Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kara za nieprawdziwe informacje - UPC Polska
< poprzedni | następny > 01.02.2012
Szybkie rozpatrywanie spraw z zakresu koncentracji przez UOKiK zależy w dużej mierze od informacji otrzymanych od uczestników transakcji. Dlatego podanie nieprawdziwych danych w zgłoszeniu transakcji może skutkować sankcją finansową. Przekonała się o tym spółka UPC Polska, która nie przekazała dokumentu istotnego dla postępowania dotyczącego przejęcia Aster
Przedsiębiorca zgłaszający do UOKiK zamiar koncentracji ma obowiązek podania prawdziwych i kompletnych informacji wymaganych przez prawo. Jeśli złożony wniosek nie spełnia wymogów formalnych lub posiada innego rodzaju uchybienia Prezes Urzędu może m.in. wezwać do jego uzupełnienia lub udzielenia dodatkowych wyjaśnień. Jednocześnie w przypadku przekazania nieprawdziwych informacji w zgłoszeniu zamiaru koncentracji grozi kara finansowa, która maksymalnie może wynieść równowartość 50 milionów euro.
W grudniu 2010 r. UPC złożyło do Urzędu wniosek o wyrażenie zgody na przejęcie spółki Aster. Prezes UOKiK zwróciła się do przedsiębiorcy o uzupełnienie zgłoszenia, m.in. poprzez przekazanie informacji czy spółka lub przejmowany przez nią podmiot posiada raporty, analizy lub badania marketingowe dotyczące rynku dostępu do płatnej telewizji w Polsce. W toku postępowania okazało się, że UPC Polska zataiło przed Urzędem posiadanie analizy rynku zawierającej informacje istotne z punktu widzenia rozpatrywanej transakcji.
Dokument, który nie został przekazany przez spółkę m.in. potwierdzał opinię UOKiK, że koncentracja będzie miała wpływ na lokalne rynki poszczególnych miast. Było to sprzeczne ze stanowiskiem UPC Polska, która podczas prowadzonego postępowania utrzymywała, że rynek płatnej telewizji ma wymiar krajowy. Warto również podkreślić, że czas oczekiwania przez Urząd na przekazanie raportu miał wpływ na długość prowadzonego przez postępowania w sprawie kontroli koncentracji.
Za podanie nieprawdziwych informacji dotyczących posiadania dokumentów istotnych dla prowadzonego postępowania na UPC Polska została nałożona kara w wysokości 775 tys. zł., co stanowi równowartość 175 466,40 euro. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Sankcje finansowe za przedstawienie nieprawdziwych danych w zgłoszeniu zamiaru koncentracji wydawane są sporadycznie. Decyzja w sprawie UPC jest pierwszą tego typu karą od 2008 r.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: konkurencja, telekomunikacja, kara, nieprawdziwe informacje, UPC Polska
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (120,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DKK-6/2012 (244,36 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie