Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jakość paliw w 2007 roku
< poprzedni | następny > 31.01.2008
Poprawiła się jakość benzyny i oleju napędowego - nieprawidłowości dotyczyły 1,7 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Nie najlepiej wypadła pierwsza kontrola gazu LPG - 7,9 proc. sprawdzonych placówek sprzedawało gaz złej jakości. W 2007 roku po raz pierwszy IH zbadała paliwa w całym łańcuchu dystrybucyjnym
Olej napędowy, benzyna i po raz pierwszy gaz LPG oraz lekki olej opałowy skontrolowali inspektorzy Inspekcji Handlowej w 2007 roku. Nowością było również prowadzenie kontroli paliwa transportowanego - jedynie na wniosek policji, oraz u producentów i przedsiębiorców magazynujących paliwo. Obowiązująca od początku ubiegłego roku nowa ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw pozwoliła na kontrolę na każdym etapie jego dystrybucji - od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stację paliwową.
Jak pokazują wyniki kontroli, poprawiła się jakość oferowanego w 2007 roku na stacjach paliwa ciekłego - jedynie 1,72 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 2,39 proc.). W przypadku oleju napędowego wymaganiom nie odpowiadało jedynie 0,62 proc. (w 2006 roku - 1,36 proc), a wlewanej do baków benzyny - 2,3 proc. przebadanych (rok wcześniej 2,8 proc.).
Przeprowadzona po raz pierwszy kontrola jakości gazu LPG nie wypadła już tak dobrze. Ze zbadanych 316 stacji 7,9 proc. oferowało kierowcom gaz niespełniający wymagań jakościowych. Najgorzej w województwie lubelskim - 20,37 proc., najlepiej w małopolskim i śląskim, gdzie nieprawidłowości nie stwierdzono. Jeszcze gorzej wypadła kontrola w hurtowniach - zakwestionowano 4 z 14 pobranych próbek z 11 hurtowni. Kontrole prowadzone były od sierpnia jedynie w 9 województwach, w ograniczonym zakresie. Spowodowane było to opóźnieniami w wydawaniu rozporządzeń do ustawy. Z tego względu nie należy traktować wyników tej kontroli jako reprezentatywnej dla całego kraju.
Również pierwszy raz IH kontrolowała jakość paliw transportowanych w cysternach. Kontrole te odbywały się zawsze na wniosek policji i przy jej udziale. Jedynie w jednej z 59 próbek pobranych z autocystern stwierdzono nieprawidłowości - w przypadku gazu LPG.
Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi konsumentów, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 2257 próbek oleju napędowego i benzyny na 1129 stacjach zakwestionowano 113: 58 oleju napędowego (5,28 proc.) i 55 benzyn (4,75 proc.). Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono na stacjach, na których w latach poprzednich kwestionowano jakość oferowanych konsumentom paliw - 17,8 proc. (w 2006 roku - 7,55 proc.). Najmniej odstępstw od wymagań jakościowych zanotowano w województwie małopolskim (2,14 proc. zakwestionowanych próbek) i wielkopolskim (2,8 proc.), najgorzej zaś w świętokrzyskim (8,82 proc.) i śląskim (8,11 proc.).
W przypadku hurtowni pobrano 129 próbek. Zastrzeżenia inspektorów IH wzbudziło jedynie 5 proc. próbek oleju napędowego (w 2006 roku było to 8 proc.), parametry jakościowe benzyny nie były przekroczone (w 2006 roku - 2,3 proc.).
W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2007 roku Inspekcja Handlowała skierowała do prokuratur 116 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotychczas wszczęto postępowania w 92 przypadkach: do sądów skierowano 12 aktów oskarżenia, 29 spraw umorzono, pozostałe postępowania trwają. Ponadto IH wydała 16 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ciekłych niespełniających norm oraz przekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 88 stacji paliw i hurtowni, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi oraz przepisów ustawy prawo energetyczne - w tym dotyczące 22 stacji z kontroli prowadzonej w roku 2006. Prezes URE ma kompetencje do zakazania sprzedaży paliwa tym przedsiębiorcom, którzy naruszają warunki koncesji.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Anna Jawoszek, Rzecznik prasowy
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 827 06 55, 0 695 90 20 88
E-mail anna.jawoszek@giih.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (289,5 KB, doc)
- Raport z jakości paliw skontrolowanych w 2007 roku (486,36 KB, pdf)
- Parametry paliw (89,32 KB, pdf)
- Wybrane wyniki kontroli jakości paliw (99,34 KB, pdf)
- Lista skontrolowanych stacji paliw (2,01 MB, pdf)
- Lista skontrolowanch hurtowni paliw (211,16 KB, pdf)
- Lista skontrolowanych stacji LPG (187,44 KB, pdf)
- Lista skontrolowanych hurtowni LPG (130,35 KB, pdf)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie