Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara dla MZK w Żywcu

< poprzedni | następny > 10.07.2007

Kara dla MZK w Żywcu

Miejski Zakład Komunikacji w Żywcu nadużył swojej pozycji rynkowej, żądając od przewoźników wygórowanych opłat za korzystanie z przystanków autobusowych - uznał Prezes UOKiK i nakazał zaniechanie stosowania praktyki


MZK jest przedsiębiorcą zarządzającym przystankami na terenie miasta. Zgodnie z prawem nie może pobierać od przewoźników opłat za korzystanie z nich z wyjątkiem tych koniecznych do utrzymania ich w należytej czystości. W toku postępowania Prezes UOKiK stwierdził, że MZK w Żywcu wykorzystując swoją pozycję rynkową narzucał uciążliwe warunki umów pobierając od przewoźników opłaty przewyższające znacznie koszty utrzymania przystanków.


Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że Miejski Zakład Komunikacji w Żywcu nie stosował jednolitych i obiektywnych kryteriów ustalania wysokości pobieranych opłat. Z analizy UOKiK wynika, że przewoźnicy byli obciążeni taryfami dwukrotnie wyższymi, niż wynikałoby to z proporcjonalnego podziału kosztów utrzymania przystanków. Ponadto świadczący usługi przewozu - Miejski Zakład Komunikacji ponosi niższe opłaty z tytułu utrzymania przystanków od nakładanych na innych przewoźników. Stawia go to w pozycji uprzywilejowanej i umożliwia oferowanie niższych cen za wykonywane przez siebie usługi.


Zdaniem Prezesa UOKiK Miejski Zakład Komunikacji - ustalając wygórowane opłaty- nadużył swojej pozycji rynkowej. Kwestionowane praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ bezpośrednio ograniczają przedsiębiorcom możliwości konkurowania na rynku, ponadto pośrednio wpływają na portfele konsumentów, którzy zmuszeni są do płacenia wyższych cen za bilety.


Prezes UOKiK może ukarać przedsiębiorcę za nadużycie pozycji dominującej karą finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Sankcja nałożona na MZK wyniosła 22 tys. zł. - ma pełnić funkcję prewencyjną i represyjną.


Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl


Delegatura UOKiK w Katowicach
ul. Powstańców 41a, 40-024 Katowice
Tel. (32) 255 26 47, 256 46 96, 255 44 04
faks 32 256 37 64
E-mail: katowice@uokik.gov.pl


Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE