Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Światowy dzień konsumenta
< poprzedni | następny > 14.03.2012

Zmieniają się zasady odbierania odpadów. Aby nie płacić podwójnie za wywóz śmieci, każdy właściciel nieruchomości będzie musiał rozwiązać umowę z dotychczasowym usługodawcą. Obowiązkiem każdego konsumenta będzie uiszczanie opłaty na rzecz gminy. O nowych przepisach UOKiK przypomni w Światowym Dniu Konsumenta
Komentarz Prezes UOKiK na temat konkurencji na rynku zagospodarowania odpadów komunalnych
315 kg śmieci wytworzył każdy Polak w 2010 roku. Większość z zebranych w tym czasie ponad 10 mln ton odpadów komunalnych pochodziło od gospodarstw domowych – wynika z danych GUS. Właściciele domów jednorodzinnych, czy letniskowych muszą sami podpisywać umowy na odbiór odpadów, za mieszkańców bloków robi to spółdzielnia lub wspólnota. W ten sposób mogą negocjować warunki i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Jednak od połowy 2013 roku usługodawcę wybierać będzie gmina, a nie mieszkańcy. O tym, czy to rozwiązanie jest rzeczywiście korzystne dla konsumentów UOKiK przypomni podczas debaty zorganizowanej w Światowym Dniu Konsumenta, który obchodzony jest 15 marca.
Od wielu lat UOKiK szczególnie przygląda się działalności gmin i spółek komunalnych. Bezprawne działanie gmin najczęściej polega na wykorzystywaniu przewagi na rynku gospodarowania i unieszkodliwiania odpadów. Prezes Urzędu prowadzi w tej chwili 16 postępowań dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów w tym sektorze. O tym, że stosowanie postanowień sprzecznych z prawem jest zabronione przekonała się niedawno odbierająca odpady kielecka spółka Veolia Usługi dla Środowiska.
Wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia znajdujące się w umowach o odbiór odpadów m.in. odbierające konsumentowi możliwość odstąpienia od umowy, gdy zmieniała się cena usługi. Tymczasem, konsument ma do tego prawo zawsze wtedy, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki kontraktu
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte we wrześniu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia znajdujące się w umowach o odbiór odpadów m.in. odbierające konsumentowi możliwość odstąpienia od umowy, gdy zmieniała się cena usługi. Tymczasem, konsument ma do tego prawo zawsze wtedy, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki kontraktu. Zakwestionowano także klauzulę, która wprowadzała do umowy rażąco krótki czas na zgłaszanie reklamacji. Veolia Usługi dla Środowiska zobowiązała się do zmiany kwestionowanych postanowień. Oznacza to, że zawarte umowy zostaną zmienione, a nowe nie będą mogły zawierać kwestionowanych przez Urząd klauzul.
W aktualnie prowadzonych postępowaniach Prezes UOKiK kwestionuje m.in. postanowienia informujące o karze za zniszczenie lub spalenie pojemnika (Ekologiczny Związek Gmin Dorzecza Koprzywianki), czy za odbiór odpadów (Miejskie Usługi Komunalne w Skarżysku-Kamiennej) w kwocie netto, a nie brutto. Wątpliwości wzbudzają także postanowienia pozwalające na natychmiastowe rozwiązanie umowy, gdy właściciel nieruchomości zalega z opłatą, bez wymaganego przez prawo wezwania do uregulowania należności (Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych van Gansewinkel w Krakowie).
Nowe prawo
Do końca 2012 roku rady gmin są zobowiązane podjąć uchwały w sprawach: wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminu, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłaty, a także sposobu i zakresu świadczenia usług oraz poinformować o tym konsumentów. Każdy właściciel nieruchomości musi pamiętać o rozwiązaniu dotychczasowej umowy do końca czerwca 2013 roku, aby nie płacić podwójnych opłat za wywóz odpadów (jednej na rzecz gminy, drugiej – z tytułu dotychczasowej umowy)
1 stycznia 2012 roku zmieniła się ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Za odbiór śmieci odpowiedzialne będą gminy, które na podstawie przetargu wybiorą przedsiębiorców wywożących odpady. Konsumenci za te usługi uiszczą opłaty narzucone przez gminy. Do końca 2012 roku rady gmin są zobowiązane podjąć uchwały w sprawach: wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminu, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłaty, a także sposobu i zakresu świadczenia usług oraz poinformować o tym konsumentów. Każdy właściciel nieruchomości musi pamiętać o rozwiązaniu dotychczasowej umowy do końca czerwca 2013 roku, aby nie płacić podwójnych opłat za wywóz odpadów (jednej na rzecz gminy, drugiej – z tytułu dotychczasowej umowy).
O tym, jakie zmiany czekają właścicieli nieruchomości oraz czy nowe rozwiązania będą korzystne dla konsumentów i przedsiębiorców opowiemy na debacie zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Przedstawimy raport dotyczący rozwoju konkurencji i ochronie konsumentów na polskim rynku usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Spotkanie odbędzie się 15 marca w siedzibie UOKiK. Wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Krajowej i Polskiej Izby Gospodarki Odpadami, Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy’ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Tego dnia UOKiK, UKE oraz ECK razem z Radiem Plus będą przypominać o prawach konsumentów korzystających z różnych usług. Telefoniczne dyżury ekspertów w godzinach od 10:00 do 16:00 pod numerem telefonu: 22 583 35 44. Ponadto z okazji Światowego Dnia Konsumenta 17 marca w godzinach od 12.00 do 20.00 w centrum handlowym Wola Park w Warszawie odbędą się Targi Wiedzy Konsumenckiej organizowane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Serdecznie zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu oraz odwiedzenia stoiska Urzędu i innych wystawców. Więcej informacji na temat partnerów na stronie internetowej organizatora.
Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują rzecznicy konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707 przez Federację Konsumentów oraz w jej oddziałach. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, światowy dzień konsumenta, debata, transmisja, usługi komunalne, odpady, przepisy, wydarzenia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (131,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Raport: Konkurencja na polskim rynku usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych (8,42 MB, pdf, 2016.06.14)
- Poradnik dla konsumentów - Usługi gospodarowania odpadami komunalnymi (3,62 MB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWR-2/2012 (269,76 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Prezes UOKiK na temat konkurencji na rynku zagospodarowania odpadów komunalnych (format: MP3, rozmiar: 2,79 MB) (2,8 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Podreferendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów w Delegaturze w Poznaniu (76455)
- Radca Prezesa do spraw: analiz ekonomicznych Wydział Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (76247)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz ekonomicznych w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (76206)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)