Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Brak kary - decyzja zobowiązująca
< poprzedni | następny > 26.07.2012

Doprecyzowanie sytuacji, w których Prezes Urzędu może zakończyć postępowanie polubownie. Określenie warunków, na jakich możliwe jest przyjęcie zobowiązania przedsiębiorcy do zmiany niedozwolonych praktyk. Więcej o decyzjach zobowiązujących w specjalnie opracowanym dokumencie UOKiK
Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji o decyzjach zobowiązujących
Niedozwolone praktyki przedsiębiorców negatywnie wpływają na stan gospodarki i szkodzą konsumentom. Działając w interesie publicznym, UOKiK prowadzi postępowania i wydaje decyzje nakazujące zmianę kwestionowanych działań. Ponadto wiele z nich kończy się sankcjami finansowymi. W przypadku praktyk ograniczających konkurencję albo naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK ma możliwość wydania tzw. decyzji zobowiązującej. Oznacza to przyjęcie zobowiązania zaproponowanego przez przedsiębiorcę, którego wykonanie eliminuje niedozwolone praktyki lub ich skutki. To korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, ponieważ wiąże się z całkowitym zwolnieniem z sankcji finansowej. Zobowiązanie jest zawsze adekwatne do zarzucanego naruszenia. To szybsze i tańsze rozwiązanie zarówno z punktu wiedzenia interesu publicznego, jak i łamiącego prawo. Przedsiębiorcy coraz częściej sami dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk. W ubiegłym roku co trzecia decyzja wydana w sprawach antymonopolowych oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów stanowiła ten rodzaj rozstrzygnięcia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, UOKiK przygotował Wyjaśnienia w sprawie wydania decyzji zobowiązującej.
Po pierwsze – kto?
Zobowiązanie do zaniechania niedozwolonych działań składa przedsiębiorca. Może dotyczyć zarówno praktyk stosowanych, jak i tych, które zostały zaniechane przed lub w trakcie prowadzonego przez Urząd postępowania. Prezes UOKiK analizując każdy przypadek decyduje o polubownym zakończeniu sprawy, a w konsekwencji wydaniu decyzji zobowiązującej.
Po drugie – kiedy?
Przedsiębiorca powinien złożyć zobowiązanie zaraz po wszczęciu postępowania administracyjnego. Ma to uprzedzić kroki Urzędu podejmowane w celu zebrania dowodów, a tym samym skrócić czas prowadzonego postępowania. Przyjęcie deklaracji złożonej przez przedsiębiorcę na późniejszych etapach postępowania będzie możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Przedsiębiorca uzasadniając wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej powinien wskazać, w jaki sposób wykonanie zobowiązania doprowadzi do wyeliminowania praktyki lub jej skutków.
Po trzecie – jak?
Zobowiązanie powinno być sformułowane w sposób jasny i precyzyjny. Przedsiębiorca uzasadniając wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej powinien wskazać, w jaki sposób wykonanie zobowiązania doprowadzi do wyeliminowania praktyki lub jej skutków. Zobowiązanie nie może ograniczać się jedynie do ogólnej deklaracji przedsiębiorcy niestosowania w przyszłości niedozwolonych praktyk. Powinno być bezpośrednio związane z kwestionowaną praktyką. Przykładowo – jeśli przedsiębiorca stosuje niedozwolone postanowienie umowne, zobowiązanie powinno polegać na wyeliminowaniu z umowy kwestionowanej klauzuli lub jej zmianie. Ponadto jeśli przedsiębiorca stosował kilka praktyk jednocześnie, wówczas składając zobowiązania, powinien określić je odrębnie w odniesieniu dla każdej z praktyk.
Po czwarte - sankcje
Wykonanie zobowiązań przez przedsiębiorcę musi odbyć się w ustalonym terminie. Określa go Urząd biorąc pod uwagę możliwości przedsiębiorcy, charakter praktyki oraz potrzebę szybkiego jej usunięcia. Ustalony zostaje również harmonogram i rodzaj składanych informacji o stopniu realizacji nałożonych zobowiązań. Jeśli przedsiębiorca nie wykona decyzji zobowiązującej Urząd może ją uchylić albo nałożyć karę finansową w wysokości do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w jej wykonaniu.
Po piąte – pomoc
Wytyczne nie mają charakteru prawnie wiążącego, niemniej Prezes UOKiK będzie je stosować, by zapewnić jasne i jednolite zasady postępowania. Przedsiębiorców rozważających tę formę współpracy z Urzędem zachęcamy uzyskania szczegółowych informacji w departamentach lub delegaturach prowadzących postępowania. Jednocześnie przypominamy, że na stronie www.uokik.gov.pl znajduje się aktualna baza decyzji wydanych przez Prezes UOKiK. Stanowi ona źródło informacji na temat dotychczasowych rozstrzygnięć i przykładów polubownego zakończenia postępowań.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, konkurencja, konsumenci, niedozwolone praktyki, wyjaśnienia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (127,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Wyjaśnienia w sprawie wydawania decyzji zobowiązującej w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów (2012.07.26) (177,58 KB, pdf, 2016.06.14)
- Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji o decyzjach zobowiązujących (format: MP3, rozmiar: 2,59 MB) (2,59 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)