Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jakość paliw w I połowie 2007 roku
< poprzedni | następny > 05.09.2007
Pogorszyła się jakość paliw w Polsce - wynika z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w pierwszej połowie 2007 roku. Ponad 4 proc. zbadanych stacji sprzedawało benzynę lub olej napędowy złej jakości
Od 1 maja 2004 roku podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa kontroluje jakość paliw na losowo wybranych stacjach. Na każdej pobierana jest jedna próbka. W pierwszej połowie 2007 roku zbadano ich 270. Prawie 4,5 proc. nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w ubiegłym roku było to 2,9 proc.
Pogorszyła się jakość sprzedawanej benzyny - kryteriów nie spełniało 6,29 proc. próbek (w I połowie 2006 roku wskaźnik ten wyniósł 3,65 proc.). Nieznacznie spadła też jakość oleju napędowego - wadliwych okazało się 1,05 proc. próbek (w I połowie 2006 roku - 0,91 proc.).
Od stycznia 2007 roku w związku z wejściem w życie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw rozszerzono system analiz. Badany jest gaz płynny LPG, sprężony gaz ziemny CNG, lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo, aż po wytwórców paliw. Jednak z uwagi na fakt, że niezbędne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporządzenia weszły w życie dopiero w połowie roku, do tego czasu kontrola mogła być prowadzona w dotychczasowym rozmiarze.
Pilotażowa kontrola LPG na 100 stacjach rozmieszczonych w 7 województwach wykazała, że prawie 30 proc. sprzedawanego gazu nie spełniało wymagań jakościowych. Ponadto po raz pierwszy sprawdzono jakość paliwa w cysternach. Zbadano 27 podmiotów, wszystkie pobrane do badań próbki spełniały obowiązujące wymagania.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania paliw niespełniających norm jakościowych na środowisko naturalne, a także ochrony interesu ekonomicznego konsumentów, którzy płacąc wysoką cenę za paliwa oczekują produktu wysokiej jakości - rozszerzono zakres analizy o parametry eksploatacyjne. W pierwszym półroczu 2007 roku inspektorzy oprócz dotychczasowych sprawdzili również m.in. temperaturę zapłonu w oleju napędowym - zakwestionowano 10 próbek. Zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Za niska stwarza poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju napędowego podczas nalewania z dystrybutora do baku.
Inspekcja Handlowa przeprowadziła także kontrole na stacjach benzynowych, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Pobrano 1028 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 533 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 5,54 proc. próbek. Wszystkie próbki pobrane w hurtowniach spełniały wymagania jakościowe.
Niepokoi prawie dwukrotny wzrost ilości stacji, na których powtórnie sprzedawano paliwo złej jakości. W wyniku rekontroli zakwestionowano ponad 15 proc. stacji, w roku poprzednim wskaźnik ten wyniósł 7,14 proc.
Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości - grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Na podstawie wyników kontroli skierowano do prokuratury 19 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - do tej pory dochodzenie wszczęto w 13 przypadkach.
Inspekcja Handlowa wydała także 5 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych oraz przekazała informacje o tych faktach wojewódzkim inspektoratom środowiska.
W efekcie przeprowadzonych kontroli do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki skierowano informacje dotyczące 29 stacji paliw, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji. Prezes URE wszczął 21 postępowań, z czego 4 zostały zakończone nałożeniem kar w łącznej wysokości ponad 77 tys. zł. Ponadto jednemu przedsiębiorcy odmówiono wydania koncesji, sześciu z nich w ogóle nie posiadało koncesji na obrót paliwami ciekłymi.
Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 548 72 69, 826 06 55
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Lista skontrolowanych stacji paliw (2,26 MB, pdf)
- Raport o wynikach kontroli jakości paliw ciekłych (477,56 KB, pdf)
- Kontrola w praktyce. Sposoby wykrywania paliwa niewłaściwej jakości (440,54 KB, pdf)
- Jakość paliwa w Irlandii (236,56 KB, pdf)
- Kontrola jakości paliw realizowana przez Inspekcję Handlową (279,1 KB, pdf)
- System monitorowania i kontrolowania jakości paliw w Polsce (288,63 KB, pdf)
- Program działań w zakresie podnoszenia jakości paliw w Polsce (188,78 KB, pdf)
- Rynek biopaliw w Polsce (310,8 KB, pdf)
- Nowe, efekywne technologie produkcji biopaliw (740,44 KB, pdf)
- Analiza porównawcza jakości i cen paliw w Polsce oraz wybranych krajach Unii Europejskiej (286,78 KB, pdf)
- Rynek stacji paliw (337,99 KB, pdf)
- Biopaliwa w Polsce (174,88 KB, pdf)
- Kontrola w praktyce. Sposoby wykrywania paliwa niewłaściwej jakości (1,05 MB, pdf)
- System Monitorowania Jakości Paliw. Raporty o jakości paliw w Austrii (347,8 KB, pdf)
- Kontrola jakości paliw w Republice Czeskiej (339,82 KB, pdf)
- Komunikat prasowy (481,5 KB, doc)
- Fuel Quality Standards: Regional Market Overview (4,17 MB, pdf)
- Wybrane problemy produkcji biopaliw transportowych w Polsce na tle UE (923 KB, ppt)
- Wprowadzanie do obrotu odbarwionego oleju opałowego (1,64 MB, pdf)
- Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014 (281,59 KB, pdf)
- Nowe technologie wytwarzania biokomponentów i biopaliw pierwszej i drugiej generacji (370,74 KB, pdf)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie