Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wprowadzanie w błąd - Telecom Media, PTC, P4

< poprzedni | następny > 30.01.2012

Wprowadzanie w błąd - Telecom Media, PTC, P4

Reklama wprowadzająca w błąd, niepełne informacje w loteriach smsowych i bezprawne wysyłanie wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie – to praktyki Telecom Media, P4, PTC i zakwestionowane przez Prezes UOKiK

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Co czwarta osoba korzystająca z usług smsowych o podwyższonej opłacie tzw. Premium Rate robi to przynajmniej raz w tygodniu, a ponad połowa co najmniej raz na kwartał. Klika razy w roku z tego typu usług korzysta 30,5 proc. osób. Smsami płacimy najczęściej za udział w konkursach, akcjach charytatywnych, muzykę i gry – wynika z danych UKE za 2011 rok. Zawsze powinniśmy mieć jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także informacja o warunkach konkursu. Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki Telecom Media, Polskiej Telefonii Cyfrowej, P4.

Postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX. Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Wiadomości sprawiały również wrażenie, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu wiadomości tekstowej z odpowiedzią np. PILNE: protokol przekazania 60 tys. i kinoSONY gotowy Chcemy w nim wpisac nazwisko właściciela n-ruNUMER_TEL. Tymczasem odesłanie smsa gwarantowało jedynie udział w loterii. W wiadomościach, które otrzymywali konsumenci brakowało również informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości sms w ramach uczestnictwa w loterii. Ponadto nie było informacji, że warunki uczestnictwa zostały określone w regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie zgłoszeniowej wiadomości sms stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 113 105 zł. Spółka musi również publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.

Finanse

Także Polska Telefonia Cyfrowa, zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii 100 Mercedesów od Ery, wysyłała smsy do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od operatora. Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500 złotowe zadośćuczynienie. PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i Internetu. Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC. Spółka umożliwi swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług smsowych o podwyższonej opłacie.

Urząd zakwestionował także informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play. Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku. UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe smsy w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych smsów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej – 50 dni). Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495 655 zł.

Telecom Media odwołało się od rozstrzygnięcia Urzędu do sądu. P4 ma jeszcze taką możliwość, a PTC z niej nie skorzystało.

Infolinia konsumencka

Konsumenci na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej mogą obejrzeć film edukacyjny oraz otrzymać informacje, jak rozpoznać prawdziwą cenę sms. Bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 09:00 do 17:00. Ponadto pomoc zapewnia Federacja Konsumentów w swoich oddziałach. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, wprowadzanie w błąd, telekomunikacja, Telecom Media, PTC, P4

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE