Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Warszawa: Decyzja BGŻ

< poprzedni | następny > 06.09.2012

Warszawa: Decyzja BGŻ

Nieokreślenie trybu zmiany opłat i prowizji związanych z prowadzeniem indywidualnych kont emerytalnych – to jedna z praktyk stosowanych przez Bank Gospodarki Żywnościowej i zakwestionowanych przez Prezes UOKiK

kontrola umów

Postępowanie przeciwko Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu 2012 roku. Podstawą do podjęcia działań była kontrola przeprowadzona przez Prezes UOKiK dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych, czyli produktów służących dobrowolnemu oszczędzaniu na emeryturę. W toku jest 8 postępowań dotyczących tego typu produktów, wszczętych w wyniku kontroli.

Prezes Urzędu przeanalizowała wzorce umowne dotyczące rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego stosowane przez BGŻ. W wyniku postępowania ustaliła, że nie zawierają wymaganych przez prawo elementów. Bank m.in. nie wymienił sytuacji, które dawałyby mu prawo do zmiany regulaminu. Ponadto nie określił precyzyjnie przesłanek wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązania również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie. Zdaniem UOKiK, konsekwencje powinny być określone w sposób jasny i precyzyjny, tak aby konsument wiedział w jakich sytuacjach umowa mogłaby zostać wypowiedziana. 

Finanse

Prezes UOKiK stwierdziła, że BGŻ naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 373 973 zł. Bank zaprzestał stosowania wszystkich zakwestionowanych postanowień. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ BGŻ odwołał się od decyzji do sądu.

Warto wspomnieć, że BGŻ naruszył przepisy prawa bankowego, ustawy, która reguluje podstawowe kwestie związane z działalnością banków. Produkt, którego dotyczy naruszenie, to długoterminowa inwestycja konsumentów na przyszłą emeryturę. Takie umowy zawierane są na wiele lat - 10, 15, a nawet 20. Ich zasadą jest, że konsument, oszczędzając na emeryturę lokuje swoje środki finansowe i przez długi czas nie może nimi dysponować. Dlatego bardzo ważna jest jasna, rzetelna i zrozumiała dla inwestującego umowa. W przypadku indywidualnych kont emerytalnych w postaci rachunku bankowego, prawo bankowe nakazuje określanie przyczyn wypowiedzenia kontraktu przez bank, dzięki czemu taka umowa jest dla konsumenta bardziej pewna.

Pomoc

Infolinia konsumencka 800 007 707

Bezpłatnych porad w zakresie umów udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w swoich oddziałach oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: +48 22 827 28 92, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, bank, finanse, BGŻ, delegatury, Warszawa

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE