Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Pośrednicy i zarządcy nieruchomości

< poprzedni | następny > 12.09.2007

Pośrednicy i zarządcy nieruchomości

Ponad 50 proc. skontrolowanych biur pośrednictwa oraz zarządców nieruchomości naruszyło prawo - wynika z kolejnej kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonej na zlecenie UOKiK


W Polsce działa ponad 7 tys. pośredników oraz niemal 15 tys. zarządców nieruchomości. Inspekcja Handlowa skontrolowała 124 przedsiębiorców. Rzetelność oraz legalność świadczonych usług sprawdzono przede wszystkim u tych, którzy cieszą się największym zainteresowaniem na rynkach lokalnych. Nieprawidłowości stwierdzono u 54,8 proc. skontrolowanych.


Większość uchybień miała charakter formalny, niestwarzający zagrożenia dla interesów ekonomicznych konsumentów. W umowach brakowało imienia i nazwiska przedsiębiorcy odpowiedzialnego za realizację zlecenia, numeru jego licencji zawodowej lub oświadczeń o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej.


Zdecydowana większość kontrolowanych posiadała licencję zawodową - tylko w 5 przypadkach usługi były wykonywane przez osoby nieuprawnione. Natomiast 8 przedsiębiorców nie miało obligatoryjnego ubezpieczenia OC, co mogło narazić konsumentów na problemy z dochodzeniem roszczeń. Polisa zabezpiecza interesy klientów, którzy z powodu niedopełnienia obowiązków przez agencję nieruchomości ponieśli straty finansowe.


Jak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej, blisko 40 proc. umów zawierało postanowienia ograniczające prawa konsumentów lub znajdujące się już w Rejestrze Klauzul Niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK. Przedsiębiorcy zastrzegali sobie wynagrodzenie za transakcje sfinalizowane w wyniku osobistych starań zleceniodawcy lub wprowadzali rażąco wygórowane kary umowne za rezygnację z kontraktu lub dokonanie transakcji z klientem niewskazanym przez pośrednika. W przypadku przedsiębiorców stosujących sprzeczne z prawem klauzule Prezes Urzędu może wszcząć postępowanie administracyjne i nałożyć karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.


Ponadto konsumentom utrudniano możliwość porównania ofert różnych pośredników i wybrania najkorzystniejszej, ponieważ nie mogli w łatwy sposób zapoznać się z cennikiem oferowanych usług. Tymczasem koszt świadczenia jest jedną z podstawowych informacji, do której dostęp powinien mieć klient.


Nie stwierdzono natomiast nieprawidłowości dotyczących sposobu pobierania prowizji - w kilku przypadkach pośrednicy policzyli nawet mniej, niż wynikało to z umów.


Jeszcze w trakcie kontroli, w większości przypadków, pośrednicy i zarządcy dostosowywali się do zaleceń Inspekcji Handlowej. Jednak w stosunku do 22 przedsiębiorców IH nakazała usunięcie nieprawidłowości, przeciwko 6 skierowała wnioski o ukaranie do sądu, w jednym przypadku zawiadomiła prokuraturę, zaś na 12 skontrolowanych nałożyła mandaty karne.


Jednocześnie UOKiK informuje, że udzielaniem porad prawnych konsumentom zajmują się organizacje konsumenckie oraz rzecznicy konsumentów wykonujący zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony słabszych uczestników rynku. Pomocne adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Ponadto w przypadku konfliktu z pośrednikiem nieruchomości warto skorzystać z bezpłatnej infolinii konsumenckiej 0800 800 008 - czynniej w dni powszednie od 9.00 do 17.00.


Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak, Rzecznik prasowy GI IH
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 548 72 69
E-mail: bogdan.pietrzak@giih.gov.pl


Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

 

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE