Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Niedozwolone praktyki - taxi, energetyka, wodociągi

< poprzedni | następny > 28.03.2012

Niedozwolone praktyki - taxi, energetyka, wodociągi

Wspólne ustalanie cen przejazdu taksówką, brak odpowiedzialności za przerwy w dostarczaniu ciepła, nieuzasadnione opłaty za przyłączenie do sieci wodociągowej – to przykłady decyzji wydanych przez Prezes UOKiK przy współpracy z wrocławską Delegaturą Urzędu

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Komentarz Prezes UOKiK na temat decyzji delegatury UOKiK we Wrocławiu

Delegatura UOKiK we Wrocławiu od 21 lat bada i eliminuje niezgodne z prawem praktyki przedsiębiorców z województwa dolnośląskiego oraz lubuskiego. Wydaje także rozstrzygnięcia mające znaczenie dla konsumentów i przedsiębiorców w całym kraju. Od początku 2012 roku wydała 15 decyzji stwierdzających stosowanie sprzecznych z prawem działań. Obecnie prowadzi 47 postępowań. W zakresie jej zainteresowania znajdują się m.in. wzorce umów stosowane przez lokalnych dostawców ciepła, odbiorców odpadów, bada także czy regionalni monopoliści nie nadużywają swojej pozycji. Niedawno zakończone postępowania dotyczące korporacji TAXI z Dzierżoniowa, gminy Rudna i Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy wykazały naruszenie prawa.

Najnowsza decyzja przygotowana przez Delegaturę we Wrocławiu dotyczy trzech korporacji taksówkowych z Dzierżoniowa (woj. dolnośląskie). Wszczęte we wrześniu 2011 roku postępowanie wykazało, że Stowarzyszenie Radio Taxi Serce, Stowarzyszenie Taksówkarzy Dzierżoniowskich Radio Taxi Bis oraz Sudety Zrzeszenie Taksówkarzy Ziemi Dzierżoniowskiej wspólnie uzgodniły stawki za przejazd taksówką. Niedozwolone porozumienie trwało od 2007 do 2011 roku. Z informacji zgromadzonych przez UOKiK wynika, że korporacje podniosły ceny do takiego samego poziomu: 5 zł opłaty początkowej oraz 1,2 zł za każdy następny kilometr. Konkurujący ze sobą taksówkarze ustalili ceny na postojach, a potem te informacje przekazali do zarządów swoich zrzeszeń, które podjęły ostateczną decyzję o podwyżce. Praktyka korporacji spowodowała, że przestały konkurować ceną świadczonych usług przewozu osób. Na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji polegające w szczególności na ustalaniu cen. To jedne z najcięższych naruszeń prawa antymonopolowego. Maksymalna kara może wynieść do 10 proc. przychodów przedsiębiorcy.

Taxi

Za ograniczanie konkurencji Prezes Urzędu nałożyła kary finansowe: Radio Taxi Serce – 2,46 tys. zł, Radio Taxi Bis – 3,2 tys. zł, Sudety – 1,34 tys. zł. Przedsiębiorcy zaprzestali stosowania sprzecznej z prawem praktyki.

Nadużycie pozycji dominującej stwierdzono w przypadku praktyk gminy Rudna. W wyniku trwającego od września 2011 roku postępowania Urząd stwierdził, że właściciel nieruchomości, który chciał ją przyłączyć do sieci wodociągowej musi wykonać prace poza swoją posesją na własny koszt. Zgodnie z prawem, odbiorca jest zobowiązany do pokrycia kosztu prac związanych z wykonaniem przyłącza tylko na swojej nieruchomości. Wszelkie inne prace należą do przedsiębiorstwa wodociągowego. W opinii UOKiK, gmina Rudna obciąża odbiorców nieuzasadnionymi kosztami. Za praktykę naruszającą konkurencję została ukarana sankcją w wysokości 8,75 tys. zł.

Prezes UOKiK miała także zastrzeżenia do postanowień stosowanych przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Legnicy, które dostarcza ciepło na terenie Legnicy, Lubina, Głogowa oraz Złotoryi. Wątpliwości UOKiK wzbudziła klauzula, zgodnie z którą spółka nie ponosi odpowiedzialności za brak dostarczania ciepła spowodowany siłą wyższą. Jednocześnie przedsiębiorca nieprecyzyjnie określa sytuacje zwalniające go od odpowiedzialności, pozwalając tym samym sobie na dowolną interpretację. W rezultacie, konsument nie może się starać o odszkodowanie nawet wtedy, gdy awariom można było zapobiec. Prezes UOKiK uznała, że WPEC w Legnicy naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę 98 929 zł.

Energia

Wszystkie opisane decyzje nie są ostateczne – przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Delegatura UOKiK we Wrocławiu w ostatnim miesiącu wydała także rozstrzygnięcia dotyczące nadużycia pozycji dominującej na rynku odprowadzania ścieków i dostawy wody wobec: gminy Trzebnica, gminy Wisznia Mała. Rozstrzygnięcia dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów na rynku dostarczania ciepła wobec: Zakładu Energetyki Cieplnejw Bolesławcu, Przedsiębiorstwa Gospodarki Miejskiej w Polkowicach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Wałbrzychu, Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Strzelcach Krajeńskich, ECO Jelenia Góra. Wszyscy przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązali się do zmiany praktyk.

Eliminowanie nadużyć na rynkach lokalnych jest możliwe dzięki rozbudowanej strukturze UOKiK. Ochroną konkurencji zajmuje się bowiem dziewięć delegatur terenowych w tym jedna z najstarszych we Wrocławiu. Od 1991 roku wrocławska Delegatura UOKiK wydała 785 decyzji dotyczących praktyk naruszających konkurencję oraz zbiorowe interesy konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Zbigniew Jurczyk, Dyrektor Delegatury
UOKiK we Wrocławiu
tel. 71 344 65 87
e-mail: wroclaw@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, ochrona konsumentów, konsumenci, zmowy cenowe, niedozwolone praktyki, delegatury, Wrocław, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych
Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych

1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach wzięła pod lupę w lutym Inspekcja Handlowa w ramach dodatkowych czynności kontrolnych zleconych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. ...>

Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK
Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą firmy Proton Polska Energia (wcześniej Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne). Spółka wprowadzała konsumentów w błąd podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. ...>

Koronawirus a prawa pasażerów
Koronawirus a prawa pasażerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży.   ...>

Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE interpretującego zapisy art. 49 ukk.   ...>

Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK
Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE