Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

VIII Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 12.04.2012

VIII Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W poniedziałek poznamy zwycięzców Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Patronat nad konkursem objęli Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego

Olimpiada

W VIII edycji Olimpiady udział wzięło 489 uczniów z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych, spośród których wyłoniono 59 finalistów. 16 kwietnia o 10:00 w Sali Sesyjnej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu odpowiedzą na 75 pytań. Najlepsi muszą wykazać się wiedzą z zakresu przepisów regulujących prawa konsumentów m.in. ustaw: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o usługach turystycznych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o kredycie konsumenckim. Laureatami zostanie 5 najlepszych wielkopolskich uczniów, dodatkowo trzech otrzyma wyróżnienia.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez Prezes UOKiK, Rzecznika Ubezpieczonych - sponsora nagrody głównej, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Na laureatów czeka m.in. laptop, tablet i smartfon.

W zeszłym roku finaliści musieli odpowiedzieć na m.in. poniższe pytania. Czy dorośli konsumenci znają na nie odpowiedź?

1. Krzysztof zawarł umowę kredytu z firmą „Kredyt Express”. Od kwoty udzielonego kredytu w wysokości 5.000 zł, Krzysztof zapłacił 250 zł tytułem opłaty za rozpatrzenie wniosku kredytowego. Po zastanowieniu się Krzysztof uznał, że umowa nie jest dla niego tak korzystna jak myślał i odstąpił od umowy, wysyłając do firmy oświadczenie przed upływem 10 dni od jej zawarcia. W takiej sytuacji:

a) Krzysztof nie mógł odstąpić od umowy, bo nie była to ważna przyczyna rozwiązania umowy

b) Krzysztof mógł odstąpić od umowy, ale pod warunkiem zapłaty kary umownej na rzecz firmy

c) odstąpienie jest skuteczne, ale pod warunkiem, że strony zwrócą sobie wzajemnie kwotę kredytu i opłatę przygotowawczą

d) Krzysztof mógł odstąpić od umowy, ale nie może żądać zwrotu opłaty przygotowawczej.

2. Sławek jest reprezentantem grupy w postępowaniu grupowym w sprawach o roszczenia pieniężne. Po długich dyskusjach z reprezentantem strony przeciwnej Sławek oraz kilku członków doszło do wniosku, że grupa powinna zawrzeć ugodę. Jednak nie wszyscy zgadzają się z tą propozycją. Czy w takiej sytuacji zawarcie ugody jest prawnie możliwe?

a) nie, po dostarczeniu pozwu pozwanemu sąd nie może wyrazić zgody na zawarcie ugody

b) tak, pod warunkiem, że co najmniej 75% osób zgodzi się na zawarcie ugody 

c) tak, pod warunkiem, że więcej niż 50% osób zgodzi się na zawarcie ugody

d) nie, bo na zawarcie ugodymuszą wyrazićzgodę wszyscy członkowie grupy

3. Pan Marian zawarł przez Internet umowę sprzedaży nawigacji samochodowej GPS. Pan Marian urządzenia potrzebował, gdyż często zawodowo jeździ w długie trasy swoją ciężarówką. Pan Marian ma prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie:

a) zawsze w ciągu 14 dni

b) 14 dni od wydania rzeczy

c) 10 dni od wydania rzeczy

d) nie ma prawa odstąpić od umowy

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Dodatkowe informacje o konkursie:
Jarosław Krüger, Dyrektor Delegatury UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

*Poprawne odpowiedzi: 1) d, 2) c, 3) d.

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, delegatury, poznań, finał, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Działania UOKiK i IH w skupach jabłek
Działania UOKiK i IH w skupach jabłek

Rynek rolno-spożywczy znajduje się pod baczną obserwacją Prezesa UOKiK. Najnowsze działania dotyczą kontroli w skupach jabłek.   ...>

Wyprawka szkolna - kontrola IH
Wyprawka szkolna - kontrola IH

Buty, ubrania, worki szkolne i plecaki – jakie mają oznakowanie? Czy nie zawierają niebezpiecznych substancji? Jaka jest ich jakość? Sprawdziliśmy to. ...>

#UOKiKtestuje - tornistry
#UOKiKtestuje - tornistry

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli tornistrów. Czy mają odblaski, jak funkcjonalne są ich uchwyty, szelki i budowa, ile ważą, czy wytrzymają upadki i obciążenia.   ...>

Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty
Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty

Od 1 lipca nie obowiązują już przepisy z tarczy antykryzysowej, które mocno ograniczały pozaodsetkowe koszty kredytów konsumenckich. Teraz pożyczki, zwłaszcza chwilówki, mogą być nawet pięciokrotnie droższe – policz koszty, zanim podpiszesz umowę. ...>

Filmy, muzyka, rozrywka - interwencje Prezesa UOKiK
Filmy, muzyka, rozrywka - interwencje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził 4 interwencje na rynku usług medialnych. W efekcie przedsiębiorcy usunęli nieprawidłowości, a konsumenci otrzymali rekompensaty. ...>

Niezamówione usługi dodatkowe - kolejne postępowania Prezesa UOKiK względem telekomów
Niezamówione usługi dodatkowe - kolejne postępowania Prezesa UOKiK względem telekomów

Przedłużasz lub zawierasz umowę z operatorem telefonii komórkowej? Pamiętaj, że musisz zostać zapytany, czy zgadzasz się na włączenie płatnych usług dodatkowych. ...>

Wyprzedaże - takie same prawa
Wyprzedaże - takie same prawa

Szał wyprzedaży trwa, obniżki wkrótce mogą sięgnąć do -80 proc. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE