Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Jakość paliw w I połowie 2007 roku

< poprzedni | następny > 05.09.2007

Jakość paliw w I połowie 2007 roku

Pogorszyła się jakość paliw w Polsce - wynika z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w pierwszej połowie 2007 roku. Ponad 4 proc. zbadanych stacji sprzedawało benzynę lub olej napędowy złej jakości

Od 1 maja 2004 roku podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa kontroluje jakość paliw na losowo wybranych stacjach. Na każdej pobierana jest jedna próbka. W pierwszej połowie 2007 roku zbadano ich 270. Prawie 4,5 proc. nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w ubiegłym roku było to 2,9 proc.

Pogorszyła się jakość sprzedawanej benzyny - kryteriów nie spełniało 6,29 proc. próbek (w I połowie 2006 roku wskaźnik ten wyniósł 3,65 proc.). Nieznacznie spadła też jakość oleju napędowego - wadliwych okazało się 1,05 proc. próbek (w I połowie 2006 roku - 0,91 proc.).

Od stycznia 2007 roku w związku z wejściem w życie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw rozszerzono system analiz. Badany jest gaz płynny LPG, sprężony gaz ziemny CNG, lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo, aż po wytwórców paliw. Jednak z uwagi na fakt, że niezbędne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporządzenia weszły w życie dopiero w połowie roku, do tego czasu kontrola mogła być prowadzona w dotychczasowym rozmiarze.

Pilotażowa kontrola LPG na 100 stacjach rozmieszczonych w 7 województwach wykazała, że prawie 30 proc. sprzedawanego gazu nie spełniało wymagań jakościowych. Ponadto po raz pierwszy sprawdzono jakość paliwa w cysternach. Zbadano 27 podmiotów, wszystkie pobrane do badań próbki spełniały obowiązujące wymagania.

W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania paliw niespełniających norm jakościowych na środowisko naturalne, a także ochrony interesu ekonomicznego konsumentów, którzy płacąc wysoką cenę za paliwa oczekują produktu wysokiej jakości - rozszerzono zakres analizy o parametry eksploatacyjne. W pierwszym półroczu 2007 roku inspektorzy oprócz dotychczasowych sprawdzili również m.in. temperaturę zapłonu w oleju napędowym - zakwestionowano 10 próbek. Zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Za niska stwarza poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju napędowego podczas nalewania z dystrybutora do baku.

Inspekcja Handlowa przeprowadziła także kontrole na stacjach benzynowych, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Pobrano 1028 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 533 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 5,54 proc. próbek. Wszystkie próbki pobrane w hurtowniach spełniały wymagania jakościowe.

Niepokoi prawie dwukrotny wzrost ilości stacji, na których powtórnie sprzedawano paliwo złej jakości. W wyniku rekontroli zakwestionowano ponad 15 proc. stacji, w roku poprzednim wskaźnik ten wyniósł 7,14 proc.

Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości - grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Na podstawie wyników kontroli skierowano do prokuratury 19 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - do tej pory dochodzenie wszczęto w 13 przypadkach.

Inspekcja Handlowa wydała także 5 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych oraz przekazała informacje o tych faktach wojewódzkim inspektoratom środowiska.

W efekcie przeprowadzonych kontroli do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki skierowano informacje dotyczące 29 stacji paliw, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji. Prezes URE wszczął 21 postępowań, z czego 4 zostały zakończone nałożeniem kar w łącznej wysokości ponad 77 tys. zł. Ponadto jednemu przedsiębiorcy odmówiono wydania koncesji, sześciu z nich w ogóle nie posiadało koncesji na obrót paliwami ciekłymi.

Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 548 72 69, 826 06 55

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konferencja prasowa - 05.09.2007 Konferencja prasowa - 05.09.2007

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE