Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK rozbija kolejne zmowy

< poprzedni | następny > 11.01.2012

UOKiK rozbija kolejne zmowy

Producent wędlin JBB wraz ze swoimi dystrybutorami: Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. Do wydania decyzji w tej sprawie przyczyniły się informacje uzyskane od jednego z uczestników zmowy. Niedozwolone porozumienia zawarli również przedsiębiorcy zajmujący się dystrybucją sprzętu muzycznego oraz urządzeń służących do przygotowywania posiłków

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency

Zmowy cenowe przedsiębiorców należą do najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Mogą być zawierane zarówno pomiędzy konkurentami, jak i przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. producentem i dystrybutorami). Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Podmiot, który zdecyduje się na współpracę z UOKiK, m.in. dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej.

Jedna z ostatnich decyzji wydanych przez Prezes UOKiK dotyczy porozumienia pomiędzy producentem wędlin i wyrobów mięsnych – JBB oraz dystrybutorami jego produktów – Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton. Trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek  podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.

Mięso

Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia – spółki  Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar leniency. W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie — Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości 4 871 312 zł.: JBB — 2 762 026 zł, Bruno-Tassi — 1 799 399 zł, Jakomex — 309 887 zł.

Praktykę polegającą na ustalaniu cen ze swoimi partnerami handlowymi stosowała również spółka Roland Polska. Jest to dystrybutor sprzętu muzycznego wytwarzanego przez japońską spółkę Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. W tym przypadku osoby kupujące sprzęt muzyczny drogą elektroniczną straciły możliwość nabycia produktów taniej niż po ustalonych z dystrybutorami cenach odsprzedaży.

Roland Polska, co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w Internecie. Ponadto spółka aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. Wiele dowodów w tej sprawie, m.in. korespondencja elektroniczna pomiędzy spółką Roland Polska i jej partnerami handlowymi zostały zebrane podczas kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez UOKiK.

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencje na spółkę Roland Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 219 947 zł. Ponadto Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.

Kontrola z przeszukaniem przyczyniła się również od wykrycia przez UOKiK kolejnej zmowy. Dotyczy ona spółki Rational – generalnego przedstawiciela na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Rational monitorował działania swoich partnerów handlowych, reagując w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała karę w wysokości 276 599 zł.

Opisane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Uczestnik niedozwolonego porozumienia, który chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faksem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, leniency, zmowy cenowe, praktyki ograniczające konkurencję

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE