Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Jakość paliw w 2007 roku

< poprzedni | następny > 31.01.2008

Jakość paliw w 2007 roku

Poprawiła się jakość benzyny i oleju napędowego - nieprawidłowości dotyczyły 1,7 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Nie najlepiej wypadła pierwsza kontrola gazu LPG - 7,9 proc. sprawdzonych placówek sprzedawało gaz złej jakości. W 2007 roku po raz pierwszy IH zbadała paliwa w całym łańcuchu dystrybucyjnym

Olej napędowy, benzyna i po raz pierwszy gaz LPG oraz lekki olej opałowy skontrolowali inspektorzy Inspekcji Handlowej w 2007 roku. Nowością było również prowadzenie kontroli paliwa transportowanego - jedynie na wniosek policji, oraz u producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwo. Obowiązująca od początku ubiegłego roku nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw pozwoliła na kontrolę na każdym etapie jego dystrybucji - od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stację paliwową.

Jak pokazują wyniki kontroli, poprawiła się jakość oferowanego w 2007 roku na stacjach paliwa ciekłego - jedynie 1,72 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 2,39 proc.). W przypadku oleju napędowego wymaganiom nie odpowiadało jedynie 0,62 proc. (w 2006 roku - 1,36 proc), a wlewanej do baków benzyny - 2,3 proc. przebadanych (rok wcześniej 2,8 proc.).

Przeprowadzona po raz pierwszy kontrola jakości gazu LPG nie wypadła już tak dobrze. Ze zbadanych 316 stacji 7,9 proc. oferowało kierowcom gaz niespełniający wymagań jakościowych. Najgorzej w województwie lubelskim - 20,37 proc., najlepiej w małopolskim i śląskim, gdzie nieprawidłowości nie stwierdzono. Jeszcze gorzej wypadła kontrola w hurtowniach - zakwestionowano 4 z 14 pobranych próbek z 11 hurtowni. Kontrole prowadzone były od sierpnia jedynie w 9 województwach, w ograniczonym zakresie. Spowodowane było to opóźnieniami w wydawaniu rozporządzeń do ustawy. Z tego względu nie należy traktować wyników tej kontroli jako reprezentatywnej dla całego kraju.

Również pierwszy raz IH kontrolowała jakość paliw transportowanych w cysternach. Kontrole te odbywały się zawsze na wniosek policji i przy jej udziale. Jedynie w jednej z 59 próbek pobranych z autocystern stwierdzono nieprawidłowości - w przypadku gazu LPG.

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi konsumentów, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 2257 próbek oleju napędowego i benzyny na 1129 stacjach zakwestionowano 113: 58 oleju napędowego (5,28 proc.) i 55 benzyn (4,75 proc.). Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono na stacjach, na których w latach poprzednich kwestionowano jakość oferowanych konsumentom paliw - 17,8 proc. (w 2006 roku - 7,55 proc.). Najmniej odstępstw od wymagań jakościowych zanotowano w województwie małopolskim (2,14 proc. zakwestionowanych próbek) i wielkopolskim (2,8 proc.), najgorzej zaś w świętokrzyskim (8,82 proc.) i śląskim (8,11 proc.).

W przypadku hurtowni pobrano 129 próbek. Zastrzeżenia inspektorów IH wzbudziło jedynie 5 proc. próbek oleju napędowego (w 2006 roku było to 8 proc.), parametry jakościowe benzyny nie były przekroczone (w 2006 roku - 2,3 proc.).

W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2007 roku Inspekcja Handlowała skierowała do prokuratur 116 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotychczas wszczęto postępowania w 92 przypadkach: do sądów skierowano 12 aktów oskarżenia, 29 spraw umorzono, pozostałe postępowania trwają. Ponadto IH wydała 16 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ciekłych niespełniających norm oraz przekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 88 stacji paliw i hurtowni, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi oraz przepisów ustawy prawo energetyczne - w tym dotyczące 22 stacji z kontroli prowadzonej w roku 2006. Prezes URE ma kompetencje do zakazania sprzedaży paliwa tym przedsiębiorcom, którzy naruszają warunki koncesji.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Anna Jawoszek, Rzecznik prasowy
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 827 06 55, 0 695 90 20 88
E-mail anna.jawoszek@giih.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konferencja prasowa - 31.01.2008 Konferencja prasowa - 31.01.2008 Konferencja prasowa - 31.01.2008

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE