Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Czas na zmiany - konsultacje społeczne dotyczące nowelizacji przepisów antymonopolowych
< poprzedni | następny > 16.05.2012
Założenia zmian w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów są już gotowe. Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje uwagi. Dokument dostępny jest na stronie internetowej www.uokik.gov.pl
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z projektem i zgłaszania swoich uwag – do 5 czerwca 2012 r. na adres e-mail nowelizacja@uokik.gov.pl.
Usprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień, modyfikacja programu leniency – to najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zaproponowane przez UOKiK. Inspiracją do podjęcia prac nad nowelizacją przepisów antymonopolowych były doświadczenia z dotychczasowej współpracy Urzędu z podmiotami gospodarczymi w ramach prowadzonych postępowań antymonopolowych i analiz rynku a także obserwacja praktyki organów w innych krajach w ramach naszej aktywności na arenie międzynarodowej. W ostatnich dniach zakończyły się prace nad założeniami do projektu zmian przepisów. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z projektem i zgłaszania swoich uwag – do 5 czerwca 2012 r. na adres e-mail nowelizacja@uokik.gov.pl.
Podstawowe założenia nowelizacji ustawy mają na celu miedzy innymi urealnienie terminów rozpatrywania spraw z zakresu kontroli koncentracji. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy (dotego czasu nie wlicza się oczekiwania na odpowiedzi przedsiębiorców). Jak wynika z doświadczenia UOKiK oraz sygnałów płynących od przedsiębiorców to za długo w przypadku mało skomplikowanych transakcji, natomiast zbyt krótko na rozpatrzenie skomplikowanych spraw. Dlatego zasadne jest wprowadzenie dwuetapowych postępowań. Transakcje niebudzące wątpliwości Urzędu z punktu widzenia potencjalnego ograniczenia konkurencji, powinny zakończyć się w ciągu 30 dni. Bardziej złożone byłyby rozpatrywane w cztery miesiące. Dzięki temu przedsiębiorcy mieliby większą pewność odnośnie przewidywanego terminu wydania decyzji, a tym samym możliwość dostosowania do niego swoich planów biznesowych.
Nowym rozwiązaniem, będzie również wprowadzenie tzw. competition concern. Oznacza to, że w trakcie prowadzonego postępowania – w sprawach skomplikowanych i takich, gdzie nie będzie możliwe wydanie zgody na transakcję – Urząd będzie informował przedsiębiorcę o zastrzeżeniach, jakie ma do danej transakcji. Dzięki temu, jeszcze w toku trwającego postępowania poznają oni kierunek rozstrzygnięcia oraz możliwe rynkowe skutki połączenia, zdiagnozowane przez Urząd. Będą więc mogli się do nich odnieść przed wydaniem decyzji przez organ.
Jednocześnie zaproponowaliśmy, aby w przypadku wydania zgody warunkowej część decyzji dotycząca terminu wykonania nałożonego warunku była utajniana. Taka zmiana wynika z postulatów przedsiębiorców, którzy wielokrotnie zwracali uwagę, że powszechna wiedza o terminie zbycia zależnej spółki lub części mienia osłabia pozycję negocjacyjną sprzedającego i może prowadzić do obniżenia ceny.
Wiele z propozycji UOKiK ma na celu zwiększenie skuteczności eliminowania niedozwolonych porozumień. Nowym rozwiązaniem będzie wprowadzenie możliwości dobrowolnego poddania się karze w sprawach antymonopolowych (ang. settlements). Urząd mógłby zaproponować taką możliwość, o ile pozwolą na to okoliczności danej sprawy. Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia tej propozycji w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie będzie trwało krócej niż w normalnym trybie, a praktyka ograniczająca konkurencję zostanie szybciej wyeliminowana z rynku. Polskie przepisy w zakresie ww. instytucji będą czerpać z analogicznych regulacji istniejących w systemach prawa antymonopolowego poszczególnych państw członkowskich UE oraz Komisji Europejskiej. Innym rozwiązaniem są tzw. środki zaradcze (ang. remedies). W decyzji kończącej postępowanie Prezes UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Pozwoli to na sprawne przywrócenie konkurencji.
Celem projektowanej nowelizacji jest wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów. W celu skonfrontowania proponowanych zmian z opinią zainteresowanych środowisk, wielokrotnie informowaliśmy o podstawowych kierunkach zmian.
Zobacz: zapis wideo konferencji "Jak skuteczniej chronić rynek - czas na zmiany w prawie?"
Urząd proponuje ponadto zmiany, których celem jest zwiększenie zainteresowania przedsiębiorców programem łagodzenia kar, co w konsekwencji przyczyni się do lepszego wykrywania niedozwolonych porozumień. Służyć temu ma instytucja leniency plus, która umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie jeszcze większych redukcji kar za udział w antykonkurencyjnej zmowie w zamian za przekazanie organowi informacji o kolejnych porozumieniach.
Kolejnym narzędziem zapobiegającym stosowania antykonkurencyjnych praktyk jest wprowadzenie odpowiedzialności finansowej dla osób fizycznych, które dopuściły do naruszenia przepisów antymonopolowych. Sankcje takie będą miały funkcję zarówno represyjną jak i prewencyjną, a jednocześnie umożliwią Urzędowi dostęp do nowego źródła informacji na temat nieprawidłowości na rynku w ramach programu leniency także od osób fizycznych, które podobnie jak przedsiębiorcy w sprawach dotyczących niedozowolnych porozumień, będą miały możliwość współpracy z UOKiK w zamian za obniżenie kary. Inne zmiany mają dotyczyć między innymi poprawy efektywności prowadzonych kontroli i przeszukań a także doprecyzowania ustawowych przesłanek ustalania wysokości kar.
Celem projektowanej nowelizacji jest wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów. W celu skonfrontowania proponowanych zmian z opinią zainteresowanych środowisk, wielokrotnie informowaliśmy o podstawowych kierunkach zmian. Teraz zachęcamy do lektury założeń, w których szczegółowo opisano kolejne propozycje oraz do zgłaszania uwag i komentarzy w tym zakresie na adres nowelizacja@uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, ochrona konsumentów, konsumenci, prawo, przepisy, ustawa, projekt
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (131,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (480,65 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie