Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK wygrywa w sądzie: Leroy Merlin Polska

< poprzedni | następny > 31.05.2012

UOKiK wygrywa w sądzie: Leroy Merlin Polska

Sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin Polska wprowadzał konsumentów w błąd. Decyzję Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również nałożona kara finansowa – ponad 2,5 mln zł

Wyrok sądu dotyczy decyzji z października 2010 r. Zastrzeżenia Urzędu wzbudził sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin, stosowany do lipca 2010 r. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Leroy Merlin Polska została nałożona kara w wysokości ponad 2,5 mln zł (2 584 445 zł). Spółka odwołała się od decyzji do sądu.

Wyrok sądu dotyczy decyzji z października 2010 r. Zastrzeżenia Urzędu wzbudził sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin, stosowany do lipca 2010 r.

Spółka, m.in. zobowiązywała swoich klientów składających reklamację do podpisania oświadczenia, z którego wbrew obowiązującym przepisom wynikało, że nie będą mogli zgłaszać żadnych roszczeń związanych ze sposobem rozpatrzenia reklamacji.

Ponadto w przypadku uznania reklamacji konsument otrzymywał talony, które mógł wymienić na gotówkę lub wykorzystać przy zakupach. Zastrzeżenia UOKiK wzbudził krótki termin ważności kuponu - zazwyczaj miesiąc. Klienci mogli tym samym odnieść wrażenie, że po upływie tego czasu tracą możliwość odzyskania pieniędzy, podczas gdy przepisy mówią, że roszczenia konsumenta (np. żądanie zwrotu zapłaconej kwoty) przedawniają się po roku od stwierdzenia niezgodności z umową.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Leroy Merlin Polska została nałożona kara w wysokości ponad 2,5 mln zł (2 584 445 zł). Spółka odwołała się od decyzji do sądu.

24 maja 2012 r. Sąd Ochrony konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Leroy Merlin Polska potwierdzając decyzję Prezes UOKiK. W ustnym uzasadnieniu sąd przyznał że praktyka stosowana przez spółkę wprowadzała konsumentów w błąd, a nałożona kara finansowa została ustalona w najniższym możliwym wymiarze.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje natomiast możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, sąd, sokik, Leroy Merlin Polska

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych
Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych

1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach wzięła pod lupę w lutym Inspekcja Handlowa w ramach dodatkowych czynności kontrolnych zleconych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. ...>

Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK
Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą firmy Proton Polska Energia (wcześniej Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne). Spółka wprowadzała konsumentów w błąd podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. ...>

Koronawirus a prawa pasażerów
Koronawirus a prawa pasażerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży.   ...>

Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE interpretującego zapisy art. 49 ukk.   ...>

Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK
Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE