Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kary za malowane ceny

< poprzedni | następny > 08.04.2008

Kary za malowane ceny

Spółki Castorama i ICI zawarły niedozwolone porozumienie ustalając cenę sprzedaży farb i lakierów - uznał Prezes UOKiK Marek Niechciał i nałożył na przedsiębiorców ponad 45 mln zł kary. Zakazana praktyka trwa od 2004 roku. Urząd nakazał jej zaniechanie

Postępowanie antymonopolowe w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2006 roku. Urząd sprawdzał, czy Castorama - właściciel 36 marketów budowlanych w całym kraju, ustaliła z ICI - producentem wyrobów farbiarskich, cenę minimalną sprzedaży czternastu produktów m.in. Kolorów Świata, Arktycznej Bieli i Hammerite.

W toku postępowania zgromadzono szeroki materiał dowodowy, z którego wynika, że doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia. Spółki co najmniej od 2004 roku ustalały nie tylko ceny końcowe sprzedaży farb i lakierów, ale także ich części składowe takie jak marża. Świadczą o tym m.in. użyte w wymianie korespondencji elektronicznej między spółkami sformułowania: ustaliłem, wprowadzam zgodnie z sugestią, podsumowanie ustaleń ostatniego spotkania, a także ceny stosowane przez markety należące do sieci Castorama. Przedsiębiorcy działali w sposób zamierzony i świadomy czerpiąc przez wiele lat nieuzasadnione korzyści z niedozwolonej praktyki i nie zaprzestali jej pomimo prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania antymonopolowego.

Praktyka wywołuje antykonkurencyjne skutki przede wszystkim wewnątrz marki ICI. Sztuczne zawyżanie cen przez jednego z odbiorców spółki - Castoramę ma wpływ na ceny stosowane przez pozostałych kontrahentów ICI. W konsekwencji tracą także konsumenci, którzy są zmuszeni do nabywania produktów po cenie ustalonej przez uczestników porozumienia, co w sytuacji niezakłóconej konkurencji nie miałoby miejsca. Farby i lakiery oferowane przez ICI należą do jednych z najchętniej kupowanych na rynku.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu. Umożliwia to wprowadzony do polskiego porządku prawnego program łagodzenia kar - leniency.

W trakcie postępowania Castorama złożyła wniosek o odstąpienie od wymierzenia kary lub obniżenie jej wymiaru. Jednak zdaniem Prezesa UOKiK spółka nie przyznała się do zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję - co jest jednym z podstawowych warunków - a jedynie do kilku uzgodnień stanowiących jego część. Ponadto nie zaprzestała uczestnictwa w zakazanym porozumieniu. Spółka nie spełniła zatem podstawowych przesłanek, od których uzależnione jest skorzystanie z programu leniency. Pomimo to, ze względu na specyfikę sprawy, Prezes UOKiK skorzystał z przysługujących mu uprawnień i wymierzył spółce karę w niższym wymiarze.

Na Castoramę została nałożona sankcja w wysokości 36 685 720 zł, na ICI 9 072 690 zł. Kary tej wysokości mają pełnić funkcję prewencyjną i represyjną - zakwestionowane praktyki należą bowiem do najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie jest pierwsze postępowanie Urzędu w sprawie zmowy na tym rynku. W 2006 roku karą w łącznej wysokości 110 mln zł ukarany został Polifarb Cieszyn Wrocław, a także właściciele siedmiu marketów budowlanych za wspólne ustalanie cen na oferowane produkty. Ponadto obecnie Prezes Urzędu prowadzi kilka postępowań antymonopolowych. O zawarcie niedozwolonego porozumienia podejrzani są m.in. Akzo Nobel Coatings z Castoramą, Leroy Merlin, OBI, Praktikerem i Przedsiębiorstwem Handlowym Chemia oraz Tikkurila z Castoramą i Praktikerem.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Śniadanie prasowe - 08.04.2008

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE