Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Postępowanie antymonopolowe przeciwko Orlenowi i Lotosowi

< poprzedni | następny > 31.03.2005

Postępowanie antymonopolowe przeciwko Orlenowi i Lotosowi

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński wszczął postępowanie antymonopolowe, które wyjaśni, czy Polski Koncern Naftowy ORLEN i Grupa LOTOS zawarły niezgodne z prawem porozumienie.

Między styczniem a marcem 2005 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził analizę polskiego rynku paliwowego. Bezpośrednim powodem była informacja o planowanym zakończeniu produkcji i sprzedaży benzyny uniwersalnej U-95 przez Polski Koncern Naftowy Orlen oraz Grupę Lotos. Ustalenia UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciwko największym w kraju spółkom paliwowym.

Z dokumentacji, którą zebrał Urząd - między innymi w trakcie kontroli dokonanej w siedzibach obu przedsiębiorców - wynika, że mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. - Podejrzewamy zawarcie niezgodnego z prawem antymonopolowym porozumienia w sprawie jednoczesnego zakończenia produkcji i dystrybucji benzyny uniwersalnej, dlatego wszczęliśmy postępowanie - mówi Cezary Banasiński, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W jego ocenie, głównym motywem działań obu spółek mogło być niedopuszczenie do sytuacji, w której jeden z nich wycofa się z produkcji i sprzedaży U-95, a drugi przejmie rynek. - Wyeliminowanie takiego ryzyka mogło być najważniejszym powodem zawarcia porozumienia - wyjaśnia Banasiński.

Porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji są - na podstawie ustawy antymonopolowej - zabronione. Prezes UOKiK może nałożyć na każdego z uczestników karę w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu przedsiębiorcy.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE