Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Przedsiębiorco, nie zmawiaj się!
< poprzedni | następny > 04.04.2012
Jaka jest różnica między ustalaniem cen, a ich naśladowaniem? Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zakazane? Na te i inne pytania odpowiada odcinek „Co jest prawem zakazane a co dozwolone”. Obejrzyj i dowiedz się jak działać zgodnie z przepisami
Przedsiębiorcy nie mogą zawierać porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku. Zakaz ten dotyczy działań podejmowanych przez co najmniej dwa niezależne podmioty gospodarcze, związki przedsiębiorców lub przedsiębiorców i ich związki.
W szczególności zabronione jest uzgadnianie cen, warunków składanych ofert w przetargach publicznych, ograniczanie albo kontrolowanie produkcji lub zbytu, a także postępu technicznego i inwestycji oraz podział rynków. Tego rodzaju praktyki należą do tzw. hardcore restrictions, które są najbardziej szkodliwe dla gospodarki.
Z niedozwolonym porozumieniem nie należy natomiast mylić tzw. naśladownictwa, które stanowi element polityki handlowej przedsiębiorstwa i polega na dostosowywaniu podejmowanych działań – w tym poziomu cen – do zachowań konkurentów. Nie będzie zatem podlegało pod zakaz określony w prawie antymonopolowym obserwowanie przez firmę cen konkurentów i dostosowywanie do nich własnej oferty sprzedażowej.
Na temat skutków niedozwolonych porozumień opowiada także Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel w Dzienniku Gazeta Prawna oraz na portalu internetowym gazety. Zachęcamy do lektury.
Zapraszamy również do wysłuchania audycji w Radio TOK FM, w której Prezes Urzędu wyjaśni, dlaczego zmowy zagrażają konkurencji.
Start: godz. 13:00, radio: TOK FM, program: Raport Gospodarczy.
Przedsiębiorco, chcesz się dowiedzieć, jak uniknąć kary za zawarcie niezgodnego z prawem porozumienia? Zadzwoń pod numer 22 55 60 555.
Więcej informacji na temat kampanii:
Anna Janowska, Zastępca Dyrektora
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 826 37 59, faks 22 826 11 86
Bezpłatne publikacje do pobrania:
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, niedozwolone praktyki, porozumienia, filmy, Przedsiębiorco, nie zmawiaj się!
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (116 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie