Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 06.07.2007

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

Prawne uregulowanie problemu upadłości konsumenckiej jest niezbędne. Rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje zarówno w Europie, jak i poza nią. Podobnie, jak to ma miejsce w odniesieniu do przedsiębiorców również konsumenci w ściśle określonych przypadkach powinni mieć możliwość odzyskania płynności finansowej. Oddłużenie osób niewypłacalnych powinno odbywać się na rozsądnych warunkach, przy odpowiednim zagwarantowaniu praw wierzycieli.


Instytucja ta powinna służyć wyłącznie osobom uczciwym, których zadłużenie jest następstwem głównie zdarzeń losowych, takich jak np. ciężka choroba czy niezdolność do pracy. Nie byłoby dobrze gdybyśmy umożliwili upadłość także tym, którzy świadomie, z własnej winy popadli w pętle zadłużenia nie dając gwarancji, że w przyszłości będą zaciągali zobowiązania w sposób odpowiedzialny. Należy także jasno określić, że skorzystać z ochrony można tylko raz w życiu. Instrument ten powinien mieć charakter zaradczy, ale jednocześnie ostateczny.


Niewskazane jest przy tym dopuszczenie możliwości korzystania z procedury oddłużenia przez osoby fizyczne w zakresie zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Mogłyby one bowiem w ten sposób dążyć do uniknięcia, unormowanej w prawie upadłościowym i naprawczym procedury likwidacyjnej. A to prowadziłoby w konsekwencji do zróżnicowanego traktowania podmiotów gospodarczych ze względu na ich formę prawną.


Koszty procedury oddłużeniowej powinny być także maksymalnie zredukowane. Dopuszczalne jest wprowadzenie opłaty, która jednak podlegałaby zwrotowi w razie uznania wniosku za uzasadniony.


Wprowadzając instytucję upadłości konsumenckiej należy zapewnić wierzycielom możliwość zweryfikowania oraz ustosunkowania się do wniosku składanego przez dłużnika. Ostateczna decyzja nie powinna bowiem opierać się jedynie na stanowisku i okolicznościach przedstawianych przez jedną ze stron. Istotne przy tym jest, aby wierzyciel mógł liczyć na zabezpieczenie majątku dłużnika już od chwili wniesienia wniosku o ogłoszenie upadłości. Jednocześnie, obie strony powinny mieć prawo do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Niezbędne jest również wskazanie w stosunku do jakich należności - publiczno- czy prywatnoprawnych - oddłużenie znajdzie zastosowanie.


Mając natomiast na uwadze postulat łatwego dostępu oraz szybkości postępowania należy rozważyć w jakim trybie - sądowym lub pozasądowym - powinno toczyć się postępowanie upadłościowe. Przyjmując drugie rozwiązanie i wprowadzając w tym celu Konsumenckie Kolegia Orzekające za niewłaściwe należy uznać umiejscowienie ich przy Delegaturach Urzędu, których jest tylko dziewięć w skali kraju. W praktyce oznaczałoby to, że np. osoba mieszkająca w Augustowie wniosek o ogłoszenie upadłości musiałaby składać w Lublinie. Ponadto należy pamiętać, że Prezes UOKiK podejmuje działania w interesie publicznym, w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Nie dysponuje natomiast kompetencjami do regulacji czy ingerencji w przypadkach nie wywiązywania się z zobowiązań przez indywidualne osoby fizyczne. Z tego względu warto rozważyć czy Kolegia nie spełnią w pełniejszym zakresie swej funkcji znajdując się na poziomie samorządów powiatowych. Dałoby to konsumentowi szansę na łatwiejsze i szybsze skorzystanie z procedury oddłużeniowej.

Marek Niechciał

 

Warto przeczytać

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK
Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

T-Mobile Polska - decyzja UOKiK
T-Mobile Polska - decyzja UOKiK

Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata – T-Mobile Polska nie uzyskiwała wyraźnej zgody od konsumentów na dodatkowe płatności związane z tymi usługami. ...>

Zmowa cenowa - Fordex i Intersport
Zmowa cenowa - Fordex i Intersport

Dystrybutor hurtowy sprzętu narciarskiego – spółka Fordex – zawarła porozumienie cenowe z siecią sklepów Intersport. Kara dla pierwszego z przedsiębiorców wyniosła ponad 72 tys. zł ...>

Wyroki sądowe: ochrona konkurencji
Wyroki sądowe: ochrona konkurencji

Windsport, PZU, Maximus Broker, Gmina Katowice, Asseco Business Solutions, Krajowa Rada Notarialna w Warszawie. ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

Bezpieczeństwo produktów - raport UOKiK
Bezpieczeństwo produktów - raport UOKiK

Ponad 6 tys. kontroli, niemal 17 tys. sprawdzonych produktów – to efekt działań 9 organów nadzoru rynku. 37 proc. wyrobów zostało zakwestionowanych ze względu na niezgodność z przepisami ...>

Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach
Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach

Inspekcja Handlowa i Państwowa Inspekcja Sanitarna wspólnie sprawdziły, jakie posiłki są podawane pacjentom ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE