Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsumentów portret własny

< poprzedni | następny > 05.11.2007

Konsumentów portret własny

Prawie połowa Polaków nie lubi robić zakupów. A ty? Jesteś entuzjastą zakupów, miłośnikiem reklam, a może tym, który zwraca uwagę wyłącznie na cenę? O tym, jakimi jesteśmy konsumentami w najnowszych badaniach przeprowadzonych na zlecenie UOKiK

 

Jak pokazuje analiza TNS OBOP większość Polaków uważa się za świadomych uczestników rynku, ponieważ potrafi ocenić jakość produktów i racjonalnie podjąć decyzje o zakupie. W praktyce jednak powszechne jest zapominanie o wzięciu paragonu czy nieczytanie podpisywanych umów. Prawie wszyscy pamiętają o sprawdzeniu ceny - robi to 95 proc. z nas. Co więcej, dla blisko 80 proc. jest ona najważniejszym kryterium, które ma wpływ na decyzje.

Jak wynika z badań, prawie połowa Polaków nie lubi robić zakupów. Główną przyczyną zazwyczaj jest trudna sytuacja materialna. Co trzeci badany to tzw. niepewny siebie przeciętniak, czyli osoba, która ze względów finansowych nie lubi zakupów i rzadziej je robi. Ponadto ta grupa konsumentów na rynku czuje się niepewnie i chociaż coraz lepiej zna swoje prawa nie korzysta z nich. Wiedzą na temat przepisów oraz fascynacją zakupami nie mogą pochwalić się również przedstawiciele grupy konsumentów wycofanych - aż 15 proc. dorosłych Polaków. Należą do niej osoby głównie po sześćdziesiątym roku życia, z wykształceniem podstawowym, które nie interesują się zakupami i nabywają tylko najpotrzebniejsze produkty.

Wielu z nas dysponuje ograniczonym budżetem domowym i nie może sobie pozwolić na kupowanie pod wpływem chwili, dlatego - jak pokazują badania - aż 75 proc. decyduje się jedynie na rzeczy znajdujące się na wcześniej przygotowanej liście. Badania wskazuję, że wśród osób dbających o zawartość portfela jest coraz więcej takich, które oprócz ceny przywiązują wagę również do takich czynników jak jakość i marka towarów, skład czy metoda produkcji. Są to przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym i w dobrej sytuacji materialnej.

Pozytywnym wynikiem badania jest informacja, że jedna trzecia z nas to tzw. świadomi entuzjaści, którzy lubią zakupy, znają swoje prawa i konsekwentnie rozliczają z ich egzekwowania przedsiębiorców. Przedstawiciele tej grupy przywiązują dużą wagę do marki produktu - jej wizerunku, ale przede wszystkim jakości.

Jedna czwarta z nas uważa, że towar markowy jest lepszy od innych. Znak handlowy ma największe znaczenie przy wyborze sprzętu RTV-AGD, kosmetyków oraz kawy i herbaty. Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na markę kosmetyków, środków czystości i artykułów żywnościowych. Dla mężczyzn jest ona ważna, gdy kupują odzież, obuwie, sprzęt RTV-AGD oraz sportowy.

Tylko co piąty konsument lubi zakupy i czuje się pewnie jako uczestnik rynku - to przedstawiciel grupy tzw. pewnych siebie pragmatyków. Jeśli już kupuje produkt markowy, nie zależy mu na kształtowaniu dzięki niemu swojego wizerunku, ale przede wszystkim na jakości. Często nie zna swoich praw, a co za tym idzie nie próbuje ich dochodzić. Należący do tej grupy ulegają wpływowi reklam - mniejsze znaczenie mają dla nich skład oraz sposób produkcji. Pokazują to również wyniki badań - blisko 60 proc. Polaków przyznaje się do korzystania z reklam jako źródła informacji o produktach i usługach.

UOKiK systematycznie zleca badania społeczne świadomości konsumentów, a także motywów podejmowanych przez nich decyzji. Wiedza ta jest niezbędna do zdefiniowania tych obszarów, które wymagają szybkiej interwencji czy zmian legislacyjnych, a także stanowi fundament kształtowania polityki konsumenckiej. Cieszy fakt, że w porównaniu do badań sprzed czterech lat rośnie świadomość konsumencka.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail mcieloch@uokik.gov.pl


 

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny
Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny Konsumentów portret własny

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE