Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Niezgodne z prawem wprowadzanie w błąd

< poprzedni | następny > 24.07.2012

Niezgodne z prawem wprowadzanie w błąd

Spółka CT Creative Team oferująca aplikacje na telefony komórkowe oraz właściciel witryny internetowej www.najlepszecv.us wprowadzali konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 42 tys. zł.

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową, której stosowanie jest zabronione. Pod wpływem nieprawdziwych informacji konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.

Urząd regularnie monitoruje rynek aby przeciwdziałać stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych. Ostatnim efektem są dwa zakończone postępowania przeciwko: warszawskiej spółce telekomunikacyjnej CT Creative Team, która oferuje przeznaczoną na telefony komórkowe grę Wojna czołgów oraz warszawskiemu przedsiębiorcy działającemu pod szyldem Web Apps, który prowadzi witrynę www.najlepszecv.us.  

Postępowanie przeciwko CT Creative Team Urząd wszczął we wrześniu 2011 roku w związku ze skargą konsumenta. Zastrzeżenia Prezes UOKiK dotyczyły reklam interaktywnej gry na telefony komórkowe Wojna czołgów. Z treści reklamy, która ukazywała się w gazetach od marca 2011 r. wynikało, że zamówienie i korzystanie z gry jest całkowicie bezpłatne.

W rzeczywistości użytkownicy mogli korzystać z szeregu odpłatnych opcji (np. zakup dodatkowego wyposażenia wirtualnego czołgu) a uczestnictwo w grze bez ponoszenia kosztów było możliwe praktycznie tylko na jej wstępnym etapie. Tymczasem, zgodnie z prawem, reklama powinna informować o cechach oferowanego produktu w sposób rzetelny i prawdziwy a konsument nie powinien być zaskakiwany koniecznością uiszczana opłat, po tym jak zdecyduje się na skorzystanie z oferty. Prezes UOKiK nakazała przedsiębiorcy zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk i nałożyła karę pieniężną w wysokości 38 951 zł. Decyzja nie jest prawomocna ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Telekomunikacja

Postępowanie przeciwko Web Apps prowadzącemu witrynę www.najlepszecv.us zostało wszczęte w styczniu 2012 r. po informacji skierowanej do Urzędu przez konsumenta. W toku postępowania ustalono, że przedsiębiorca informował o możliwości pobrania plików z wzorami życiorysów za cenę 0,62 zł. Tymczasem uzyskanie dostępu do plików we wspomnianej cenie było możliwe jedynie po dokonaniu płatności przelewem lub kartą kredytową natomiast płacąc za pośrednictwem sms-a konsument ponosił koszt w wysokości 61,50 zł.

W opinii Urzędu informacja o tym, że cena usługi różni się w zależności od sposobu dokonania płatności nie była podana przez przedsiębiorcę w sposób jednoznaczny i czytelny. W konsekwencji konsument został wprowadzony w błąd i był narażony na zapłacenie większej kwoty niż się spodziewał. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 3 480 zł. Decyzja jest prawomocna.

W tym roku Prezes UOKiK wydała już 6 decyzji stwierdzających stosowanie przez przedsiębiorców praktyk, które wprowadzały konsumentów w błąd. Największa kara pieniężna, w wysokości 247 829, 62 zł, została nałożona na spółkę wydawniczą International Masters Publishers. W ocenie Urzędu prasowe reklamy wydawnictw spółki mogły wprowadzać konsumentów w błąd.  

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707. Porady udzielane są także w oddziałach Federacji Konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK we Bydgoszczy
Tel. 52 345 56 44
E-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Poznaniu
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozowolone praktyki, wprowadzanie w błąd, decyzja, kara, delegatury

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych
Kontrole warzyw i owoców w sieciach handlowych

1256 partii warzyw i owoców w 98 supermarketach wzięła pod lupę w lutym Inspekcja Handlowa w ramach dodatkowych czynności kontrolnych zleconych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. ...>

Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK
Oszustwa sprzedawców energii - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą firmy Proton Polska Energia (wcześniej Gasoenergia Polskie Zakłady Energetyczne). Spółka wprowadzała konsumentów w błąd podszywając się pod dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. ...>

Koronawirus a prawa pasażerów
Koronawirus a prawa pasażerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży.   ...>

Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE interpretującego zapisy art. 49 ukk.   ...>

Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK
Parkingi przy marketach pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE