Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ubezpieczenie samochodu - niedozwolone praktyki

< poprzedni | następny > 13.01.2012

Ubezpieczenie samochodu - niedozwolone praktyki

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta i Polski Związek Motorowy Towarzystwo Ubezpieczeń Vienna Insurance Group ograniczały prawa konsumentów, pozbawiając ich części należnego odszkodowania. Prezes UOKiK nałożyła na ubezpieczycieli kary w łącznej wysokości ponad 4,6 mln zł

Autocasco

Odszkodowanie należne konsumentowi z tytułu umowy autocasco nie może być pomniejszone o stawkę podatku VAT. Niestety, z doświadczeń UOKiK wynika, że nie wszyscy przedsiębiorcy przestrzegają tej zasady. Świadczą o tym dwie wydane ostatnio decyzje Prezes UOKiK – wobec Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta i Polskiego Związku Motorowego Towarzystwo Ubezpieczeń Vienna Insurance Group.

Postępowanie w sprawie TUiR Warta Urząd wszczął w sierpniu 2011 roku, a postępowanie dotyczące PZM TU Vienna Insurance Group w kwietniu 2011 roku. W rezultacie ustalono m.in., że obaj ubezpieczyciele stosowali sprzeczne z prawem postanowienia.

Wątpliwości Prezes UOKiK w umowach stosowanych przez obu ubezpieczycieli wzbudziła klauzula wpisana do rejestru postanowień niedozwolonych, na podstawie której przedsiębiorcy przyznawali sobie możliwość ustalenia kosztów naprawy auta według cen netto. Prezes UOKiK zakwestionowała te praktyki, ponieważ, zgodnie z prawem, ubezpieczonemu należy się odszkodowanie pokrywające poniesioną szkodę w pełnym zakresie. Oznacza to, że kalkulując wysokość wypłacanego konsumentowi ubezpieczenia należy uwzględniać stawkę podatku od towaru i usług (VAT).

To nie jedyne niezgodne z prawem praktyki zakwestionowane przez Prezes UOKiK. We wzorcu umownym stosowanym przez TUiR Warta znalazło się postanowienie, na podstawie którego ubezpieczyciel automatycznie bezprawnie zastrzegał, że nie odpowiada za niektóre szkody. W szczególności za uszkodzenia auta spowodowane przez rażące niedbalstwo osoby, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym, a także za zniszczenia dokonane umyślnie lub przez rażące niedbalstwo osoby, której ubezpieczony powierzył samochód. Tymczasem prawo nie przewiduje możliwości automatycznego wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. W związku z tym, konsument został wprowadzony w błąd co do rzeczywistych uprawnień spółki.

Umowa

Natomiast PZM TU Vienna Insurance Group m.in. określał, że składka za niewykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi w przypadku wypłacenia ubezpieczonemu odszkodowania w wysokości równej wartości pojazdu w dniu powstania szkody. Tymczasem zgodnie z prawem, w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy, konsumentowi każdorazowo należy się zwrot niewykorzystanej składki ubezpieczeniowej, o ile nie została wyczerpana suma ubezpieczenia.

Prezes UOKiK nałożyła na Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta karę w wysokości 2 873 500 zł, stwierdzając jednocześnie zaprzestanie stosowania kwestionowanych postanowień, a na Polski Związek Motorowy Towarzystwo Ubezpieczeń Vienna Insurance Group kary w wysokości 1 777 013 zł, nakazując zaniechanie stosowania sprzecznych z prawem praktyk. Decyzje nie są prawomocne – obaj przedsiębiorcy odwołali się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Infolinia konsumencka

Warto pamiętać, że na stronie internetowej UOKiK w sekcji pytania i odpowiedzi znajdują się praktyczne informacje dotyczące umów z ubezpieczycielami. Indywidualne skargi na ubezpieczycieli można natomiast zgłaszać do Rzecznika Ubezpieczonych. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można także uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00. Ponadto konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozowolone praktyki, ubezpieczenia, motoryzacja, kara, Warta, Vienna Insurance Group

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE