Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Czego nie wiemy o parabankach?

< poprzedni | następny > 24.08.2012

Czego nie wiemy o parabankach?

Czy wiesz co to jest parabank? Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. przepytanych przez UOKiK konsumentów. Co dziesiąty badany uważał, że jest to bank łatwo i szybko udzielający pożyczek. Ponad połowa nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się stanie z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. Badania na zlecenie Urzędu wykonał TNS Polska

Barbara Mroczek, Dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Wypowiedź Barbary Mroczek, Dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej na temat raportu "Konsument na rynku usług finansowych"

Najnowsze badanie* zostało przeprowadzone na zlecenie UOKiK przez TNS Polska w dniach 2 - 5 sierpnia 2012 roku. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Co to jest parabank?

Na pytanie: co to jest parabank? nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów – prawidłową odpowiedź znało 27 proc. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania „szybkich pieniędzy” to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.).

Co się dzieje, gdy parabank bankrutuje?

Połowa Polaków (50 proc.) nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. 39 proc. konsumentów wiedziało jednak, że w takiej sytuacji mogą stracić wszystkie oszczędności.

Co jest dla ciebie najważniejsze podczas inwestowania?

Oszczędności, lokaty, finanse

Po pierwsze – zysk, po drugie - zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej - to najważniejsze kryteria wyboru danej oferty dla ponad 1/3 Polaków (35 proc.). 17 proc. zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie przekazywane przez kredytodawcę.

Czy czytasz umowę?

Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zadeklarowała, że przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta zawarte w niej warunki. Natomiast aż co piąty badany (20 proc.)nie robi tego nigdy.

Parabanki - działania UOKiK

finanse, bankowość, podpisywanie umowy

Prezes UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych. Ocenia w nich m.in. jak sprawdzana jest zdolność kredytowa klientów, głównie  w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: „pieniądze bez BIK”, „z komornikiem”, „na dowód”, „bez badania zdolności” itp. Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.

Zmiany legislacyjne

W związku z rekomendacjami, jakie wypracowano w ramach współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za rynek finansowy w Polsce, UOKiK przygotował propozycje zmian w prawie. Aby zwiększyć skuteczność naszych działań planujemy wprowadzenie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przepisu, dzięki któremu będzie można informować wszystkich uczestników rynku o potencjalnym naruszeniu przepisów konsumenckich przez instytucje finansowe. Planujemy ponadto ograniczyć możliwość kwestionowania przez przedsiębiorcę rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Jest to szczególnie ważne np. dla rozstrzygnięć nakazujących zaprzestania stosowania określonej praktyki albo wycofania reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Pomoc

Infolinia konsumencka 800 007 707

Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące rynku usług finansowych. Przypominamy też, że bezpłatnych porad  konsumenckich w zakresie umów zawieranych z instytucjami finansowymi udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Pomoc konsumencka w Polsce jest finansowana m.in. z budżetu UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: +48 22 827 28 92, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

*badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska od 2 do 5 sierpnia 2012 roku, techniką wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo (CAPI), na reprezentatywnej, losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, finanse, kredyty, pożyczki, lokaty, bank, parabanki, pytania i odpowiedzi, badania

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Raport TNS Polska: Konsument na rynku usług finansowych (08.2012) - Co to jest według Pana(i) parabank? Raport TNS Polska: Konsument na rynku usług finansowych (08.2012) - Czy przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta Pan(i) zawarte w niej warunki? Raport TNS Polska: Konsument na rynku usług finansowych (08.2012) - Czy zdecydowałby sięPan(i) na pożyczkę w parabanku? Raport TNS Polska: Konsument na rynku usług finansowych (08.2012) - Dlaczego zdecydowałby(łaby) się Pan(i) na pożyczkę w parabanku? Raport TNS Polska: Konsument na rynku usług finansowych (08.2012) - Co jest dla Pana(i) najważniejsze, gdy inwestuje Pan(i) swoje środki finansowe?

 

Warto przeczytać

Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK
Polski Prąd i Gaz ma zwrócić opłaty za rozwiązanie umów - decyzja Prezesa UOKiK

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z konsumentami postanowienia niedozwolone ...>

Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku
Bezpieczne tankowanie - jakość paliw w 2019 roku

Przed długim weekendem przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na skontrolowanych stacjach. Wystarczy zajrzeć na mapę na stronie internetowej UOKiK.  ...>

Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej
Zabawki pod lupą UOKiK i Inspekcji Handlowej

W zeszłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 2,6 tys. zabawek, stwierdzając nieprawidłowości w 0,7 tys. z nich. Obejrzyj nasz najnowszy film, aby zobaczyć w jaki sposób poddajemy zabawki testom laboratoryjnym oraz na co zwrócić uwagę kupując dziecku zabawkę. ...>

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE