Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Decyzja UOKiK - PKP Cargo

< poprzedni | następny > 27.07.2012

Decyzja UOKiK - PKP Cargo

Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji
Grzegorz Materna, Dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji o karze nałożonej na PKP Cargo

PKP Cargo pomimo prawomocnej decyzji Prezesa UOKiK nie zaprzestało w pełni nadużywać swojej pozycji rynkowej, w niedozwolony sposób różnicując swoich kontrahentów. Na spółkę została nałożona kara finansowa – 1,7 mln zł

Spółka PKP Cargo jest największym w Polsce kolejowym przewoźnikiem towarowym. Na krajowym rynku posiada znaczną przewagę nad swoimi konkurentami.

Przedsiębiorcom posiadającym pozycję dominującą prawo antymonopolowe zakazuje jej nadużywania. Jedną z zakazanych praktyk jest stosowanie uciążliwych i niejednolitych warunków umów stwarzających kontrahentom zróżnicowane warunki konkurencji. W grudniu 2004 r. Prezes UOKiK uznał, że taką praktykę stosowało właśnie PKP Cargo wobec przedsiębiorców, którym świadczyło usługi transportowe w ramach tzw. umów wieloletnich. Organ stwierdził, że spółka nadużyła swojej pozycji na rynku, nierówno traktując partnerów handlowych o podobnej wielkości obrotów i wielkości masy przewiezionych towarów – m.in. różnicując upusty na przewóz węgla kamiennego oraz warunki zmiany zadeklarowanej masy przewożonego towaru Prezes UOKiK nakazał przedsiębiorcy zaniechania stosowanych praktyk i nałożył na niego karę pieniężną w wysokości 20 mln złotych.

Spółka bezskutecznie odwoływała się od tego rozstrzygnięcia do sądów wszystkich instancji. Decyzja uprawomocniła się w listopadzie 2008 roku, a przedsiębiorca zapłacił nałożoną na niego karę pieniężną. Wcześniej, w lipcu 2007 roku, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uwzględnił odwołanie jednego z konkurentów PKP Cargo nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Od tego momentu przewoźnik powinien zaniechać stwierdzonych praktyk ograniczających konkurencję. W tym celu zobowiązany był stosować umowy nienaruszające konkurencji, a umowy zawarte wcześniej aneksować tak, by nie różnicowały kontrahentów. W opinii Prezesa UOKiK wystarczającym terminem na zmianę zakwestionowanej praktyki były dwa miesiące.

SOKiK

Po uprawomocnieniu się decyzji Urząd sprawdził czy została ona wykonana. Prowadzone postępowanie, w tym wnikliwe badanie rynku analizujące pozycję rynkową PKP Cargo wykazało, że przewoźnik nie wykonał prawomocnej decyzji. Wprawdzie od lipca 2007 r. spółka nie zawierała już nowych  umów na zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK warunkach, to jednocześnie nadal obowiązywały umowy wieloletnie zawarte wcześniej, których warunki nie zostały zmienione w zakresie uznanym za praktykę ograniczającą konkurencję. Przedsiębiorca w dalszym ciągu bez uzasadnionej przyczyny przyznawał różne wielkości upustów oraz różnicował warunki zmiany zadeklarowanej masy przewożonych towarów przedsiębiorcom o podobnej wartości obrotów i wielkości masy przewiezionych towarów. Prezes UOKiK uznał zarazem, że PKP Cargo wykonało decyzję w całości dopiero z końcem 2011 r.  

Sankcja finansowa za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK wynosi do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki. W ubiegłym roku odnotowano tylko siedem przypadków nieterminowego wykonania decyzji Prezesa UOKiK. Sankcja nałożona na PKP Cargo wyniosła ponad 1,7 mln zł (1 785 557,65 zł), co stanowi równowartość 404 265,00 euro. Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, kolej, kara, PKP, Cargo, decyzja

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE