Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara na wodociągi

< poprzedni | następny > 30.11.2007

Kara na wodociągi

Spółka AQUA narzucając odbiorcom usług nieuczciwe warunki umów nadużyła swojej pozycji rynkowej - uznał Prezes UOKiK Marek Niechciał i nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 100 tys. zł

AQUA z siedzibą w Bielsku-Białej prowadzi działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie kilkunastu gmin. Usługi te świadczone są na podstawie pisemnych umów zawieranych z odbiorcami. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niektóre postanowienia w kontraktach.

W toku postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK ustalił, że AQUA wyłączała swoją odpowiedzialność odszkodowawczą za wstrzymanie lub ograniczenie dostawy wody i odbioru ścieków wywołane brakiem wody na ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz koniecznością wykonania awaryjnych napraw tych urządzeń. W umowach znalazły się postanowienia, które umożliwiały spółce uniknięcie odpowiedzialności w każdym przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy i przerzucenie całego ryzyka na odbiorców usług. Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie odpowiada jedynie za sytuacje niezawinione i niezależne od niego.

Prezes UOKiK zakwestionował także postanowienie umożliwiające spółce arbitralne określanie maksymalnej wysokości obniżki opłaty, jeżeli dostarczona woda była nienależytej jakości. Zgodnie z umową w takich przypadkach przysługiwał upust w wysokości do 15 proc. ceny wody pobranej w okresie trwania zakłócenia. Zdaniem Urzędu jest to niedopuszczalne ograniczanie odpowiedzialności finansowej przedsiębiorcy.

Ponadto w przypadku niedotrzymania terminu zapłaty należności za usługę AQUA mogła uzależnić dalsze jej świadczenie od złożenia „stosownego zabezpieczenia”, np. wpłaty kaucji czy też złożenia weksla. Prawo bardzo szczegółowo określa tryb postępowania w przypadku nieterminowego regulowania opłat. Do wstrzymania usług konieczne jest doręczenie upomnienia i upłynięcie dwóch okresów rozliczeniowych. Zdaniem Urzędu kwestionowane postanowienie umożliwiające spółce jednostronną decyzję w tej sprawie jest sprzeczne z prawem.

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziło także uprawnienie spółki do skrócenia okresu rozliczeniowego bez konieczności zmiany samej umowy. Zgodnie z prawem terminy wzajemnych rozliczeń powinny znajdować się w kontrakcie. Jest to bardzo istotne dla kontrahentów spółki, dlatego że długość okresu rozliczeniowego bezpośrednio przekłada się na inne warunki umowne związane m.in. z możliwością wstrzymania świadczenia usług w przypadku nieterminowego regulowania należności.

Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę finansową w wysokości 100 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, AQUA skorzystała z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Katowicach
ul. Powstańców 41a, 40-024 Katowice
Tel. (32) 255 26 47, 256 46 96, 255 44 04
faks 32 256 37 64
E-mail: katowice@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE