństwie do zakupu produktów przez Internet – o tym, czy i ile będzie kosztowało anulowanie rezerwacji decyduje przedsiębiorca. Przyjęcie zwrotu biletów samolotowych czy anulowanie rezerwacji i odzyskanie pieniędzy w hotelu zależy tylko od jego dobrej woli. Zanim wybierzesz hotel, sprawdź dokładnie lokalizację, cenę, wyposażenie pokoju i kategorię. Zapytaj, czy trzeba zapłacić dodatkowe koszty (np. za klimatyzację), ile wynosi zaliczka i jaką opcję płatności preferuje sprzedawca. Zawsze żądaj pisemnego potwierdzenia rezerwacji.

Kategoria hotelu

W Polsce i na Ukrainie gwiazdki * oznaczają kategorię hotelu. Najniższa - jedna, najwyższa - sześć. Różnią się ceną, wyposażeniem, lokalizacją. Oprócz tego nocować można w motelach, pensjonatach czy miejscach oferowanych przez osoby prywatne. Uwaga: zanim zamówisz hotel, sprawdź opinie na forach internetowych, portalach oferujących wypoczynek itp. Jeżeli po przybyciu na miejsce okaże się, że pokój nie jest taki, jak na zdjęciach, czy zgodny z zapewnieniami obsługi, masz prawo do reklamacji. Składaj ją od razu, na piśmie kierownikowi obiektu. Problemem, który możesz spotkać jest bariera językowa – może się zdarzyć, że w mniejszych obiektach właściciele nie będą mówić po angielsku. Pamiętaj, że nie możesz reklamować niezgodnego z umową pokoju, gdy korzystasz z oferty innego konsumenta – np. wynajmiesz kwaterę prywatną w domu czy bloku. Możesz składać reklamację, gdy rezerwujesz miejsce w obiekcie, który prowadzi przedsiębiorca – osoba prowadząca działalność gospodarczą. Przed rezerwacją, upewnij się czy nocleg oferuje konsument czy przedsiębiorca.

Zanim zamówisz - sprawdź

Polscy kibice

Na witrynach sklepów internetowych ukraińskich i polskich musisz znaleźć obowiązkowe informacje przede wszystkim o: imieniu i nazwisku, danych teleadresowych (jest to szczególnie ważne, ponieważ wtedy wiesz, z kim się kontaktować w razie reklamacji albo zwrotu towaru), sposobie składania reklamacji i zwrotów. Ponadto, każdy sprzedawca musi rzetelnie informować o cenie oferowanego produktu, doliczając koszty dostawy. Pamiętaj – podane ceny muszą być cenami brutto, czyli zawierającymi podatek VAT (w Polsce – 23 proc., na Ukrainie – 20 proc.). Wszystkie te dane muszą zostać potwierdzone konsumentowi na piśmie (dodatkowo na Ukrainie mailowo) najpóźniej w chwili złożenia zamówienia. Jeżeli sprzedawca nie podaje żadnych informacji o sobie, nie wiesz, jak się z nim skontaktować, zastanów się, czy chcesz skorzystać z jego usług.

Zakupy produktów w sieci - zwroty

Na rezygnację z produktu kupionego przez Internet, który po prostu ci się nie podoba masz: 10 dni, jeżeli kupujesz od polskiego sprzedawcy, 14 dni – od ukraińskiego. Odsyłasz produkt wraz z informacją o tym, że odstępujesz od umowy kupna-sprzedaży. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym poleceniem odbioru lub za pośrednictwem kuriera.

Czas na zrezygnowanie z zakupów może być dłuższy. Dotyczy to sytuacji, w których sklep nie potwierdził wymaganych przez prawo danych (np. brak adresu, ostatecznej ceny). Wtedy na rezygnację z kontraktu masz trzy miesiące (Polska), 90 dni (Ukraina).

Pamiętaj! Zrezygnować z zakupów w Internecie możesz tylko wtedy, gdy kupujesz od przedsiębiorcy. Jeżeli korzystasz z oferty innego konsumenta – to on decyduje, czy przyjmie zwrot. W sytuacji, gdy dostaniesz rzecz bezwartościową, której nie zamawiałeś – powinieneś sprawę zgłosić na policję, ponieważ najprawdopodobniej możesz mieć do czynienia z oszustem.

Płatność

W poprzednim odcinku porad pisaliśmy o tym, że nie w każdym stacjonarnym sklepie można płacić kartą ze względu na koszty, które ponoszą sprzedawcy. Podobnie dzieje się z zakupami w sieci na Ukrainie – sprzedawcy rzadko oferują płatności przelewem. Może się okazać, że jedyną formą płatności będzie opcja przy dostawie. Wynika to z tego, że kupując sprzęt w zwykłym sklepie na Ukrainie trzeba podpisać kartę gwarancyjną lub inny dowód zakupu (np. paragon) przy odbiorze. W przypadku e-zakupów taką możliwość zapewnia opcja z płatnością przy dostawie. Polscy e-sprzedawcy proponują płatność przy obiorze jako jedną z metod zapłaty za towar – obok przelewu, karty kredytowej. Zanim wybierzesz, sprawdź koszty manipulacyjne zagranicznego przelewu, kurs waluty po jakim przelicza bank wartość zamówienia, upewnij się po jakim czasie pieniądze trafią na jego konto.

Bilety na mecz w sieci

Jednocześnie przestrzegamy przed zakupem biletów na aukcjach internetowych, które są oferowane jako bezpłatny dodatek np. do kapelusza, breloczka, szalika lub gratis, pod warunkiem, że konsument poniesie wysokie koszty wysyłki. Każdy kibic powinien pamiętać o tym, że zgodnie z polskim prawem odsprzedaż biletów z zyskiem jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny. Bilet odsprzedać można na specjalnej platformie organizatora rozgrywek.

Gdzie po pomoc?

Umowa

W przypadku problemów związanych z odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz liczyć na pomoc:

W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od poniedziałku do piątku od godziny 9:00 do 17:00). W czasie rozgrywek piłkarskich obsługa zapewniona będzie także w języku angielskim. Porad udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie.

Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse (pracownicy posługują się także językiem angielskim), regionalnych urzędów konsumenckich.

UOKiK oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse aż do pierwszego meczu będą przypominać o prawach kibiców-konsumentów. O tym, jak reklamować usługi nierzetelnego przewodnika, na co uważać wypożyczając samochód, korzystając z taksówek – opowiemy już wkrótce.

Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse – to związek pozarządowych ukraińskich organizacji konsumenckich. W latach 2006-2010 członkowie Federacji byli partnerami projektu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczącym konsumentów. Po jego zakończeniu założyli własną organizację pozarządową. Podstawowym celem Federacji Pulse jest reprezentowanie interesów konsumentów w relacjach z rządem oraz przedsiębiorcami, wspieranie rozwoju prawa i zwiększanie roli słabszych uczestników rynku, wychodząc naprzeciw Europejskim standardom.

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – powstał w 1990 roku w Polsce. Dba o konkurencję, zbiorowe interesy konsumentów, monitoruje pomoc publiczną, jakość paliw oraz nadzoruje ogólne bezpieczeństwo produktów. Realizując rządową politykę ochrony konsumentów, m.in. wszczyna postępowania dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów oraz finansowanymi z budżetu Państwa organizacjami pozarządowymi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich), które udzielają bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach indywidualnych.

Dodatkowe informacje dla mediów - Polska:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla mediów - Ukraina:
Nataliia Borodachova
Wiceprezes ds. Współpracy z Zagranicą
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse
Ul. Miljutenko 6a, 02-156 Kijów
Tel./faks (+38 044) 51 39 936
E-mail: ucf_pulse@ukr.net
www.consumerinfo.org.ua

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, Polska, Ukraina, Euro 2012, bilety, imprezy, sport, zakupy

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE