Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wspólne badanie - pożyczka przez internet

< poprzedni | następny > 10.01.2012

Wspólne badanie - pożyczka przez internet

29 europejskich państw sprawdziło łącznie 562 strony internetowe oferujące pożyczki. Najczęstszą nieprawidłowością było nieinformowanie pożyczkobiorców o koszcie kredytu. W badaniu uczestniczył także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Finanse

Komisja Europejska już po raz piąty w ramach Międzynarodowych Dni Przeszukiwania Internetu skontrolowała przedsiębiorców oferujących swoje produkty czy usługi w Internecie. Do tej pory sprawdzane były m.in. strony sprzedające bilety w sieci, sklepy oferujące sprzęt RTV i AGD.

Najnowsze badanie zostało zapoczątkowane we wrześniu 2011 roku przez 27 państw członkowskich UE, Norwegię oraz Islandię. Wspólnie sprawdzono 562 strony internetowe oferujące szybkie pożyczki, kwestionując 393 z nich. Najczęstszym problemem stwierdzonym na 258 stronach były brakujące informacje w reklamie kredytu konsumenckiego. Jak się okazało, oferty nie informowały o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, która określa koszt kredytu, dodatkowych opłatach np. za ubezpieczenie, czy okresie obowiązywania umowy. Konsument, który nie zna tych danych nie może porównać konkurencyjnych ofert i wybrać najkorzystniejszej. Ponadto, 244 strony nie informowały o istotnych elementach oferty mających wpływ na ostateczny koszt pożyczki, m.in. o czasie obowiązywania umowy czy opłacie przygotowawczej. 116 stron wprowadzało w błąd co do kosztów kredytu.

Zakupy przez Internet

UOKiK w ramach wspólnej akcji skontrolował treść dziesięciu reklam umieszczonych na stronach internetowych przedsiębiorców oferujących pożyczki i wszczął postępowanie w sprawie czterech z nich. Zastrzeżenia Prezes UOKiK wzbudził przede wszystkim brak w przekazie reklamowym informacji o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania kredytu.

Jednocześnie Urząd przypomina, że od 18 grudnia 2011 roku obowiązują nowe zasady udzielania kredytów konsumenckich. Warto wiedzieć, że pożyczki udzielone przed tym terminem regulują natomiast poprzednie przepisy. Jakie zmiany zostały wprowadzone?

14 dni na odstąpienie od umowy

Nowe przepisy wydłużają termin na odstąpienie od umowy do 14 dni od momentu jej zawarcia. Konsument nie będzie też ponosił kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty. W przypadku odstąpienia konsumenta, kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty z wyjątkiem kosztów poniesionych na rzecz organów administracji publicznej oraz opłat notarialnych.

Formularz informacyjny

Istotną zmianą jest także wprowadzenie formularza informacyjnego, który ma zawierać wszystkie podstawowe informacje o kredycie, takie jak koszty pożyczki, całkowita kwota do spłaty, wysokość oprocentowania, wymagane zabezpieczenia, obowiązkowe ubezpieczenia itp. Na ich podstawie konsumenci mogą podjąć świadomą decyzję odnośnie zaciąganego kredytu, a także z łatwością porównywać oferty różnych przedsiębiorców, ponieważ standardowy formularz został wprowadzony we wszystkich państwach członkowskich.

Kredyty hipoteczne

Zapisy w umowach

Nowe przepisy tylko w niewielkim stopniu dotyczą kredytów hipotecznych, m.in. w zakresie informacji udzielanych konsumentowi. Na etapie przed zawarciem kontraktu będzie on musiał zostać poinformowany o m.in. całkowitej kwocie kredytu, wymaganym wkładzie własnym, zasadach i terminach spłaty kredytu, całkowitej kwocie do spłaty, koszcie kredytu. W umowach o kredyt indeksowany w stosunku do waluty obcej podawane są dodatkowo m.in. informacje o sposobie i terminach ustalania kursu wymiany walut, na podstawie którego, w szczególności, wyliczana jest kwota uruchamianego kredytu oraz zasady przeliczania na walutę wypłaty i spłaty kredytu. Wszystkie dane muszą zostać przekazane przez kredytodawcę na formularzu informacyjnym.

Opłaty i prowizje

Nowe przepisy zlikwidowały maksymalny próg 5 proc. łącznej kwoty wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem umowy o kredyt konsumencki. Dotychczasowy dostęp do informacji o wszelkich kosztach zapewnia obowiązkowy Formularz. Pozwoli on uzyskać dostęp do pełnej informacji o wszelkich kosztach ponoszonych w przypadku zawarcia umowy. Służy nie tylko porównaniu różnych ofert, ale również uniknięciu ryzyka ponoszenia nadmiernie wygórowanych opłat czy prowizji.

Wcześniejsza spłata

Instytucje udzielające kredytów będą mogły pobierać rekompensatę w przypadku, gdy konsument wcześniej spłaci zaciągniętą pożyczkę. Zgodnie z poprzednią ustawą o kredycie konsumenckim wcześniejsza spłata nie pociągała za sobą żadnych opłat. Wprowadzana zmiana nie dotyczy jednak wszystkich kredytów, a jedynie pożyczek o stałej stopie oprocentowania, i tylko w sytuacji, gdy spłacona przed terminem kwota przekracza w ciągu 12 miesięcy określoną wartość (w Polsce – trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wg danych Głównego Urzędu Statystycznego).

Informacje w reklamach

Duży nacisk położony został na sposób komunikacji z potencjalnym klientem w reklamach. Oprócz rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania konsument musi otrzymać cały pakiet szczegółowych informacji zawsze wtedy, gdy kredytodawca podaje koszt uzyskania pożyczki m.in. całkowitą kwotę kredytu, stopę oprocentowania wraz z  wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie pożyczki.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, Internet, Komisja Europejska, finanse, pożyczka, badanie

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE