Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Brak kary - decyzja zobowiązująca

< poprzedni | następny > 26.07.2012

Brak kary - decyzja zobowiązująca

Doprecyzowanie sytuacji, w których Prezes Urzędu może zakończyć postępowanie polubownie. Określenie  warunków, na jakich możliwe jest przyjęcie zobowiązania przedsiębiorcy do zmiany niedozwolonych praktyk. Więcej o decyzjach zobowiązujących w specjalnie opracowanym dokumencie UOKiK

Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji
Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji o decyzjach zobowiązujących

Niedozwolone praktyki przedsiębiorców negatywnie wpływają na stan gospodarki i szkodzą konsumentom. Działając w interesie publicznym, UOKiK prowadzi postępowania i wydaje decyzje nakazujące zmianę kwestionowanych działań. Ponadto wiele z nich kończy się sankcjami finansowymi. W przypadku praktyk ograniczających konkurencję albo naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK ma możliwość wydania tzw. decyzji zobowiązującej. Oznacza to przyjęcie zobowiązania zaproponowanego przez przedsiębiorcę, którego wykonanie eliminuje niedozwolone praktyki lub ich skutki. To korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, ponieważ wiąże się z całkowitym zwolnieniem z sankcji finansowej. Zobowiązanie jest zawsze adekwatne do zarzucanego naruszenia. To szybsze i tańsze rozwiązanie zarówno z punktu wiedzenia interesu publicznego, jak i łamiącego prawo. Przedsiębiorcy coraz częściej sami dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk. W ubiegłym roku co trzecia decyzja wydana w sprawach antymonopolowych oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów stanowiła ten rodzaj rozstrzygnięcia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, UOKiK przygotował Wyjaśnienia w sprawie wydania decyzji zobowiązującej.  

Biznes

Po pierwsze – kto?

Zobowiązanie do zaniechania niedozwolonych działań składa przedsiębiorca. Może dotyczyć zarówno praktyk stosowanych, jak i tych, które zostały zaniechane przed lub w trakcie prowadzonego przez Urząd postępowania. Prezes UOKiK analizując każdy przypadek decyduje o polubownym zakończeniu sprawy, a w konsekwencji wydaniu decyzji zobowiązującej.

Po drugie – kiedy?

Przedsiębiorca powinien złożyć zobowiązanie zaraz po wszczęciu postępowania administracyjnego. Ma to uprzedzić kroki Urzędu podejmowane w celu zebrania dowodów, a tym samym skrócić czas prowadzonego postępowania. Przyjęcie deklaracji złożonej przez przedsiębiorcę na późniejszych etapach postępowania będzie możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Przedsiębiorca uzasadniając wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej powinien wskazać, w jaki sposób wykonanie zobowiązania doprowadzi do wyeliminowania praktyki lub jej skutków.

Po trzecie – jak?

Zobowiązanie powinno być sformułowane w sposób jasny i precyzyjny. Przedsiębiorca uzasadniając wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej powinien wskazać, w jaki sposób wykonanie zobowiązania doprowadzi do wyeliminowania praktyki lub jej skutków. Zobowiązanie nie może ograniczać się jedynie do ogólnej deklaracji przedsiębiorcy niestosowania w przyszłości niedozwolonych praktyk. Powinno być bezpośrednio związane z kwestionowaną praktyką. Przykładowo – jeśli przedsiębiorca stosuje niedozwolone postanowienie umowne, zobowiązanie powinno polegać na wyeliminowaniu z umowy kwestionowanej klauzuli lub jej zmianie. Ponadto jeśli przedsiębiorca stosował kilka praktyk jednocześnie, wówczas składając zobowiązania, powinien określić je odrębnie w odniesieniu dla każdej z praktyk.

Biznes

Po czwarte - sankcje

Wykonanie zobowiązań przez przedsiębiorcę musi odbyć się w ustalonym terminie. Określa go Urząd biorąc pod uwagę możliwości przedsiębiorcy, charakter praktyki oraz potrzebę szybkiego jej usunięcia. Ustalony zostaje również harmonogram i rodzaj składanych informacji o stopniu realizacji nałożonych zobowiązań. Jeśli przedsiębiorca nie wykona decyzji zobowiązującej Urząd może ją uchylić albo nałożyć karę finansową w wysokości do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w jej wykonaniu.

Po piąte – pomoc

Wytyczne nie mają charakteru prawnie wiążącego, niemniej Prezes UOKiK  będzie je stosować, by zapewnić jasne i jednolite zasady postępowania. Przedsiębiorców rozważających tę formę współpracy z Urzędem zachęcamy uzyskania szczegółowych informacji w departamentach lub delegaturach prowadzących postępowania. Jednocześnie przypominamy, że na stronie www.uokik.gov.pl znajduje się aktualna baza decyzji wydanych przez Prezes UOKiK. Stanowi ona źródło informacji na temat dotychczasowych rozstrzygnięć i przykładów polubownego zakończenia postępowań.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, konkurencja, konsumenci, niedozwolone praktyki, wyjaśnienia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zgoda warunkowa: Vectra - Multimedia Polska
Zgoda warunkowa: Vectra - Multimedia Polska

UOKiK wydał warunkową zgodę na koncentrację. Vectra może przejąć Multimedia Polska, ale musi sprzedać sieć w ośmiu miastach, a w 13 kolejnych dać konsumentom możliwość zmiany operatora.   ...>

Dieselgate - rekordowa kara od UOKiK
Dieselgate - rekordowa kara od UOKiK

Ponad 120 mln zł – tyle wynosi kara nałożona przez Marka Niechciała prezesa UOKiK za tzw. aferę dieselgate. To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów.   ...>

Piotr Kopczyński Twoje Finanse - dwie decyzje
Piotr Kopczyński Twoje Finanse - dwie decyzje

Zatajanie obowiązku zapłaty wynagrodzenia czy proponowanie pożyczek, których wysokość przewyższa możliwości konsumentów – to przykłady działań firmy Piotr Kopczyński Twoje Finanse. ...>

Porady, interwencje, pomoc w sądzie - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów
Porady, interwencje, pomoc w sądzie - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów

Ponad 475 tys. porad, 52 tys. interwencji u przedsiębiorców, pomoc procesowa w blisko 4 tys. spraw – to efekty pracy rzeczników konsumentów w 2018 r. ...>

Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK
Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK

Skutki wyroku TSUE C-260/18 odnoszą się do każdej umowy zawierającej klauzule niedozwolone. Banki nie mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału w przypadku unieważnienia umowy - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał.   ...>

Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian już dziś wchodzi w życie. ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE