Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami
< poprzedni | następny > 14.04.2005
Sposób egzekwowania długów przez firmę windykacyjną Kruk jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - uznał Prezes UOKiK. W ocenie Cezarego Banasińskiego działania spółki mają na celu zastraszenie konsumentów oraz wywarcie na nich presji psychicznej i naruszają przez to ich interesy.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi na metody działania spółki Kruk z Wrocławia w zakresie windykacji wierzytelności. Konsumenci twierdzili, że czują się zastraszani i obrażani, ponieważ na pismach wzywających do zapłaty widniały hasła napisane wielkimi czerwonymi literami: „Jesteśmy wszędzie”, „Skuteczna egzekucja długów”, „Inni już to wiedzą” oraz rysunek drapieżnego ptaka z rozłożonymi skrzydłami.
W toku postępowania przeprowadzonego przez Delegaturę UOKiK we Wrocławiu ustalono, że spółka Kruk nie informowała w sposób rzeczowy o możliwych konsekwencjach braku zapłaty długu, lecz - odwołując się do uczuć - wpływała na emocje i zastraszała konsumentów, w celu skłonienia ich do określonego zachowania. Zdaniem Prezesa Urzędu, pismom rozsyłanym w procesie windykacyjnym nadawano określoną formę i treść nie po to, by uczynić je zrozumiałymi dla przeciętnego odbiorcy, lecz przeciwnie: wykorzystywano jego nieświadomość, aby go zastraszyć. Ze zgromadzonego materiału wynika ponadto, że niejednokrotnie zdarzały się pomyłki co do osoby dłużnika, istnienia jego zobowiązania oraz wysokości długu.
W ocenie Urzędu zakwestionowane w decyzji metody działania spółki Kruk nie mogą być zaakceptowane tym bardziej, że przyczyniają się do utrwalania negatywnych odczuć społecznych co do działalności windykacyjnej. Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie ogólnopolski zasięg działania spółki oraz wielotysięczną ilość prowadzonych postępowań windykacyjnych, Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nakazał zaniechania stosowania wymienionych praktyk. Decyzja ma precedensowy charakter, jest bowiem pierwszą, która dotyczy działalności z zakresu windykacji.
Decyzja nie jest prawomocna - spółce Kruk przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (149,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie