Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 06.07.2007

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

Prawne uregulowanie problemu upadłości konsumenckiej jest niezbędne. Rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje zarówno w Europie, jak i poza nią. Podobnie, jak to ma miejsce w odniesieniu do przedsiębiorców również konsumenci w ściśle określonych przypadkach powinni mieć możliwość odzyskania płynności finansowej. Oddłużenie osób niewypłacalnych powinno odbywać się na rozsądnych warunkach, przy odpowiednim zagwarantowaniu praw wierzycieli.


Instytucja ta powinna służyć wyłącznie osobom uczciwym, których zadłużenie jest następstwem głównie zdarzeń losowych, takich jak np. ciężka choroba czy niezdolność do pracy. Nie byłoby dobrze gdybyśmy umożliwili upadłość także tym, którzy świadomie, z własnej winy popadli w pętle zadłużenia nie dając gwarancji, że w przyszłości będą zaciągali zobowiązania w sposób odpowiedzialny. Należy także jasno określić, że skorzystać z ochrony można tylko raz w życiu. Instrument ten powinien mieć charakter zaradczy, ale jednocześnie ostateczny.


Niewskazane jest przy tym dopuszczenie możliwości korzystania z procedury oddłużenia przez osoby fizyczne w zakresie zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Mogłyby one bowiem w ten sposób dążyć do uniknięcia, unormowanej w prawie upadłościowym i naprawczym procedury likwidacyjnej. A to prowadziłoby w konsekwencji do zróżnicowanego traktowania podmiotów gospodarczych ze względu na ich formę prawną.


Koszty procedury oddłużeniowej powinny być także maksymalnie zredukowane. Dopuszczalne jest wprowadzenie opłaty, która jednak podlegałaby zwrotowi w razie uznania wniosku za uzasadniony.


Wprowadzając instytucję upadłości konsumenckiej należy zapewnić wierzycielom możliwość zweryfikowania oraz ustosunkowania się do wniosku składanego przez dłużnika. Ostateczna decyzja nie powinna bowiem opierać się jedynie na stanowisku i okolicznościach przedstawianych przez jedną ze stron. Istotne przy tym jest, aby wierzyciel mógł liczyć na zabezpieczenie majątku dłużnika już od chwili wniesienia wniosku o ogłoszenie upadłości. Jednocześnie, obie strony powinny mieć prawo do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Niezbędne jest również wskazanie w stosunku do jakich należności - publiczno- czy prywatnoprawnych - oddłużenie znajdzie zastosowanie.


Mając natomiast na uwadze postulat łatwego dostępu oraz szybkości postępowania należy rozważyć w jakim trybie - sądowym lub pozasądowym - powinno toczyć się postępowanie upadłościowe. Przyjmując drugie rozwiązanie i wprowadzając w tym celu Konsumenckie Kolegia Orzekające za niewłaściwe należy uznać umiejscowienie ich przy Delegaturach Urzędu, których jest tylko dziewięć w skali kraju. W praktyce oznaczałoby to, że np. osoba mieszkająca w Augustowie wniosek o ogłoszenie upadłości musiałaby składać w Lublinie. Ponadto należy pamiętać, że Prezes UOKiK podejmuje działania w interesie publicznym, w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Nie dysponuje natomiast kompetencjami do regulacji czy ingerencji w przypadkach nie wywiązywania się z zobowiązań przez indywidualne osoby fizyczne. Z tego względu warto rozważyć czy Kolegia nie spełnią w pełniejszym zakresie swej funkcji znajdując się na poziomie samorządów powiatowych. Dałoby to konsumentowi szansę na łatwiejsze i szybsze skorzystanie z procedury oddłużeniowej.

Marek Niechciał

 

Warto przeczytać

Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki
Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki

Jak banki zmieniają umowy z konsumentami? Czy wystarczające jest informowanie o proponowanych zmianach za pomocą wewnętrznego systemu elektronicznego banku?  ...>

Orange Polska - decyzja UOKiK
Orange Polska - decyzja UOKiK

Orange Polska  przedłużała umowy bez wyraźnej zgody konsumentów. Prezes UOKiK nałożył karę blisko 30 mln zł i zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej ...>

Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa
Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa

Trzech przedsiębiorców z woj. podkarpackiego zawarło zmowę przetargową. Wpłynęli na wyniki sześciu postepowań o zamówienie publiczne na dostawy pieczywa ...>

Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej
Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej

Jaka jest jakość sprzedawanych produktów mięsnych? Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości w ponad 50 proc. skontrolowanych placówek. ...>

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK
Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE