Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

< poprzedni | następny > 14.04.2005

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

Sposób egzekwowania długów przez firmę windykacyjną Kruk jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - uznał Prezes UOKiK. W ocenie Cezarego Banasińskiego działania spółki mają na celu zastraszenie konsumentów oraz wywarcie na nich presji psychicznej i naruszają przez to ich interesy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi na metody działania spółki Kruk z Wrocławia w zakresie windykacji wierzytelności. Konsumenci twierdzili, że czują się zastraszani i obrażani, ponieważ na pismach wzywających do zapłaty widniały hasła napisane wielkimi czerwonymi literami: „Jesteśmy wszędzie”, „Skuteczna egzekucja długów”, „Inni już to wiedzą” oraz rysunek drapieżnego ptaka z rozłożonymi skrzydłami.

W toku postępowania przeprowadzonego przez Delegaturę UOKiK we Wrocławiu ustalono, że spółka Kruk nie informowała w sposób rzeczowy o możliwych konsekwencjach braku zapłaty długu, lecz - odwołując się do uczuć - wpływała na emocje i zastraszała konsumentów, w celu skłonienia ich do określonego zachowania. Zdaniem Prezesa Urzędu, pismom rozsyłanym w procesie windykacyjnym nadawano określoną formę i treść nie po to, by uczynić je zrozumiałymi dla przeciętnego odbiorcy, lecz przeciwnie: wykorzystywano jego nieświadomość, aby go zastraszyć. Ze zgromadzonego materiału wynika ponadto, że niejednokrotnie zdarzały się pomyłki co do osoby dłużnika, istnienia jego zobowiązania oraz wysokości długu.

W ocenie Urzędu zakwestionowane w decyzji metody działania spółki Kruk nie mogą być zaakceptowane tym bardziej, że przyczyniają się do utrwalania negatywnych odczuć społecznych co do działalności windykacyjnej. Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie ogólnopolski zasięg działania spółki oraz wielotysięczną ilość prowadzonych postępowań windykacyjnych, Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nakazał zaniechania stosowania wymienionych praktyk. Decyzja ma precedensowy charakter, jest bowiem pierwszą, która dotyczy działalności z zakresu windykacji.

Decyzja nie jest prawomocna - spółce Kruk przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje
Sprzedaż na pokazach - kolejne decyzje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące firm organizujących pokazy handlowe. Vitaldream oraz R.A.M. Polska sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego. Firmy wprowadzały konsumentów w błąd co do właściwości urządzenia.   ...>

Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej
Ubrania, ręczniki i stroje kąpielowe pod lupą Inspekcji Handlowej

Koszule czy swetry były z innych materiałów niż wynikało z etykiet, ręczniki nie trzymały wymiarów, a obrusy plamoodporne okazały się nieodporne na olej.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera
UOKiK dla rolnictwa - zobowiązanie Döhlera

Spółka Döhler zobowiązała się do zmiany praktyk, które stosowała wobec dostawców owoców. Rolnicy m.in. szybciej dostaną pieniądze za swoje produkty. To efekt decyzji UOKiK.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości