Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK rozbija kolejne zmowy

< poprzedni | następny > 11.01.2012

UOKiK rozbija kolejne zmowy

Producent wędlin JBB wraz ze swoimi dystrybutorami: Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. Do wydania decyzji w tej sprawie przyczyniły się informacje uzyskane od jednego z uczestników zmowy. Niedozwolone porozumienia zawarli również przedsiębiorcy zajmujący się dystrybucją sprzętu muzycznego oraz urządzeń służących do przygotowywania posiłków

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency

Zmowy cenowe przedsiębiorców należą do najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Mogą być zawierane zarówno pomiędzy konkurentami, jak i przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. producentem i dystrybutorami). Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Podmiot, który zdecyduje się na współpracę z UOKiK, m.in. dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej.

Jedna z ostatnich decyzji wydanych przez Prezes UOKiK dotyczy porozumienia pomiędzy producentem wędlin i wyrobów mięsnych – JBB oraz dystrybutorami jego produktów – Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton. Trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek  podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.

Mięso

Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia – spółki  Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar leniency. W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie — Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości 4 871 312 zł.: JBB — 2 762 026 zł, Bruno-Tassi — 1 799 399 zł, Jakomex — 309 887 zł.

Praktykę polegającą na ustalaniu cen ze swoimi partnerami handlowymi stosowała również spółka Roland Polska. Jest to dystrybutor sprzętu muzycznego wytwarzanego przez japońską spółkę Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. W tym przypadku osoby kupujące sprzęt muzyczny drogą elektroniczną straciły możliwość nabycia produktów taniej niż po ustalonych z dystrybutorami cenach odsprzedaży.

Roland Polska, co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w Internecie. Ponadto spółka aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. Wiele dowodów w tej sprawie, m.in. korespondencja elektroniczna pomiędzy spółką Roland Polska i jej partnerami handlowymi zostały zebrane podczas kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez UOKiK.

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencje na spółkę Roland Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 219 947 zł. Ponadto Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.

Kontrola z przeszukaniem przyczyniła się również od wykrycia przez UOKiK kolejnej zmowy. Dotyczy ona spółki Rational – generalnego przedstawiciela na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Rational monitorował działania swoich partnerów handlowych, reagując w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała karę w wysokości 276 599 zł.

Opisane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Uczestnik niedozwolonego porozumienia, który chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faksem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, leniency, zmowy cenowe, praktyki ograniczające konkurencję

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK
Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK

Przedsiębiorcy Mateusz Gużda, Zbigniew Lemański i Bartłomiej Żukiewicz propagowali zakazane systemy promocyjne typu piramida – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.   ...>

Przewaga kontraktowa - nowe przepisy
Przewaga kontraktowa - nowe przepisy

Dziś weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym.   ...>

InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK
InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK

Brak opłat za weryfikację przesyłek, których wymiary nie zgadzają się z podanymi przez konsumenta, wydłużenie terminu na odbiór przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności – to niektóre ze zmian wdrażanych przez przedsiębiorcę.   ...>

Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola
Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola

W związku z informacjami medialnymi o wypadkach związanych z kulkami magnetycznymi, Inspekcja Handlowa przeprowadziła interwencyjną kontrolę.   ...>

"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK
"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec spółek Obligacje Społeczne Prosta SA, KFG SA, KFG Leasing sp. z o.o. i Prius29 Sp. z o.o.   ...>

Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK
Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK

Dziś – z okazji Światowego Dnia Konkurencji - startuje kampania „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!”, która ma zwiększyć świadomość na temat naruszeń prawa konkurencji i zachęcić pracowników firm do przeciwdziałania im.   ...>

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE