Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
W trosce o bezpieczeństwo i reputację
< poprzedni | następny > 24.01.2008

Przedsiębiorco, czy znasz swoje obowiązki związane z wprowadzaniem wyrobów na rynek? Odpowiedzią na twoje wątpliwości jest lektura ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. UOKiK przypomina - poinformowanie o wadliwym produkcie nie musi prowadzić do utraty zaufania konsumentów
Zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, jeśli przedsiębiorca posiada informacje, że korzystanie z wytworzonego przez niego produktu wiąże się z niebezpieczeństwem, ma obowiązek powiadomić o tym Prezesa UOKiK za pośrednictwem odpowiedniego formularza. Niezgłoszenie tego faktu - od 30 marca 2007 roku, czyli po nowelizacji ustawy - zagrożone jest karą sięgającą 100 tys. zł.
Przez cztery lata funkcjonowania przepisu o obowiązku informowania Urzędu o niebezpiecznym produkcie, przedsiębiorcy złożyli 209 dobrowolnych powiadomień. W 2004 roku było ich tylko 16, rok później - 34, a w 2006 - 51. W ubiegłym roku ich liczba wzrosła aż do 108. Ta tendencja świadczy o rosnącej świadomości profesjonalnych uczestników rynku w zakresie obowiązków na nich ciążących, ale i przywiązywania coraz większej wagi do zaufania ze strony konsumentów. Odpowiedzialni przedsiębiorcy nie działają bowiem tylko w oparciu o prawnie nałożone obowiązki, ale także zgodnie z zasadami dobrych praktyk.
Statystyki Urzędu pokazują, że najwięcej dobrowolnych powiadomień dotyczy branży motoryzacyjnej - w 2007 roku było ich 71. Poza samochodami i motocyklami przekazane do UOKiK informacje dotyczyły przede wszystkim sprzętu AGD oraz zabawek. Ich rosnąca liczba pozwala domniemywać, że przedsiębiorcy mają świadomość, że zatajenie informacji o potencjalnym ryzyku użytkowania ich produktów może spowodować utratę reputacji i w konsekwencji okazać się znacznie dotkliwszą karą niż ustawowe 100 tys. zł.
Przedsiębiorcy powinni sprawdzać jakość wytwarzanego asortymentu: analizować przebieg procesu produkcyjnego, poddawać rutynowym badaniom laboratoryjnym. Ponadto - jeszcze przed wprowadzeniem produktu na rynek - oznakować go tak, żeby konsument nie miał problemu z identyfikacją, kto jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. Kontroli bezpieczeństwa służy również systematyczna analiza skarg konsumentów i badania próbek produktów wprowadzanych na rynek.
Do obowiązków przedsiębiorców należy modyfikacja procesu produkcyjnego, w ostateczności wycofanie wyrobów z obrotu. Niezmiernie istotne jest zaplanowanie kampanii dotyczącej wadliwego produktu od strony logistycznej - powiadomienie sieci sprzedaży oraz potencjalnych użytkowników. Konieczne jest opracowywanie komunikatów dla mediów, zamieszczanie ogłoszeń w prasie, wywieszanie plakatów w punktach handlowych, w których dostępne są dane produkty, uruchomienie infolinii, czy też informowanie o wadach produktów w witrynach internetowych. Standardem jest naprawa lub wymiana wadliwego produktu na sprawny albo zwrot pieniędzy.
Odpowiedzialni producenci lub dystrybutorzy, po określeniu ryzyka (ustalenie rodzaju zagrożenia, jego przyczyny oraz identyfikacji produktu modele, numer serii itp.), powinni również oszacować jego poziom. Pomocne w tym może okazać się skorzystanie z „przewodnika dla przedsiębiorców”.
Przedsiębiorcy mają obowiązek powiadomić UOKiK o wykrytych wadach oraz działaniach naprawczych, jakie podjął lub zamierza podjąć. Informację powinien przekazać do Urzędu niezwłocznie. Wstrzymywanie się z podjęciem takich działań do czasu przygotowania kampanii naprawczej może zostać uznane przez Prezesa UOKiK za naruszenie prawa.
Niezmiernie istotne jest zrozumienie przez przedsiębiorców, że wykrycie określonej wady, o ile się do niej przyznają i poniosą tego konsekwencje, nie musi prowadzić do utraty zaufania konsumentów.
Bliższe informacje na temat obowiązków związanych z procedurą zawiadamiania o produkcie niebezpiecznym przedsiębiorcy mogą uzyskać w Departamencie Nadzoru Rynku UOKiK pod numerem 22 55 60 390. Zapytania drogą mailową należy kierować na adres dnr@uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (487,5 KB, doc)
- Formularz zgłoszenia produktu (38 KB, doc)
- Powiadomienie o produkcie niebezpiecznym - poradnik (242,78 KB, pdf)
- Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów (277,04 KB, pdf)
- Wytyczne Komisji Europejskiej (529,81 KB, pdf)
Warto przeczytać
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych. ...>
Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli. ...>
Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów. ...>
Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy. ...>
Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne? ...>
W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (19.02.2021) Całodobowa ochrona osób i mienia w budynku biurowym przy pl. Powstańców Warszawy 1 w Warszawie wraz z otoczeniem, ograniczonym jezdniami ulic: Boduena, Sienkiewicza, Moniuszki, pl. Powstańców Warszawy
- Wstępne konsultacje rynkowych związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem będzie wykonanie oprogramowania wykorzystującego sztuczną inteligencję do analizy tekstowej wzorców umów i regulaminów stosowanych w obrocie ko
- (30.12.2020) Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie zrealizowanie przebudowy schodów wewnętrznych z parteru na I piętro w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1 oraz robót wykucia otwo
- (10.12.2020) Prenumerata prasy krajowej i zagranicznej w wersji elektronicznej dla UOKiK na 2021 rok - 2 części zamówienia
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)