Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kara na wodociągi
< poprzedni | następny > 30.11.2007
Spółka AQUA narzucając odbiorcom usług nieuczciwe warunki umów nadużyła swojej pozycji rynkowej - uznał Prezes UOKiK Marek Niechciał i nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 100 tys. zł
AQUA z siedzibą w Bielsku-Białej prowadzi działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie kilkunastu gmin. Usługi te świadczone są na podstawie pisemnych umów zawieranych z odbiorcami. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niektóre postanowienia w kontraktach.
W toku postępowania antymonopolowego Prezes UOKiK ustalił, że AQUA wyłączała swoją odpowiedzialność odszkodowawczą za wstrzymanie lub ograniczenie dostawy wody i odbioru ścieków wywołane brakiem wody na ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz koniecznością wykonania awaryjnych napraw tych urządzeń. W umowach znalazły się postanowienia, które umożliwiały spółce uniknięcie odpowiedzialności w każdym przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy i przerzucenie całego ryzyka na odbiorców usług. Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie odpowiada jedynie za sytuacje niezawinione i niezależne od niego.
Prezes UOKiK zakwestionował także postanowienie umożliwiające spółce arbitralne określanie maksymalnej wysokości obniżki opłaty, jeżeli dostarczona woda była nienależytej jakości. Zgodnie z umową w takich przypadkach przysługiwał upust w wysokości do 15 proc. ceny wody pobranej w okresie trwania zakłócenia. Zdaniem Urzędu jest to niedopuszczalne ograniczanie odpowiedzialności finansowej przedsiębiorcy.
Ponadto w przypadku niedotrzymania terminu zapłaty należności za usługę AQUA mogła uzależnić dalsze jej świadczenie od złożenia „stosownego zabezpieczenia”, np. wpłaty kaucji czy też złożenia weksla. Prawo bardzo szczegółowo określa tryb postępowania w przypadku nieterminowego regulowania opłat. Do wstrzymania usług konieczne jest doręczenie upomnienia i upłynięcie dwóch okresów rozliczeniowych. Zdaniem Urzędu kwestionowane postanowienie umożliwiające spółce jednostronną decyzję w tej sprawie jest sprzeczne z prawem.
Zastrzeżenia UOKiK wzbudziło także uprawnienie spółki do skrócenia okresu rozliczeniowego bez konieczności zmiany samej umowy. Zgodnie z prawem terminy wzajemnych rozliczeń powinny znajdować się w kontrakcie. Jest to bardzo istotne dla kontrahentów spółki, dlatego że długość okresu rozliczeniowego bezpośrednio przekłada się na inne warunki umowne związane m.in. z możliwością wstrzymania świadczenia usług w przypadku nieterminowego regulowania należności.
Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę finansową w wysokości 100 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, AQUA skorzystała z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Katowicach
ul. Powstańców 41a, 40-024 Katowice
Tel. (32) 255 26 47, 256 46 96, 255 44 04
faks 32 256 37 64
E-mail: katowice@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Decyzja Urzędu (427,38 KB, pdf)
- Komunikat prasowy (475,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie